Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven begonnen afgelopen zomer aan een wereldreis per elektrische motor. Met nog acht dagen te gaan is dit de 72ste dag van hun reis. Op het moment van schrijven rijden ze van Washington D.C. naar New York City. Ze zijn dus al een eind gekomen. Tijd om eens te kijken naar wat techniek achter de elektrische motor.
Naast de krachtbron gebruikt het team ook voor de overbrenging een bijzondere techniek. De versnellingsbak noemen zij ‘SmeshGear’. Deze versnellingsbaktechniek is een Nederlandse uitvinding. De naam is een samentrekking van de woorden ‘Smart Easy Shift’. In onderstaande video wordt uitgelegd hoe hij in elkaar zit.
Met zijn twee versnellingen lijkt hij meer op een kruising tussen een versnellingsbak en een centrifugaalkoppeling. Deze vergelijking lijkt nog meer aannemelijk door de manier waarop hij werkt. In de ‘eerste versnelling’ draait de motor ‘1 op 1’ met de overbrenging. Alsof de versnellingbak de motor alleen koppelt aan het achterwiel. Vervolgens komt het schakelen. Dit doe je – hoe kan het ook anders – elektronisch en zonder te ontkoppelen. Met een soort rem wordt de buitenste ‘schaal’ vastgezet wat zorgt voor een hoger toerental. De fabrikant maakte met deze ietwat enthousiaste ‘geleerde’ iets meer duidelijk hoe de versnellingsbak werkt.
New York City is de laatste stop in de Verenigde Staten voor het team. Op de 80ste dag vliegen ze terug naar Europa. De laatste uitdaging is dan de rit van Parijs naar Amsterdam. Maar met ruim 21000 afgelegde kilometers stelt die laatste 500 vast niet zo veel meer voor.