vrijdag 7 maart 2025

Techniek: tunen met Druijff Racing

Wie zijn motor perfect afgesteld wil hebben, komt al gauw terecht bij Druijff Racing in het Gelderse Lunteren. Erwin Druijff is Kawasaki-racedealer, runt een ONK-raceteam en bouwt racers op. Daarnaast past Erwin zijn technische knowhow toe om straatmotoren beter te laten lopen.

Wie van zijn hobby zijn beroep maakt, hoeft geen dag in zijn leven te werken. Zoiets kun je ook zeggen van Erwin Druijff. Jarenlang racete hij in diverse Nederlandse kampioenschappen. Hij begon met brommerraces, ging door naar Supermoto, nam vervolgens deel aan de Suzuki SV-cup en werd daar zelfs kampioen in. Van 2009 tot 2013 reed hij vervolgens op een Suzuki in de Supersport 600 en probeerde zijn geluk vervolgens nog twee jaar in de 1000cc-Superbike, waarin hij beide jaren net geen kampioen werd. En ook dat deed hij op een Suzuki.

Techniek Euro 5+

Ondersteuning

Uiteraard is racen geen goedkope hobby. Erwin had dan ook de nodige ondersteuning, naast de inkomsten van een baan: ‘Ik werkte in die tijd bij autofabrikant Donkervoort en had voor de racerij ondersteuning van de Valkenier in Barneveld en van Marc Hoegee, eigenaar van het Hoegee Suzuki Center in Afferden. Daar ben ik ook gaan werken toen hij ophield met racen’, lacht Erwin, die meteen toegeeft dat hij nooit helemaal is gestopt met racen. ‘Ik rijd elk jaar toch nog wel een of twee endurance-races, zoals de Zeven uur van Assen en de Zes uur van Spa. Bij die races rijdt iedereen van je team met zijn eigen motor, je wisselt bij een rijderswissel dus alleen de transponder.’ Maar een vol seizoen racen, dat zit er voor Erwin niet meer in. ‘Ik had een vriendin, een huis gekocht, begon mijn maatschappelijke carrière langzaamaan belangrijker te vinden en constateerde dat mijn prioriteit niet meer bij het racen lag. Ik vond het daarom niet correct naar mijn sponsoren en monteurs om door te gaan. In 2016 ben ik gestopt en ben ik bij Hoegee gaan werken.’

ZZP’er

Nadat Erwin twee jaar met veel plezier bij Hoegee had gewerkt, besloot hij voor zichzelf te beginnen, in eerste instantie thuis, in zijn schuur. ‘Als ZZP’er deed ik in het begin van alles en nog wat. Ik had zo lang in de racerij gewerkt, dat mensen me uit die scene wel wisten te vinden. In 2018 kon ik een testbank openen. Toen werd het echt serieus. Ik deed onderhoud aan circuitmotoren, ik werkte een tijdje voor een IDM-team en ik ging steeds meer ECU’s flashen. Dat betekent dat je het motormanagement van een motorfiets opnieuw programmeert, zodat de injectie en de ontsteking beter werken. Dat deed ik in eerste instantie voor racemotoren, maar er kwamen ook steeds meer particulieren die hun straatmotor wilden aanpassen. Daarin zie je twee stromingen: er zijn motorrijders die meer vermogen uit hun motor willen halen en er zijn motorrijders die vooral willen dat hun motor prettiger loopt, met een betere gasreactie bij lagere snelheden. Veel motoren staan te arm afgesteld en schokken daarom nogal. Voor dat soort speciale dingen komen ze vaak bij mij terecht. Daarnaast doen we uiteraard ook regulier onderhoud.’

Flashen

Het flashen van ECU’s is een substantieel deel van Erwins bedrijf: ‘We doen wel twee tot vier motoren per dag, waarvan 95% wegmotoren. We zijn voor de racerij gericht op Kawasaki, maar alle andere merken zijn hier ook welkom. In principe zoeken we de juiste afstelling voor elke individuele motorfiets. Je zou denken dat je de juiste afstelling wel in je computer hebt zitten als je een keer zo’n motor op de testbank hebt gehad, maar in de praktijk valt dat tegen. Bijna elke motor is anders. Er zit een andere uitlaat op, een ander luchtfilter in, de airbox is veranderd, de katalysator verwijderd, noem maar op. De variatie is zo groot dat je toch vaak moet meten. Als je een Yamaha MT-09 met een Arrow-uitlaat op de vermogensbank zet, meet je een groot verschil in afstelling ten opzichte van dezelfde motor met een Akrapovič-uitlaat. Zelfs identieke motoren kunnen trouwens verschillen. Als je vier motoren met dezelfde uitlaat op de bank zet, meet je vaak verschillende vermogens. Het maakt al uit hoe een motor is ingereden. Daarnaast speelt de beleving een rol. We bieden nu wel basismappings aan, omdat we ondertussen een grote database hebben opgebouwd. Maar klanten willen hun motor vaak toch graag op de testbank zien.’

Techniek: hoe serieus is de Honda V3 met elektrische turbo?

Vermogenswinst

Met sportuitlaten en sport-luchtfilters is vaak vermogenswinst te halen, maar dat is niet altijd zo. ‘Sommige fabrikanten van sportuitlaten maken een uitlaat en stoppen die vervolgens steeds verder dicht om de keuring te halen, vaak via de dB-killer. Je ziet soms sportuitlaten die vermogen kosten in plaats van verbeteren. Het verwijderen van de dB-killer kan soms 10-15 pk verschil maken. We hebben zelfs meegemaakt dat het 25 pk scheelde. Luchtfilters kunnen soms ook een groot verschil opleveren. Bij sommige motoren maakt het niet veel uit, maar neem bijvoorbeeld een Yamaha MT-07, dan win je met een speciaal luchtfilterkitje wel 8 Nm. Dat komt omdat de standaardconstructie slecht is, die laat te weinig lucht door. Hetzelfde geldt voor een KTM 690.’

Raceservice

De tweede tak van Druijff Racing is het opbouwen en onderhouden van racemotoren. Druijff Racing is dan ook racedealer/partner van Kawasaki, zowel voor circuit- als offroad-motoren. ‘Dat laatste is nieuw’, vertelt Erwin. ‘Circuitmotoren doen we al vanaf het begin. We bouwen motoren op voor racers en voor motorrijders die circuitdagen gaan rijden, want dat wordt steeds populairder. Het gaat dan voornamelijk om Kawasaki’s ZX-4R/RR, ZX-6R en ZX-10R/RR. We zijn daar vooral ’s winters druk mee. Daarnaast bieden we een Race & On Track Service aan voor coureurs. We zijn dan op de circuits aanwezig als servicepunt. Dat gaat van iemand die remblokken nodig heeft tot iemand die zijn data wil laten uitlezen. Tegenwoordig doen we daar ook veringservice bij. Sinds dit jaar zijn we ook officieel dealer van het Engelse veringmerk K-Tech. Zij maken van alles, van race-vering tot zuigerkitjes voor straatmotoren. Ze hebben een hele brede lijn spullen, die we ook via onze webshop verkopen. Voor wie zijn rijvaardigheid wil verbeteren, organiseren we bovendien ook circuittrainingen. Dat doen we met compacte groepen tot twintig man. We gaan bijvoorbeeld in maart naar Valencia. We bieden trainingen voor verschillende niveaus, met voorrijders, videobegeleiding en technische ondersteuning. Het is geen standaard trackday.’

Eigen raceteam

Druijff Racing is vaak tijdens Nederlandse kampioenschappen op de circuits te vinden. Druijff Racing heeft dan doorgaans drie pitboxen: twee voor klanten en een voor zichzelf. Dat is nodig, want Druijff Racing runt samen met Kawasaki een raceteam dat deelneemt aan het IDC – het International Dutch Championship. ‘Dat doen we met behoorlijk goede resultaten. In 2022 en 2023 reden we met Wayne Tessels in het IDC Superbikes, met een ZX10RR. We zijn beide seizoenen kampioen geworden. In 2024 werd Wayne tweede. Vorig jaar hebben we met Sven Doornenbal deelgenomen aan het IDC Supersport met een ZX-6R. We zijn daarmee net geen kampioen geworden.’

Druijff Racing zit inmiddels in een fraai bedrijfspand in Lunteren, met vier hefbruggen en een vermogensbank. Over de vulling van de agenda heeft Druijff niet te klagen, dus als je voor het komende seizoen je weg- of circuitmotor wilt optimaliseren, kijk dan op tijd op druijffracing.nl.

Foto’s: Peter Aansorgh

Peter Aansorgh
Peter Aansorgh
In 1993 begon Peter zijn journalistieke loopbaan bij het motormagazine MOTO 73. Ruim tien jaar lang werkte hij bij dit blad als technisch redacteur en schreef er motortesten, algemene verhalen over motorrijden, bedrijfsreportages en technische verhalen. In 2004 besloot Peter voor zichzelf te beginnen en schrijft nu voor diverse auto- en motorbladen

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen