Met weinig kosten het standaard remsysteem naar topniveau brengen – heeft dat zin? Ons vrolijk sleutelende serviceteam neemt de proef op de som met de ietwat vermoeide standaardrem van de Tracer 700.
Seizoenstart is sleuteltijd. Daarbij nemen sleutelaars het remsysteem graag onder handen. Tenminste, als je met bescheiden kosten en inspanning een goed zichtbaar en goed voelbaar resultaat kunt behalen. Daarbij willen we wel sterk benadrukken dat het remsysteem het belangrijkste onderdeel van de veiligheidstechnologie van de motorfiets is. Hier mag alleen op professioneel niveau aan worden gesleuteld. Elke fout kan immers fatale gevolgen hebben. Behalve voor de gezondheid staat hiermee ook verzekeringstechnisch het een en het ander op het spel. Als een schade-expert na een crash vaststelt dat er aan het remsysteem is gerommeld, zou je kunnen fluiten naar je uitkering. Daarom is gefundeerde vakkennis even noodzakelijk als het juiste gereedschap: Een momentsleutel, Loctite borgmiddel, enzovoorts.
Remhendels
De eenvoudigste manier van tuning is de montage van een gefreesde remhendel. Wanneer dit flitsende onderdeel fraai is gefabriceerd en ook nog is voorzien van een zinvol verstelmechanisme – zoals dit onderdeel van LSL – worden zowel oog als hand vertroeteld. Het vervangen van rem- en koppelingshendel is bijzonder eenvoudig, je hebt er maar een paar minuten voor nodig. Het is wel belangrijk om de armaturen na demontage van de oude hevels grondig te reinigen en de nieuwe hendels met vers vet te monteren. Het is natuurlijk niet echt nodig om ook het koppelingshendel te vervangen, maar optische symmetrie op het stuur is natuurlijk wel zo fraai. Pas op met goedkope aanbiedingen. Er zijn al gevallen bekend waarbij Chinese fabrikanten CE-keurmerken- en nummers hun producten hebben aangebracht. Deze vervalsingen zijn via dubieuze internetportalen goedkoop te verkrijgen. Wie geen risico wil lopen, kiest producten van een bekende fabrikant en bestelt ze bij de vakhandel. De koppelingshendel hoeft geen goedkeuringsnummer te hebben, maar de meeste fabrikanten markeren hun hendels desondanks toch.
Bloktuning
Je kunt de remprestaties ook verbeteren door je remblokken te vervangen voor exemplaren van betere kwaliteit, al is dat wat ingewikkelder. De ervaring leert namelijk, dat de originele remblokken doorgaans goed bij de motorfiets passen. Daarbij moeten we natuurlijk wel vermelden dat de fabrikanten van de remblokken – dus Brembo, Nissin enzovoorts – voor elke remklauw meerdere remvoeringcompounds in het programma hebben. De fabrikant kiest dan samen met de motorfietsfabrikant welke compound het beste bij die motor past. En als ze het heel grondig aanpakken, dan stellen ze zelfs de programmering van het ABS op de wrijvingscoëfficiënt van de gekozen compound af. Zo individueel werken de gespecialiseerde aanbieders van remblokken niet. Vaak wordt maar een enkele compound voor een bepaalde remklauw aangeboden.
Voor onze test hebben we gekozen voor de remblokken van TRW, omdat die drie verschillende rembloktypen met goedkeuringsnummer voor onze Yamaha Tracer 700 in het gamma hebben. De originele remblokken van Yamaha/Advics dienen als referentie. Die zijn vervaardigd via moderne sintertechnologie en zijn helemaal afgestemd op het remsysteem van de Yamaha. Na een korte opwarmfase levert dit systeem haar volle rempotentieel. Pas bij de zesde van zes testremmingen vanaf 100 km/u wordt de remwerking door oververhitting significant minder.
Sinter of organisch
Met een prijs van 40 euro voor twee blokken (voor één remklauw) valt de prijs voor de originele vervangingsonderdelen behoorlijk mee. Zeker aan te bevelen! De prestaties van de TRW-SV-compound ligt dichtbij die van de OEM-remblokken (OEM = Original Equipment Manufacturer). Met een uitgekiende temperatuurbalans, geringe bedieningskrachten en de kortste remwegen in het testveld maken deze blokken een goede indruk. De agressievere reactie van de ABS-programmering zorgt echter voor problemen: Bij een van de zes rempogingen kwam het achtwiel zover omhoog, dat de rijder zelf actief moest ingrijpen.
Dezelfde neiging vertoont de als bijzonder sportief aangeprezen SRT-sintercompound, die vooral geschikt zou zijn voor circuittrainingen of het rijden van bergpassen. TRW probeert hiermee de kloof tussen circuit en dagelijks gebruik te overbruggen: Deze blokken zijn koud al goed te doseren en presteren kokend heet nog altijd goed. Zoals zo vaak heeft dit compromis echter voor- en nadelen: De beste prestaties levert de SRT-compound pas bij de vijfde rempoging. Dus bij temperaturen, die je in het normale verkeer slechts bij hoge uitzondering bereikt. Koud zijn de prestaties van de SRT-blokken best bruikbaar, maar ze spreken dan nogal grof aan. Even subtiel bijremmen voor het insturen, dat doen de andere kandidaten beter.
De hekkensluiter zijn de organische remblokken van TRW. Deze blokken hebben de langste remwegen en de minste thermische reserves. Toch is er een groot aantal liefhebbers voor dit type remblok en niet alleen vanwege de gunstige prijs. Organische remblokken spreken soepel en zacht aan, laten zich bij een ontspannen rijstijl heel fijngevoelig doseren en hebben de reputatie dat ze slechts minimale slijtage aan de remschijven veroorzaken. Dat deze remblokken op het circuit minder goed presteren, stoort deze groep motorrijders nauwelijks. De thermische reserves zijn nog ruim voldoende voor een fikse noodstop.
Online info
TRW heeft een Engelstalige site waarop je heel veel info kunt vinden over hun producten. Over hoe je remblokken vervangt, maar ook over koppelingsonderdelen en renschijven: trwaftermarket.com/en/motorcycle
Remschijven
Nu moeten remblokken regelmatig worden vervangen, wat de speel- en experimenteerdrang vanzelf aanwakkert. Remschijven gaan aanzienlijk langer mee. Maar ook hier wordt wel eens wat veranderd, al is dat vaak voor een fraaiere optiek. De bescheiden prijsstelling van de originele Yamaha-schijven was nogal verrassend: € 136,94 is de adviesprijs voor een enkele remschijf. Daarvoor krijg je een hoogwaardig, door en door getest en op de motor afgestemd OEM-vervangingsonderdeel. Wie gewoon een versleten of beschadigde remschijf wil vervangen, doet hier niets verkeerd.
Wie wil upgraden, is bij TRW of andere specialisten beduidend meer kwijt: De door ons geteste TRW-Racing-remschijven met goedkeuringsnummer kosten bij Louis € 219,95 per stuk. Dit onderdeel maakt indruk door zijn vlotte design, waarbij de kronkelige sleuven door vergroting van het koeloppervlak voor een verbeterde warmteafvoer moeten zorgen. Dat heeft natuurlijk alleen nut wanneer je op racetempo rijdt. De fabricage en afwerking zijn van grote klasse. En omdat het oog zoals bekend ook meeremt, dragen deze hoogwaardige schijven ook bij aan de motorbeleving.
Remblokken origineel Yamaha / Advics | Remblokken TRW Sinter SV | Remblokken TRW Sinter SRT | Remblokken TRW Organisch | |
Prijs* | € 39,89 | € 29,23 | € 38,98 | € 24,36 |
Remweg Ø: ** | 42,45 m | 40,34 m | 40,58 m | 43,07 m |
Kortste remweg *** | 41,43 | 39,84 m | 39,90 m | 40,16 m |
Beste waarde bij poging nr. **** | 3 | 3 | 5 | 2 |
Oordeel | Zeker aan te bevelen | Zeker aan te bevelen | Aan te bevelen | Beperkt aan te bevelen |
* Prijzen voor het TRW-onderdeel bij Louis eind november 2020. Prijs Yamaha-OEM-onderdeel volgens adviesprijs Yamaha.
** Gemiddelde remweg uit zes ABS-remmingen (droog) vanaf 100 km/u
*** remweg uit zes ABS-remmingen (droog) vanaf 100 km/u
**** Nummer van rempoging met beste waarde