dinsdag 26 november 2024

Techniek Motul Boost & Clean: chemische probleemoplosser

Motul heeft een nieuw brandstofadditief: Boost & Clean. Het houdt het brandstofsysteem schoon en verbetert de verbranding. Je motor start beter, presteert beter en is zuiniger. Mooie woorden, dat zeker. Maar heeft het in de praktijk ook zin?

Het woord ‘additief’ zegt het al: het gaat hier om toevoegingen. Stofjes die ‘additioneel’ aan olie, benzine of koelvloeistof worden toegevoegd om de eigenschappen ervan te verbeteren. Aan motorolie worden door de fabrikanten zelf al additieven toegevoegd voor betere hechting aan metalen, voor minder slijtage, voor een sterkere smeerfilm en voor verlaging van wrijvingsverliezen (Friction Modifiers). Er zijn dopes om vuilafzetting in de motor te voorkomen en om oxidatie van metalen tegen te gaan. Er worden bacterieremmers toegevoegd om bacterie- en schimmelgroei te beperken, antioxidanten om te voorkomen dat de olie oxideert en verzuurt, emulgatoren om te zorgen dat olie water kan binden, en andere dopes om te voorkomen dat olie gaat schuimen.

Benzine

Aan benzine worden ook dopes toegevoegd om de prestaties van de brandstof te verbeteren en de motor schoon te houden. Zo zijn er octaanverbeteraars als methyl-tert-butylether, die zorgen dat de brandstof minder snel pingelt. Er zijn reinigende dopes, die afzettingen in de brandstofinjectoren en de inlaatkleppen voorkomen. Antioxidanten voorkomen oxidatie en lakvorming, corrosieremmers beschermen de brandstofsystemen tegen roest en corrosie. Stabilisatoren zorgen ervoor dat de brandstof langer houdbaar blijft, vooral tijdens opslag. En er worden antivriesmiddelen toegevoegd om te zorgen dat water, dat in de brandstoftank komt, niet bevriest.

Balans

Het mag duidelijk zijn, dat benzinefabrikanten hun uiterste best doen om een uitgekiend additievenpakket te ontwikkelen, waarvan de additieven goed naast elkaar functioneren zonder dat ze elkaar tegenwerken. Deze stelling geeft eigenlijk al een beetje antwoord op de vraag of je op eigen houtje flesjes met additieven aan je olie of benzine moet toevoegen. Een beetje, want het antwoord is niet eenduidig. Het eenvoudige antwoord is nee, want je kunt de balans verstoren en additieven toevoegen die elkaar tegenwerken. Als je antifrictie-dopes aan olie toevoegt, die gelijk alle dopes verzadigen, die vuil zwevend moeten houden, dan heb je een probleem. Er zijn echter ook veel additieven, die speciaal zijn ontwikkeld om problemen in je motorblok op te lossen. Bij moderne auto- en motorfietsmotoren zorgt vervuiling van olie-, brandstof- en koelsystemen namelijk voor veel problemen. Veel van die problemen kunnen worden opgelost of voorkomen met additieven, die aan de brandstof, de olie of het koelsysteem worden toegevoegd. Demonteren en vervangen is dan vaak niet nodig. En dat spaart geld. Dan is het antwoord dus ‘Ja’.

Milieu

De laatste decennia is er veel veranderd in de techniek van verbrandingsmotoren. Een belangrijke aanjager van die veranderingen zijn de milieu-eisen. Er worden geregelde katalysatoren toegepast en injectiesystemen, die met steeds armere mengsels moeten draaien. Dat veroorzaakt uitstoot van stikstofoxiden, dat wordt dan weer tegengegaan door uitlaatgasrecirculatie, kortweg EGR. Dat brengt weer roet in het inlaatsysteem. Injectiesystemen zijn bovendien gevoeliger voor vervuiling dan carburateurmotoren, omdat injectiesystemen met veel kleinere sproeiergaatjes werken. En die worden steeds kleiner, om de brandstof steeds beter te vernevelen. En dat terwijl de brandstofkwaliteit sterk verslechterd is. De toevoeging van bio-ethanol mag dan goed zijn voor het milieu, het trekt wel water aan, dat via de tankontluchting kan binnendringen. Dat water kan uitzakken en zich onderin de tank verzamelen, samen met water dat gewoon door condens in je tank terechtkomt. Dat water reageert met de benzine, waardoor lak en gomvorming in je tank ontstaat. Het water kan ook uitzakken, wat oxidatie van metalen veroorzaakt. Moderne benzine veroudert snel, de levensduur van E10 is maximaal een maand of twee. Dan is het dermate gedesintegreerd, dat je brandstofsysteem vol zit met vuil, lak en drab. Brandstofpompen, leidingen en injectoren kunnen verstopt raken. Lichte delen uit de benzine zijn verdampt en het octaangetal van de benzine daalt, waardoor de motor kan gaan pingelen.

Boost & Clean

Vervuiling in het brandstofsysteem uit zich meestal in een verhoogd brandstofverbruik, vermogensverlies en in hoge CO, HC en O2-waarden, terwijl er ook roetafzetting in de verbrandingskamer en de katalysator plaatsvindt. De oorzaak is een onvolledige verbranding door een slechte verneveling van de brandstof en een foutief sproeierbeeld van de injectoren. De Lambda-regeling zal het mengsel verrijken totdat de O2-waarde daalt, waardoor het brandstofverbruik nog verder stijgt. Roetaanslag op de bougies kan voor slecht vonken of ‘wegvonken’ zorgen, dan loopt de stroom via het roet en niet via de elektroden. Er is dan dus geen vonk. Je kunt in dat geval natuurlijk voor 300 euro aan injectoren vervangen, maar dat is duur en vaak niet nodig, want er zijn reinigers ontwikkeld, die het vuil in je brandstof oplossen en binden. Motul heeft hiervoor Boost & Clean ontwikkeld. Dit product reinigt de injectoren of de carburateurs, het brandstofsysteem, de verbrandingskamer en – wanneer aanwezig – de EGR. Het bindt ook vocht in de benzine. Bij carburateurmotoren kun je bijvoorbeeld merken dat je ineens geen last meer hebt van bevriezing van carburateurs. Boost & Clean verhoogt tevens het octaangetal van de benzine. Is het octaangetal van je benzine door lang staan gedaald, dan kun je het hiermee dus op peil brengen.

Voorkomen of genezen?

Met een additief als Motul Boost & Clean kun je je brandstofsysteem en je verbrandingskamer dus weer schoon krijgen, als de vervuiling nog niet te erg is. Dat werpt meteen de vraag op of je moet wachten tot het zover is? Je wacht ook niet met tanden poetsen totdat je gaatjes hebt. Je voorkomt gaatjes doordat je dagelijks poetst. Zo kun je dit soort additieven ook zien. Door elk jaar een aantal keer een flesje Motul Boost & Clean aan een tank benzine toe te voegen, blijft je brandstofsysteem schoon en blijft je motor optimaal presteren. Dan nog is het verstandig om je tank bij langere stalling niet met E10 te vullen, maar met benzine zonder ethanol.

Peter Aansorgh
Peter Aansorgh
In 1993 begon Peter zijn journalistieke loopbaan bij het motormagazine MOTO 73. Ruim tien jaar lang werkte hij bij dit blad als technisch redacteur en schreef er motortesten, algemene verhalen over motorrijden, bedrijfsreportages en technische verhalen. In 2004 besloot Peter voor zichzelf te beginnen en schrijft nu voor diverse auto- en motorbladen

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen