Honda introduceert een transmissie waarvan de koppeling volledig automatisch kan werken. Het systeem is echter ook handmatig te bedienen. Deze nieuwe transmissie, genaamd E-Clutch, werkt op een andere manier dan Honda’s bekende DCT-transmissie.
In 2010 verraste Honda vriend en vijand met de introductie van een automatisch schakelende versnellingsbak: de DCT-versnellingsbak. Deze versnellingsbak bestond uit twee aparte transmissies met elk hun eigen koppeling. Op deze manier kon er altijd één transmissie in gebruik zijn terwijl de andere onbelast draaide. Het transmissiemanagement kon dan alvast een hogere of lagere versnelling klaarzetten in de onbelaste transmissie. Dit gebeurde op dezelfde manier als bij een gewone transmissie: tandwielen werden verschoven door middel van een schakelvork die werd bediend door een draaiende wals met sleuven en een elektromotor.
Bij het overschakelen wordt de koppeling van de ene transmissie ontkoppeld door middel van een hydraulische cilinder, terwijl bij de andere transmissie juist gekoppeld wordt. De elektronica zorgt ervoor dat bij het wegrijden altijd de eerste versnelling ingeschakeld wordt en dat de koppeling soepel aangrijpt voor een vloeiende start. Het systeem heeft geen koppelingshendel, dus je kunt niet zelf ontkoppelen.
Koppelingstrommel
In 2024 komt Honda met een heel ander systeem genaamd de E-Clutch. Dit is een conventionele versnellingsbak met een gewone koppeling die je handmatig kunt bedienen via een koppelingshendel en -kabel. De koppeling bestaat uit een buitentrommel die door de krukas wordt aangedreven en vrij kan draaien over de ingaande as van de versnellingsbak. In de buitentrommel bevinden zich gevoerde koppelingsplaten die worden aangedreven door nokken in sleuven van de buitenwand van de trommel. Tussen deze gevoerde platen zitten stalen platen met nokjes waarmee ze kunnen schuiven over groeven in de binnentrommel, die vast gemonteerd is op de ingaande as van de versnellingsbak. Alle platen worden op elkaar gedrukt door middel van een drukplaat die met veren naar binnen wordt gedrukt, waardoor de ingaande as wordt aangedreven.
Elektrische bediening
De E-Clutch heeft echter ook een elektromechanisch systeem dat automatisch kan bedienen bij het optrekken en schakelen tussen versnellingen. Dit systeem bestaat uit twee elektromotoren die beide hetzelfde tandwiel aandrijven. Via verschillende reductie-overbrengingen wordt er kracht op een derde as overgebracht, waarmee een tweede koppelingshefboom bediend kan worden om het trekstangetje dat aan de drukplaat trekt te bewegen. Het gebruik van twee elektromotoren kan te maken hebben met het leveren van voldoende kracht en controleerbaarheid om de koppeling soepel te bedienen, of als failsafe (dual redundancy) in het geval dat een van de motoren uitvalt.
Techniek Kawasaki Ninja 7 Hybrid: het verhaal dat de persmap niet vertelde
Sensoren
Om ervoor te zorgen dat de E-Clutch soepel functioneert, is er een computersysteem geprogrammeerd dat verschillende sensoren gebruikt om informatie te verzamelen over de status van de motor en transmissie. Deze sensoren meten onder andere of de motor stil staat of rijdt, hoe hard de motor rijdt, hoeveel gas er wordt gegeven, hoe snel de motor draait, of de motor versnelt of vertraagt, in welke versnelling de transmissie is geschakeld, wanneer er geschakeld moet worden en hoeverre de koppeling wordt ingetrokken. Er is ook een positiesensor op de derde as van het E-Clutch systeem aanwezig om informatie te geven over hoeverre de koppelingshevel bediend wordt.
Uitschakelbaar
Het E-Clutch systeem weegt slechts twee kilogram en biedt volgens Honda naast plezier en gemak ook ultieme flexibiliteit. Het kan op elk moment worden uitgeschakeld door middel van een schakelaar op het stuur. Daarnaast kunnen bestuurders zelf instellen hoeveel kracht er nodig is om te schakelen door middel van drie verschillende instellingen: HARD, MEDIUM en SOFT. Het systeem zal ook adviseren om terug te schakelen als het merkt dat de motor bij een bepaalde snelheid in een te hoge versnelling staat.