Nu we het onderdeel kijktechniek kunnen afvinken, wordt het tijd voor een volgende stap, rijden op gravel. We verlaten daarom het bospad en verplaatsen ons richting de voorzijde van Landgoed Duynenwater, waar een groot parkeerterrein ligt.
Fotografie: Guus van Goethem
Waarom deze rubriek?
Al jaren piekt de verkoop van allroads en die populariteit lijkt zelfs enkel toe te nemen. Vreemd is dat niet, gezien ‘alle wegen’ met zo’n machine te bedwingen vallen. Toch zetten veel allroad-rijders die fijne eigenschap niet in, waarbij het onverharde terrein vermeden wordt. Zonde, want het opent een geheel nieuwe wereld. Daarom vonden wij het tijd voor een tiendelige dummy-cursus: offroad leren rijden met een allroad.
Eerdere delen
Bij aankomst spotte offroad-specialist Eric Verhoef daar namelijk al een prima stukje braakliggend terrein waar de volgende oefening perfect uit de verf zal gaan komen. Tenminste, dat is de bedoeling. De hamvraag blijft natuurlijk of de leerling daadwerkelijk de opgelegde instructies op correcte wijze weet uit te voeren. ‘Ben je een gevoelig mens, Jarno?’ Als ik een serieus antwoord op Erics onverwachte vraag wil geven, zie ik alweer een brede glimlach op het gebruinde gezicht van de voormalig Dakar-rijder verschijnen. Hij is weer eens aan het geinen. ‘Dat kun je bij deze oefening namelijk wel gebruiken, gevoel. We gaan namelijk eens kijken hoe je op gravel uit de voeten komt.’
Offroad leren rijden met een allroad #4: Kijktechniek
Veel verschil
‘Rijden op gravel staat eigenlijk nog het meest dicht bij het gevoel dat je op een asfaltweg ervaart’, legt Eric uit. ‘Op offroadgebied biedt gravel de meeste grip, maar ook daarin heb je veel verschil. Hier hebben we te maken met kiezelwerk, dus het rolt wat. Soms heb je ook vrij vast gravel, dat zelfs met een regenbuitje nog meer grip oplevert. Om het gripniveau vast te stellen, is het slim om even een paar stops op deze specifieke ondergrond te maken.’ Ik voel uiteraard al aankomen wat we dus als eerste oefening gaan doen. En inderdaad, van Eric mag ik de Moto Morini X-Cape weer starten om wat remacties in te zetten op het gekozen gravelterrein. Ik merk inderdaad dat er nog behoorlijk wat grip aanwezig is, want het ABS van de Italiaanse allroad grijpt nauwelijks in.
Als ik de nodige stops heb gemaakt, komt Eric naar me toe gelopen. ‘Tijd voor fase twee. Acceleratie op gravel. Ook dan krijg je precies in de gaten met hoeveel grip je te maken hebt. Dat is van belang voor de volgende oefening, dus ga maar eens lekker aan het gas hangen. Zodra je merkt dat de achterband begint uit te stappen, laat je het gas weer los. Het gaat echt enkel om het moment op te merken dat het achterwiel zijn grip verliest.’
Als een pendule
Na elke poging merk ik dat het vertrouwen groeit en ik zie dat Verhoef rustig even een babbeltje maakt met fotograaf Guus van Goethem. Na de nodige oefenminuten zie ik in mijn ooghoek wat armen zwaaien. Rustig rijd ik richting de trainer, waar me waarschijnlijk een volgende exercitie wacht. ‘Nu heb je gevoeld waar het gripniveau van dit type gravel ligt, maar je kunt veel meer voordeel halen uit dit soort situaties als het achterwiel uitbreekt. Daar gaan we zo aan werken, maar eerst wil ik je nog wat tips geven’, geeft Eric aan. ‘Zoals al vaker gezegd, met offroad rijden sta je vooral op de motor. Dat geldt ook voor de volgende techniek die ik je ga aanleren. Op de weg stuur je vooral met de voorzijde, maar op losse ondergronden gebruik je ook vaak een uitbrekend achterwiel om de juiste richting op te gaan. Om de controle over die beweging te houden, behoor je te staan. Ga je zitten, dan kun je niet reageren op een achterwiel dat grip verliest. Zie het als een pendule. Als de motor vertrekt, ga jij gewoon mee. Als je staat, kun je de motor veel beter in toom houden.’
Knop omzetten
‘Wat ik graag wil dat je dadelijk probeert, is om weer te accelereren en te zorgen dat het achterwiel uitbreekt. Houd controle, maar de motor mag best een stukje wegstappen, want uiteindelijk komt-ie wel weer terug. Dat vertrouwen moet je hebben, al zal het even duren voordat je op dat punt geraakt. De reden voor deze oefening is vooral ook vanwege latere momenten in de cursus, zoals straks tijdens het rijden in het losse zand. Op gravel stuur je nog vooral met de voorzijde, maar in het zand is het juist het achterwiel dat ervoor zorgt dat je van koers wijzigt.’
Als ik van Eric het startsein krijg om eens te voelen hoe het is om de achterkant wat verder uit te laten breken, merk ik al snel op dat ik vrij vlot het gas weer dichtdraai. Het blijkt als asfaltrijder toch moeilijker dan gedacht om de knop daadwerkelijk om te zetten om juist grip te verliezen. ‘Dat is ook logisch’, stelt de trainer me gerust. ‘Op de weg wil je juist grip behouden. Raak je dan de grip kwijt, dan ben je waarschijnlijk iets te ruig aan het gummen.’
Veel meer marge
Zoals voor haast alles geldt, heeft het tijd nodig om te groeien. Hoewel we vandaag nog meer offroad-activiteiten op het programma hebben staan, probeer ik zoveel mogelijk tijd te spenderen aan deze techniek. Met de minuut groeit mijn vertrouwen en merk ik inderdaad dat ik de motor nog geen enkele keer echt kwijt ben geraakt. Verhoef: ‘Een kwestie van rustig opbouwen en dan kun je telkens wat verder gaan. Het is vooral belangrijk dat je blijft letten op de houding van je lichaam, voor een optimale gewichtsverdeling. Laat je torso goed naar voren hangen, zodat er zo min mogelijk druk op het achterwiel ontstaat. En sta stevig op de steps, waarmee je controle houdt. Hierdoor ontstaat er automatisch veel meer marge dan op het moment dat je zit. Met deze staande houding kun je veel gemakkelijker corrigeren en het uitbrekende achterwiel opvangen.’
Volledige drift
Terwijl ik zelf het idee heb dat de motor al flink uitbreekt, blijkt dat na een snelle blik op de achterzijde van Guus’ camera nog wel mee te vallen. Of liever gezegd, tegen te vallen. Eric: ‘In een volledige drift door de bocht gaan, dat leer je niet even in een paar uurtjes tijd. Het vergt veel oefening om op standje Pro uit te komen. En ja, de een zal het sneller onder de knie hebben, dan de ander. Maar gun jezelf de tijd en ga na deze dummy-cursus gewoon eens doorbouwen op dit gevoel. Zoek een ruim, onverhard terrein op en ga lekker spelen. Na verloop van tijd merk je vanzelf dat het vertrouwen telkens groter wordt en je dus ook meer controle hebt over een achterwiel dat z’n grip verliest. Uiteindelijk ga je veel profijt hebben op het gebied van offroad rijden als je deze techniek goed onder de knie krijgt.’
In deel 6 van deze dummy-cursus ‘offroad leren rijden met een allroad’ kijken we naar terreinkennis.
Wie is Eric Verhoef?
De man die altijd lijkt te lachen en niet voor niets de bijnaam Sunshine twenty-nine (zijn startnummer) in de Dakar Rally ontving. Is Eric Verhoef (54) in de buurt, dan weet je dat het gezellig gaat worden. Naast een fijn karakter is de Veldhovenaar ook nog eens een zeer behendig motorrijder, uiteraard gespecialiseerd in offroad. Zo werd hij elfde in de Dakar Rally van 1998. Hoewel Eric zelf niet meer actief motorrijdt, draagt hij wel graag al zijn ervaring en expertise over aan iedereen die zijn offroad-hulp kan gebruiken.