Al jaren piekt de verkoop van allroads en die populariteit lijkt zelfs enkel toe te nemen. Vreemd is dat niet, aangezien ‘alle wegen’ met zo’n machine te bedwingen vallen. Toch zetten veel allroad-rijders die fijne eigenschap niet in, waarbij het onverharde terrein wordt vermeden. Zonde, want het opent een geheel nieuwe wereld. Daarom vonden wij het tijd voor een tiendelige dummy-cursus: offroad leren rijden met een allroad.
Fotografie: Guus van Goethem
‘Zo, eindelijk leer je eens echt motorrijden.’ De brede glimlach, die na de gesproken woorden volgt, is afkomstig van Eric Verhoef, voormalig Dakar-rijder en dus een expert als het aankomt op offroadrijden. ‘Op het asfalt weet jij prima hoe je met zo’n allroad aan de slag moet, maar in het onverharde terrein kan ik je nog wel wat bijspijkeren.’ En inderdaad, Verhoef is de geschikte man om mij naar een hoger niveau te tillen. Naast een middagje op een enduro rijden, is mijn offroad-ervaring namelijk ver te zoeken.
Hoe verdeel je je bagage het beste over de motor?
Terwijl ik me helemaal gereed maak om de eerste meters in het zand af te leggen en de Moto Morini X-Cape al warmdraai, drukt Verhoef resoluut op de dodemansknop. ‘Ik weet niet wat jij wilt gaan doen, maar we gaan eerst eens goed kijken naar alle zaken, die je vooraf moet regelen’, legt hij uit. Een veilige uitrusting is voor de ervaren zandman een eerste vereiste, aangezien de kans op een valpartij aanzienlijk groeit als je het onverharde terrein opzoekt. ‘Door de losse ondergrond is een foutje sneller gemaakt, zeker als de nodige ervaring ontbreekt. Een goed allroadpak is van belang, evenals de nodige protectie. Die kan al in je kleding zitten, maar extra bescherming is altijd welkom. Denk bijvoorbeeld aan een losse rugprotector, harnas of kniekappen.’
Ook een goede helm is uiteraard nodig, evenals stevige laarzen. ‘Ga dus niet met sneakers op pad, ook al zijn die geschikt voor motorrijden. Minimaal je enkels moeten bedekt zijn. Zelf houd ik niet van heel stug schoeisel en probeer altijd een middenweg te vinden. Voldoende bescherming, maar ik moet ook zeker nog gevoel blijven houden om op de steps te dansen.’ Mijn REV’IT!-outfit krijgt gelukkig goedkeuring van Verhoef en dus kunnen we door naar een volgend station.
Noeste arbeid
Verrast ben ik als trainer Verhoef naar mijn fysieke toestand vraagt. Ik moet eerlijk bekennen dat de wielrenfiets al een tijdje tegen de schuurwand geplakt staat en dus reageer ik vakkundig dat het een tikkeltje beter kan en moet. De goedlachse Brabander wijst me op het belang van enige conditie, aangezien een dag offroadrijden serieus zwaar is. ‘Het is veel meer werken dan als je gewoon lekker op asfalt aan het toeren bent. Dat is vooral mentaal een opgave, om te zorgen dat je geconcentreerd blijft. Datzelfde geldt voor offroadrijden, maar dan moet je het nu zien te combineren met noeste arbeid. Wat dat betreft moet je het veel meer vergelijken met circuitrijden, waar je ook veel meer fysieke inspanning moet leveren.’
Al vlug schieten de ogen van Eric Verhoef naar de meegebrachte motor, een nagelnieuwe Moto Morini X-Cape. Als ik ’m uitleg dat ik specifiek voor dit model heb gekozen, aangezien ik een niet al te zware motor wilde gebruiken, knikt hij goedkeurend. ‘Dat heb je slim ingezien’, merkt hij op. ‘Ga je het onverharde terrein opzoeken met een allroad, dan is het goed om zo min mogelijk kilo’s mee te zeulen. Veel motorrijders willen graag een flinke motor hebben, maar dat maakt het offroadrijden een stuk lastiger. Ben je in de running om een allroad aan te schaffen en wil je met regelmaat onverhard rijden, kijk dan eens naar motoren in het middensegment. Snel genoeg op het asfalt en een stuk handelbaarder in het zand.’
Hoop schade
Dan zie ik ineens toch twijfels bij Verhoef ontstaan. Kan hij überhaupt op een gloednieuwe motor nog wat aan te merken hebben? Blijkbaar toch wel. Hij wijst me op het gemis van valbeugels. Hoewel deze extra bescherming voor de X-Cape op het moment van deze cursus nog niet leverbaar is, vindt de voormalige Dakar-rijder het toch verstandig om ze er zo snel mogelijk op te zetten. ‘Zelf draag je protectie en dus moet je dat ook voor je motor regelen’, stelt hij resoluut. ‘Het gaat gewoon een keertje gebeuren dat je je motorfiets plat legt. Met valbeugels voorkom je een hoop schade en datzelfde geldt voor handkappen en een carterbeschermplaat. Wat ook kan helpen, is een set koffers. Alleen die heb je ook al niet. Dat is nog wel een aandachtspuntje, Van Osch.’
Gelukkig kan ik de offroad-expert al snel weer tevreden stellen als hij naar mijn gekozen banden kijkt. ‘Dat heb je beter begrepen. Vaak sta je met de standaard geleverde banden al 2-0 achter als je het onverharde terrein induikt. Dat soort rubber is meer geschikt voor asfalt, maar biedt eigenlijk te weinig grip bij offroadrijden. Een Continental TKC70, wat jij erom hebt liggen, is perfect. Daar valt op straat nog redelijk goed mee te rijden, maar die biedt in het terrein vrij veel grip. Dat zie je ook wel aan de serieuze nop die erop zit.’
Verschil merken
Als ik vraag naar het eventuele verschil in bandenspanning tussen op straat en in het onverhard, zie ik Verhoef duidelijk even nadenken. ‘Ik zou beginnen met de aanbevolen druk, maar je zou wat omlaag kunnen gaan. Zeker in het zand rolt de band dan net even wat fijner. Het hoeft echt niet heel veel minder te zijn, trouwens. Een paar tienden aan bar minder is voldoende. Dan ga je het verschil al wel merken.’
Techniek: Remmen tunen Yamaha Tracer 700
Als Verhoef zijn rondje rondom de Italiaanse allroad afrondt, komt hij nog met een laatste tip aanzetten. Het betreft het zadel van de X-Cape. ‘Een fijne zit op de motor is van belang, maar nog belangrijker is of je met beide voeten aan de grond komt. Klinkt logisch, maar het gebeurt toch nog te vaak dat ik mensen met een te hoge allroad zie. Ben je wat kleiner van stuk, zoals jij ook, dan moet je daar toch kritisch naar kijken. Sommige zadels zijn te verstellen of je kunt een verlaagd exemplaar als accessoire krijgen. Het kost wat extra, maar door beide voeten aan de grond te kunnen zetten, groeit je vertrouwen automatisch. En dat is zeker in het onverharde terrein erg belangrijk. Dat moet je niet onderschatten, hoor.’
Binnenkort in deel 2 van deze dummy-cursus ‘offroad leren rijden met een allroad’ kijken we vooral naar de positie op de motor.
Wie is Eric Verhoef?
De man die altijd lijkt te lachen en niet voor niets de bijnaam Sunshine twenty-nine (zijn startnummer) in de Dakar Rally ontving. Is Eric Verhoef (54) in de buurt, dan weet je dat het gezellig gaat worden. Naast een fijn karakter is de Veldhovenaar ook nog eens een zeer behendig motorrijder, uiteraard gespecialiseerd in offroad. Zo werd hij elfde in de Dakar Rally van 1998. Hoewel Eric zelf niet meer actief motor rijdt, draagt hij wel graag al zijn ervaring en expertise over aan iedereen die zijn offroad-hulp kan gebruiken.