Kawasaki past op een aantal modellen een speciale laksoort toe, die kleine krasjes zelf herstelt. Dat lijkt bizar, maar met behulp van nanotechniek is dat mogelijk.
Tot nu toe werden motorfietsen geleverd met twee mogelijke ‘soorten’ lak: uni en metallic. Net als bij auto’s. Het grote verschil met vierwielers is, dat je bij de meeste motormerken geen meerprijs betaalt voor metallic, terwijl je bij auto’s soms wel tot 2500 euro moet bijtalen voor verf met glitters. En dat is vreemd, want qua kostprijs zit er meestal niet veel verschil tussen de twee laksystemen.
Vroeger was het anders. Toen was een uni-lak gewoon een alkyd- of kunstharsverf, waaraan pigmenten waren toegevoegd die de kleur bepaalden. Later kwamen er ook acryllakken, die in een oven werden gebakken. De lak smolt dan en trok daarmee mooi strak. Nog later werden er ook nog twee-componentenlakken geïntroduceerd, waarbij de droging van de laklaag niet zozeer door verdamping van oplosmiddelen werd verkregen, maar doordat de verfmoleculen zich aan elkaar hechten tot grote netwerken. Voor de alkyd- en acryllakken gold dat ze gauw dof konden worden. Ze waren niet zo hard en beschadigden snel. Er konden pigmentdeeltjes weggeslagen worden, waardoor er een wittige, doffe laag ontstond. Metallic lakken hadden hier minder last van. Doordat het aluminium het licht weerkaatste, werkte het als UV-filter en verouderde de lak minder snel. Om te maken was deze metallic lak nauwelijks duurder, want het verschil was niet meer dan een handjevol aluminiumschilfers.
Clearcoat
Vanaf 1980 werden metallic lakken op een heel andere manier aangebracht dan uni-kleuren. Uni-kleuren werden nog steeds als een enkele laag gespoten, maar metallic lak werd in twee lagen aangebracht: eerst een metallic kleurlaag, daarna een twee-componenten afdeklaag, de zogenaamde clearcoat. Die zorgde voor de glanzende en beschermende afwerklaag. Dat had veel voordelen, want doordat de kleurlaag en de beschermende laag apart gemaakt werden, kon de fabrikant de eigenschappen van de beide aparte lagen optimaliseren.
MOTO73 12/2019
Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal over nanotechniek? Hoe gaat deze technologie precies in zijn werk? Je leest het in MOTO73 12/2019! Koop het nummer tot en met woensdag 19 juni verkrijgbaar in de winkel.
Foto: Fabrikanten
Tekst: Peter Aansorgh
Interessant artikel, maar over de nanolak wordt eigenlijk niet gemeld, anders dan dat het bestaat. Hoe nano lak werkt, of het kostbaarder is en hoe goed het herstelvermogen is wordt niets gezegd.
Uitermate lullig dat ProMotor zich verlaagt tot koppelverkoop: wil je het verhaal van de nano-lak techniek verder lezen koop dan……. Veel vroegere voorbeelden hiervan liepen op een fiasco uit en verval en/of faillissement niet doen dus of later niet janken als dit soort praktijken zich tegen je keren.