Adem in, adem uit! Dat is het advies dat ik vaak als eerste geef als iemand ‘ruzie’ heeft met een route. ‘Hij doet het niet!’, hoor ik dan vaak, in lichte paniek. Wat is precies het probleem? ‘Nou…, ik ben er al uren mee bezig en het doet het nog steeds niet!’ Zit het in het toestel op de computer? ‘Weet ik niet. Ik heb het al tien keer geprobeerd, maar hij wil gewoon niet!’
Illustraties: Hans Vaessen
Ik hoor sommigen al gniffelen. Van herkenning vaak ook. Omdat ze het zelf ook hebben gehad, of omdat ze geregeld eenzelfde soort vraag krijgen. Een ander zal juist denken: ‘Ja, dat gevoel heb ik ook vaak.’ Niet iedereen is even ervaren. Dus laat me helpen op die momenten het overzicht terug te vinden. Want uiteindelijk is al dat routegedoe gewoon wiskunde. ‘Nee, de route is goed, die komt van de routesite. Of touroperator.’ Toch ligt de oorzaak van de problemen vaak bij de bron. Je hebt een gpx ontvangen of gedownload? Kijk dan eens goed wat er precies in zit. Maar kijk bijvoorbeeld ook naar hoe oud de route is.
MrGPS: Gaat een navigatie dan nooit stuk?
Beginnerspraktijk
Basecamp is voor het achterhalen van de datering van de route nog steeds het beste programma. Kun je gewoon voor zowel Windows als Mac gratis downloaden via garmin.com/basecamp. In eerste instantie heb je dan alleen een basiskaart in het programma, maar als je je Zümo aansluit, zie je na korte tijd ook de detailkaarten.
Ik ga nu echt even uit van de beginnerspraktijk. Je zoekt een gps-route, dus wat doen velen? Zeker als je vrij nieuw bent in gps-land? Je googelt op ‘gps-route’. Heel vaak zie je dan de site gpstracks.nl bovenaan verschijnen. Binnen gpstracks.nl kies ik voor België en krijg meteen een hele lijst.
Als je goed kijkt, zie je ook de datum waarop die route werd ge-upload. De meeste zijn meer dan tien jaar oud. GPS Tracks was één van de eerste grote routesites en scoort daardoor nog steeds hoog in Google. Dat is geen drama. maar wel een punt van aandacht. In de tussentijd kan immers een hoop aan de wegen zijn veranderd. Maar ook in de techniek. Ik kies voor het Ardennenoffensief. Opvallend is dat ik na de download een zip-bestand krijg. Dat is een gecomprimeerd bestand dat één of meer bestanden kan bevatten. En inderdaad, de verwarring slaat meteen toe. Als ik de inhoud van de zip bekijk, zie ik verschillende bestanden.
Het eerste type mag je meteen vergeten, want bcr gebruiken we niet meer. Dat geldt eigenlijk ook voor gdb en itn. Gdb is eigenlijk hetzelfde als gpx, maar dan in een vorm die alleen door Mapsource of Basecamp te lezen is, niet door het toestel. Kortom: voegt niets toe en mag je vergeten. Ook itn komen we niet vaak meer tegen, want dat is het routebestand voor oudere TomToms. Je zou ‘m in een moderne TomTom ook kunnen gebruiken, maar itn kent alleen maar viapunten en is daardoor erg beperkt. Gelukkig staat er ook een gpx-versie tussen.
Gpx-bestand
‘Aha’, denkt de oplettende lezer. ‘Een gpx is altijd een track, dus dat is mooi!’ Maar helaas is dat niet waar. Het omgekeerde geldt wel: een track zal (vrijwel) altijd in een gpx-bestand staan. Maar in een gpx kunnen ook heel andere dingen zitten. Bovendien werkten we vroeger zelden met een track als routebasis.
Ik open het gpx-bestand in Basecamp. Daarmee verschijnt er in de linkerkolom een lijst met dezelfde naam als het bestand (TIP: heb je veel lijsten: ze staan alfabetisch gesorteerd).
Linksonder zie je de inhoud van het bestand. Er zit een startpunt in en een route. Dat het een route is, is herkenbaar aan de drie groene blokjes. Het motortje ervoor zegt dat het gemaakt is met het routeringsprofiel motor.
Oké. Wat heb ik? Een route met routepunten van negen jaar oud. Wat wil ik? Een route berekend op basis van de actuele kaart en die opslaan als track. Klinkt ingewikkeld. Is het de eerste keer ook.
Wat gaan we doen? We gaan eerst een tijdelijke track maken van de originele route: dubbelklik op de routenaam en kies voor de knop ‘spoor maken’.
Verander vervolgens de naam in ‘tijdelijk’ en wijzig de kleur in groen (dat is gemakkelijker). Sluit dan het scherm weer.
Route herberekenen
Je ziet de oorspronkelijke route nu in het groen op de kaart. Dat is een track en die zou je, ook al heeft je toestel de nieuwste kaarten, in principe één op één naar het toestel kunnen overzetten. Maar het kan zijn dat er in de tussentijd wegen zijn verlegd of afgesloten, dus we willen eerst de oorspronkelijke route herberekenen op de actuele kaart.
Dus dubbelklik je opnieuw op de routenaam (die met de groene blokjes ervoor) en kiest rechtsonder voor ‘herberekenen’. Op sommige plekken zie je een stukje groene lijn: daar zijn kennelijk verschillen ontstaan. Door welke oorzaak dan ook.
Probeer of je een viapunt kunt toevoegen om de route te dwingen de oorspronkelijk vorm te volgen. In dit geval lukt dat.
Op een andere plek een soortgelijke situatie.
Een viapunt toevoegen lost het probleem daar echter niet op.
Dan wordt het even puzzelen. In dit geval biedt een extra viapunt de oplossing, maar soms helpt ook dat niet. In dat geval is die weg inmiddels kennelijk afgesloten of bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer geworden. Probeer dan niet te forceren, want dan kom je het probleem vermoedelijk alsnog onderweg tegen. Maar je begrijpt wat de bedoeling is: op deze manier filter je oude fouten uit de route.
Als je alleen rijdt, zou je deze route nu over kunnen zetten naar je toestel. Rij je met meer mensen, en/of met een combi Garmin/TomTom, dan moet je dat niet doen en de track gebruiken. Maar dan niet de groene track die we net gemaakt hebben, want die bevat eventuele correcties niet. Delete de track de we zojuist als ‘tijdelijk’ maakten, dubbelklik opnieuw op de routenaam om een spoor te maken en geef de track (= het spoor) z’n definitieve naam.
Je zult zien: er staan twee voetjes voor, daaraan zie je dat het een track is. Klik op de track en daarna bovenin om de bestand-selectie te exporteren.
Het resultaat is een gpx-bestand met daarin (alleen) de track van de route Ardennenoffensief. Zowel in alle Garmin Zümo’s als moderne TomTom Riders probleemloos te importeren. Goede reis!