Een Garmin Zümo of TomTom Rider is een erg degelijk apparaat. Vaak is het, zelfs na tien jaar, nog als nieuw. Dat betekent dat het, anders dan bijvoorbeeld een telefoon, ook na lange tijd nog een behoorlijk waarde heeft. Mocht je aanschaf van een nieuwe overwegen, zet je oude toestel op marktplaats! Mocht je een ‘dedicated GPS’ willen aanschaffen, maar niet de hoofdprijs willen betalen: koop dan een gebruikte! Maar tsja… Wat is een tweedehands navigatiesysteem nog waard? Wat mag het kosten?
Om te beginnen het slechte nieuws. Voor de verkoper dan. Door de komst van de Garmin Zümo XT is vooral het aanbod tweedehands Zümo’s recent explosief gestegen. Het aanbod is dus groter dan de vraag en dat geeft de koper onderhandelingsruimte. Grofweg brengt een gebruikte GPS zo’n € 50,- minder op dan enkele maanden geleden.
Ik ben eens gaan kijken naar wat er aangeboden wordt op Marktplaats. Op het moment van schrijven (begin mei) worden er totaal 135 toestellen aangeboden.
1. Overstap naar Zümo XT
Opmerkelijk is vooral het grote aanbod van de Zümo 590 en 595. Die werden geïntroduceerd in 2014 respectievelijk 2016 en zijn daarmee in GPS-termen per definitie nog erg jong. Ik denk dat het gros van het aanbod voortkomt uit het overstappen naar de nieuwe Zümo XT. Voor de Zümo 59x geldt dat de afleesbaarheid van het scherm de zwakste schakel is. Niet slecht, maar het kan beslist beter. De nieuwe XT steekt qua scherm met kop en schouders boven de rest op de markt uit.
2. Wat is de waarde?
Maar tsja… Wat is dan de waarde van zo’n apparaat? Die hangt natuurlijk af van een aantal factoren. De fysieke staat van de toestellen is meestal nog uitstekend. Let vooral op de contactjes van de motorsteun en aan de achterzijde van het toestel; die mogen niet te veel verweerd zijn. Vooral bij de Zümo 550 kan dat een probleem zijn.
Wat ik zelf bovendien belangrijk vind, is of het toestel beschikt over een lifetime kaartupdate. Juist dat maakt immers dat het toestel nog ‘als nieuw’ is. Alle toestellen vanaf de Zümo 350 hebben die lifetime, evenals de TomTom Riders 4xx en 5xx. Bij de 550 en 660 is dat minder vanzelfsprekend. Overigens kun je bij de Zümo’s ook gebruikmaken van de gratis OSM-kaarten. Dat bespaart de kosten van een eventuele update.
Een ander aspect is dat er soms extra’s bij zitten, zoals een opbergtas, motorkaart, TPMS-sensoren of een Touratech-steun. Dat zal de waarde wellicht iets verhogen.
Om de waarde vast te stellen kun je natuurlijk kijken naar de vraagprijs. Dat geeft wel een indicatie, maar relevanter is wat er daadwerkelijk wordt geboden.
3. Aanbod
In dat aanbod zie je wel interessante effecten. Onder meer dat voor de ijzersterke Zümo 660 gemiddeld € 160,- wordt gevraagd, maar dat biedingen boven de € 125,- amper voorkomen. Nou, met een Zümo 660, inclusief lifetime, heb je voor € 150,- echt een dijk van een apparaat.
Voor de echte prijskoper is de Zümo 550 interessant. De gemiddelde vraagprijs is € 100,-, maar er wordt bijna niet op geboden. Die koop je voor € 50,- tot € 75,-. Daarmee is-ie zelfs goedkoper dan een smartphone op de motor monteren. Hetzelfde geldt voor de TomTom Rider V. Omgekeerd: heb je een dergelijk toestel te koop? Maak er dan wellicht een GPS-loze maat blij mee, want verkoop wordt lastig.
Nog oudere toestellen als de Streetpilot en Urban Rider zijn amper nog iets waard. Hooguit enkele tientjes. Heb je nog een oude Streetpilot III? Zet ’m dan liever in de vitrinekast onder een lampje. Nostalgie.
MrGPS: Hoe laad ik motorroutes zonder draadje?
Een jonger toestel is natuurlijk het meest aantrekkelijk. Daarbij zie je dat de Rider toch behoorlijk z’n waarde behoudt. Vooral bij de Zümo 590/595 is de afstand tussen vraag en bod groot. Dat heeft alles te maken met het grote aanbod en maakt aanschaf ervan extra interessant.
Ook is het interessant om te kijken wat zo’n nieuw toestel je in de loop der jaren effectief heeft gekost. Qua afschrijving ga ik uit van het verschil tussen de adviesprijs en de gemiddeld geboden prijs. Voor de kosten per jaar ben ik uitgegaan van het jaar dat het toestel op de markt kwam. Vaak heeft men bij aanschaf wat minder betaald, maar is het toestel ook wat jonger. Dat houdt elkaar redelijk in balans, waardoor de grafiek een redelijk inzicht geeft.
4. Kosten per jaar
Bij de kosten per jaar zie je duidelijk de piek bij de Zümo 595 en de Rider 550. Logisch natuurlijk, want of het nu om een motor of een GPS gaat, de eerste jaren is de afschrijving het hoogst. Wat je ook ziet, is dat de ‘vroege vogels’ in GPS-land duur uit waren. In de tijd van de Streetpilot betaalde je nieuw meer dan € 1.000,- voor een navigatiesysteem! De Zümo 350, die in 2012 uitkwam, kostte slechts € 400,-. Als je die nu verkoopt, heeft dat apparaat je effectief zo’n € 30,- per jaar gekost. Koop je ’m nu tweedehands, dan is je afschrijving in de loop der tijd wellicht nog veel minder.
Omgekeerd: een nieuwe Rider 550 kost momenteel zo’n € 339,- en een Zumo XT € 499,-. Ik durf wel te voorspellen dat vooral de XT over acht jaar de meest courante occasion gaat zijn en dat de effectieve kosten per jaar dan ook niet meer dan € 40,- gaan bedragen. De 550 zal daar nog iets onder zitten.
Doel
Enfin. Doel van dit verhaal: de verkoper duidelijk maken dat een ‘oudje’ nog steeds een leuk bedrag kan opleveren, maar dat dit door het grote aanbod misschien wat minder is dan gehoopt. Tegelijk wil ik de GPS-loze rijder laten zien dat je voor weinig geld kennis kunt maken met GPS-rijden.
Maar ik wil vooral duidelijk maken dat, nieuw of gebruikt, zo’n GPS minder kost dan het op basis van de aanschafprijs lijkt. Wat vooral duur is, is de benzine; want met zo’n GPS ga je vaak meer rijden. Maar waar heb je die motor anders voor?
Tekst: Hans Vaessen