vrijdag 22 november 2024

MrGPS: Wat is er nieuw in MyRouteApp?

Alweer enige tijd geleden schreef ik over MyRouteApp. In de tussentijd is er een hoop veranderd, zowel in de gratis als in de betaalde versie. Belangrijke verbeteringen bovendien!

Illustraties: Hans Vaessen

Opvallend is dat nu ook uit de betaalde versie van MyRouteApp (MRA) de kaart van Google is verdwenen. Nu was ik al nooit zo’n fan van Google Maps, dus zo belangrijk is dat niet. Bovendien is de nu standaard OpenStreetMap-kaart veel fraaier (en vind ik de TomTom- en Garmin-kaart nu zelfs een beetje overbodig). Toch schrok ik wel even: het zal toch niet dat ook Streetview is verdwenen? Immers ook van Google. Maar gelukkig, het poppetje dat leidt tot de blauwe lijn is er nog steeds. Voor mij is dat nog steeds het meest krachtige hulpmiddel voor routeplanning, dus ik ben er blij mee.

MrGPS: Hoe vermijd ik tijdelijk afgesloten wegen?

Een andere belangrijke verandering is dat het nu ook met de gratis versie mogelijk is automatisch een mooie route te plannen. Je kunt kiezen tussen een rondrit of een route van A naar B. Opmerkelijk is dat ze daartoe hun eigen algoritmes hebben gebouwd en niet meer afhankelijk zijn van TomTom. Met als geweldig voordeel dat je zo ook steden en woonwijken kunt vermijden, iets dat Kurviger.de al langer kende. Lang leve de concurrentie!

Rondrit

Laten we de proef op de som nemen: zonder in te loggen kies je voor ‘maak routes’. Ik kies voor een rondrit met als startpunt het kleine dorp Hertme in Overijssel. In die omgeving heb je een hoop kleine wegen, maar ook drie steden en een hoop dorpen. Eens kijken wat hij daar van maakt.

Het resultaat: hij gaat keurig om Almelo heen.

Zelfs het dorp Tubbergen wordt keurig omzeild. Taak prima uitgevoerd!

Hooguit zie ik net iets te veel N-wegen. Je kunt  proberen dit een beetje te beïnvloeden door één van de vier routepunten te verplaatsen. Meer kun je niet. Maak je een A naar B-route, dan kun je zelfs helemaal niets manipuleren. Echt nodig is dat ook niet, want het resultaat is meteen prima. Gewoon het gpx-bestand downloaden en klaar. MRA heeft hier duidelijk gekozen voor eenvoud.

Ook in de betaalde Gold versie blijft die eenvoud overeind, maar krijg je wel een paar extra opties.

De mate van bochtigheid, hoogteverschil en richting zijn instelbaar. Bovendien kun je hier ook kiezen voor ‘vermijd hoofdwegen’. Leuk.

Meer mogelijkheden

Je kunt echter ook nog steeds op de ‘oude manier’ een route plannen. Dat is wat ingewikkelder. Het goede nieuws is dat het nog ingewikkelder is geworden. In de zin dat er meer mogelijkheden zijn. Ook hier heb je een optie die in Kurviger.de al eerder bestond, maar nu ook in MRA: het werken met segmenten. Per routedeel kun je verschillende instellingen gebruiken. Stukje gassen, stukje sturen, stukje snelweg; stel maar in.

We starten in Venlo en gaan zo snel mogelijk naar Chaudfontaine, onder Luik. Van daar naar Rochefort en de eerste dag eindigt bij Nancy.

404 kilometer, in een kleine vijf uur te rijden. Maar dat willen we niet, want dan zijn we veel te vroeg in het hotel. Druk nu op het bolletje rechts van routepunt 2.

De instellingen die je kiest hebben betrekking op het voorgaande segment. In dit geval dus op de route van 1 naar 2. Overigens: door de shift-knop ingedrukt te houden, kun je diverse routepunten tegelijk selecteren.

In dit geval beperk ik me tot drie segmenten, zoals omschreven. Dat zie je ook op de kaart terug.

Het verschil tussen segment 2 en 3 zie je duidelijk terug aan het gekozen wegtype.

Maar… Ga je goed kijken, dan zie je in het tweede segment toch echt stukjes die minder fraai zijn.

Dus dat segment wil ik toch nog wat aanpassen. Druk daartoe op de knop rechtsonder.

Je krijgt dan het volgende scherm te zien.

Het resultaat is een flinke omweg, maar die saaie stad met industrie zijn we kwijt!

En dan natuurlijk nog even dat veel te ruw geplaatste punt in Rochefort verplaatsen en een paar seconden later ben je klaar.

Het resultaat is een route van zes en een half uur. Om tien uur ’s ochtends in Venlo verzamelen, twee korte stops, een uurtje lunch en op tijd voor het avondeten in Nancy. Eerst opschieten, dan iets minder opschieten, daarna vier uur genieten en tijd voor een biertje.

Vind je dat gedoe met die segmenten te lastig? Dan kun je ze ook uitschakelen en voor de hele route hetzelfde profiel gebruiken. Onder de toolkit kun je het vinkje bij segmenten weghalen. En in diezelfde toolkit instellen dat je bochten wilt en steden vermijden. Ben je wel dik twee uur langer onderweg.

Gloednieuwe optie

Hoe is deze routeplanning nu in vergelijking met de TomTom-algoritmes en die van Kurviger.de? Nou, dat ligt er een beetje aan wat voor rijder je bent. Zelfs als je voor maximaal bochtig kiest, is MRA met OpenStreetMap voor mijn persoonlijke rijstijl geneigd iets te veel doorgaande wegen te kiezen. Dat doet de TomTom-kaart dan toch iets beter (die kun je ook in MRA nog steeds gebruiken). Maar tsja, dan ga je weer dwars door alle dorpen. Met Kurviger.de kun je prima de bebouwde kom vermijden en zijn de wegen net wat kleiner en bochtiger, meer naar mijn smaak. Maar goed, binnen MRA is dit een gloednieuwe optie en ik weet dat die mannen meelezen. Dus dat gaat vast nog beter worden!

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen