donderdag 21 november 2024

MrGPS: Wat is de goedkoopste en makkelijkste motornavigatie?

Als MrGPS ben ik natuurlijk altijd pleitbezorger geweest van de ‘dedicated gps’ voor op de motor. Een GPS-toestel dat speciaal voor de motor gemaakt is, meestal van Garmin of TomTom. Met bovendien software waar je echt je tanden in moet zetten. Een investering in tijd en geld waar je vervolgens jarenlang plezier van hebt. Vrijwel alle toerbuffels zullen die visie bevestigen.

Maar hoeveel zijn er niet waarbij de motor slechts nu en dan van stal komt. Waardoor een investering van 400 euro of meer al snel te fors is. Maar bovendien, veel belangrijker: waardoor de routine ontbreekt, je eigenlijk telkens opnieuw het wiel moet uitvinden. En daarmee in de praktijk die Zumo of Rider meestal in de bureaula ligt of zou komen te liggen. Daarom ga ik in deze aflevering eens van mijn geloof vallen en het echt zo goedkoop en makkelijk als mogelijk inrichten.

Wat heb je nodig?

  • Een smartphone
  • Een siliconen smartphonehouder
  • Eventueel een draadloze accupack
  • De TomTom Go-app

MrGPS: hoe werk je met de nieuwe planner van TomTom?

Waarom deze keuze?

Om te beginnen ga ik er van uit dat je, net als vele anderen, veel meer kilometers in je auto maakt dan op je motor. En dat je ook in de auto vaak navigatie gebruikt. Dan is het wel handig om met dezelfde software te werken, alleen dán ga je echt routine opdoen. In de auto gebruiken we vaak de smartphone voor navigatie, en vaak is dat dan Google Maps. Maar daar kun je op de motor dan weer niet zo veel mee. Dus mijn eerste tip is: stap af van Google Maps en stap over op TomTom Go. Dat kost je weliswaar twee tientjes per jaar, maar dat is te overzien. Vooral ook omdat de TomTom-navigatie echt beter is dan die van Google. De routes zijn beter, betere balans tussen omwegen en kleine wegen. En betere verkeersinformatie. Zowel qua historische data en doorstroming als qua actuele verkeersinformatie en wegafzettingen.

(Wat ik hier schrijf geldt natuurlijk ook voor als je de TomTom Rider in de auto gebruikt, da’s ook een optie 😉)

Door die app ook in de auto te gebruiken leer je hem goed kennen. Zowel qua bediening als qua begrip van aanwijzingen. Bijvoorbeeld het snel kunnen zien of je nu meteen rechtsaf moet of dat hij je pas over 100 meter af wil laten slaan. Twijfel leidt af immers.

En ga dan ook in de auto wat experimenteren. Stel: het is een mooie winterdag en ik ga een kijkje nemen bij een bekende meubelzaak in Zutphen. Ik laat de TomTom Go-app een route berekenen en zie dat ik over de snelweg geleid wordt en zo’n 35 minuten onderweg ben.

Zo snel mogelijk van A naar B

Echter: de zon schijnt en ik heb alle tijd. Ik tik op de blauwe routelijn en kies voor ‘alternatieve route’.

Vervolgens kies ik voor ‘wijzig routetype’

en selecteer ‘spannende route’.

Ineens ben ik een kwartier langer onderweg, maar kan wel genieten van de kleine weggetjes. Probeer het uit, ingewikkelder is het niet.

Maar het kan natuurlijk zijn dat je zegt ‘Ja, die wegen ken ik al’ of ‘Het mag best wat langer duren’. Geen probleem: voeg gewoon een viapunt toe. Bijvoorbeeld een stuk ten zuiden van je vertrekpunt. Even inzoomen, tikken op de kaart en kiezen voor ‘voeg toe’.

Je zult zien: er is weer een kwartiertje bijgekomen en hij rekent nog steeds met ‘spannende route’.

Dat doet hij trouwens ook als je onderweg bijvoorbeeld een afslag zou missen. Geen probleem… laat ‘m gewoon herberekenen: het blijft een leuke route. Dat toevoegen van een viapunt is ook een prima manier om te zorgen dat de terugweg anders is als de heenweg. Zo maak je in een handomdraai een rondrit.

TIP: wat je ook kunt doen is de standaardnavigatieinstelling instellen op spannende route.

Ga naar ‘instellingen’ > ‘routeplanning’ > ‘gewenst routetype’ en dan ‘spannend’. Laat je dan een route naar Zutphen berekenen, dan krijg je meteen drie alternatieve spannende routes voorgeschoteld, inclusief aanduiding van de aankomsttijd en eventuele extra tijd van de alternatieven. Tik de gewenste routelijn aan en rijden maar. Wel even in de gaten hebben dat je voor de volgende dag, als je een flinke zakelijk rit hebt, de instellingen weer terugzet naar ‘snel’.

Wil je het toch wat ingewikkelder maken, dan kun je ook je routes downloaden van internet en importeren in plan.tomtom.com. Of daar op je computerscherm je eigen routes ontwerpen. Kwestie van op computer en in de telefoon hetzelfde account instellen. Ook leuk om mee te experimenteren met je trip richting wintersport. Kom ik binnenkort nog op terug.

Heb je op die manier tijdens de winter wat ervaring opgedaan en heb je er lol in, dan wordt het tijd om het in de lente op de motor te gaan proberen. En natuurlijk: de smartphone is eigenlijk niet geschikt voor op de motor. Maar als je het nu met je ‘oude toestel’ doet is het risico beperkt. Koop dan voor een paar euro een siliconen fietshouder. Is niet ideaal, maar werkt ook op de motor best oké. Ik heb zelf goede ervaring met die van de LIDL van iets van 4 euro. Heb je geen ‘oude telefoon’ dan is er op marktplaats voor een paar tientjes best wel een android-ding te vinden van een jaar of zes oud. Gaat prima.

Wat wél een dingetje is, is dat dat navigeren flink stroom kost. Hangt ook af van de kwaliteit van de accu, maar na 1 à 2 uur wordt het vaak al spannend. Ik heb zelf een draadloze powerbank van Samsung van drie tientjes. Als ik zie dat het spannend wordt, klem ik die erbij in de siliconenhouder. Wordt het qua bevestiging nog wel iets spannender van, dus zorgvuldigheid is geboden. Het geheel zal er niet snel uit vallen en kan wel om de as draaien bij een flinke verkeersdrempel en da’s een beetje geknoei. Maar zo voorkom ik dat ik tijdens het rijden een laadsnoertje moet gebruiken, want dat is in mijn ervaring echt vragen om problemen.

En oh ja: dat geldt ook als je op een echt warme dag in de volle zo gaat rijden. Je ziet geen donder meer en het toestel wordt al snel te warm. Gewoon een andere dag kiezen lost dat probleem op. Of gewoon alsnog een dedicated systeem kopen natuurlijk 😊

Ten overvloede: genoemde werkwijze is niet optimaal. En ook met de smartphone zijn er alternatieven qua bevestiging, maar ook qua software (zoals MRA). Het gaat me hier echt om degene die slechts incidenteel rijdt, maar toch geholpen wil worden een mooie route te rijden. Zonder hoge kosten en zonder daar een hele studie aan te wijden.

2 Reacties

  1. Hoi Hans, bedankt voor het delen van je artikel. Ik maak graag van de mogelijkheid gebruik om er op te reageren. Sinds een paar jaar rijd ik met een Quadlock telefoonhouder met ingebouwde oplader en MRA op m’n telefoon. Volgens de website van MRA zit ik in deze periode ruim over de 30.000km aan gebruik,. Ik rij hierbij vaak vooraan de groep, dus ik denk dat ik er wel wat over kant zeggen.

    Met 30 graden werkt dit prima en mijn scherm is ook goed afleesbaar. Alleen wanneer ik lang stil blijf staan in de zon wordt deze automatisch deels gedimd en komt de helderheid na een paar minuten weer terug. Het grote voordeel is de eenmalige aankoop van de software (ook in abonnement vorm mogelijk) en daarmee krijg je indien gewenst ook toegang tot een routeplanner waar op sommige vlakken Garmin nog wat kan leren (andersom ook overigens… 😉 ). Zo is het navigeren op onverharde wegen nog niet ideaal, maar dat kan alleen maar beter worden. Wat mij betreft is de toekomst echt de telefoon en niet de losse kastjes. De Zumo komt hier in ieder geval niet meer terug en m’n laptop met Basecamp kan ik nu ook heerlijk thuislaten tijdens de meerdaagse vakanties. Voor mij dus de ideale oplossing 😉

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen