Ik schreef hier al vaker over. ‘Al hebben ze allemaal een GPS, de een gaat links, de ander rechts en een derde staat te keren…’ Bijna iedereen die wel eens met een groep rijdt zal het herkennen. Danwel met een glimlach, danwel geërgerd. Nu we steeds vaker met een track als routebasis werken komen dergelijke problemen gelukkig steeds minder voor, maar toch zijn er soms nog wel wat struikelingen. In dit verhaal probeer ik ook die weg te nemen, zowel voor Garmin Zümo als voor TomTom Rider.
Natuurlijk, als je met een groep rijdt, is er eigenlijk maar één regel: ‘follow the leader’. Maar ja, bij het verkeerslicht geeft het toch een hoop rust als je ook zelf de route op je scherm hebt. Gewoon rustig verder rijden, we zien elkaar verderop wel weer terug. Dat is wel zo veilig. Minder veilig is het wanneer jouw toestel vertelt dat je over anderhalve kilometer links moet (en je dus gas geeft) en op het scherm van je voorligger de melding verschijnt dat-ie over honderd meter al links moet. Hij in de ankers, jij geeft gas. Dat kan rommelige situaties opleveren.
De meeste problemen doen zich al meteen na de start voor. Bijvoorbeeld dat je überhaupt geen aanwijzingen krijgt. Maar ook tanken onderweg blijft een aandachtspunt. Zoals gezegd: we nemen de track als uitgangspunt. Hoe je die laadt in je Garmin Zümo of TomTom Rider zie je als je even googelt op ‘MrGPS methode’. Het grote voordeel van de track is dat de route in het toestel 1 op 1 gelijk is aan het origineel. Nou ja, meestal dan, maar daarover verderop meer.
MrGPS: Hoe maak je een rondrit?
Garmin Zümo
Cruciaal is dat ‘herberekenen’ in de Garmin Zümo uit moet staan. De meesten weten dat wel, maar in de haast bij vertrek schiet het er nog wel eens bij in. Het effect daarvan merk je niet meteen, maar pas als je onderweg afwijkt van de route (en dat gebeurt altijd wel een keertje). Als de Zümo gaat herberekenen, gaat hij rechtstreeks naar het eindpunt en vergeet feitelijk de hele route. Het kan dus zijn dat je al na tien minuten weer thuis bent.
Heb je die instelling gecontroleerd, dan activeer je de route. Je kunt kiezen uit begin- en eindpunt. En daar gaat het vaak al mis, want het is heel natuurlijk om op dat moment het beginpunt te selecteren. Je staat immers aan het begin van de route. Toch kun je dat beter niet doen. Het komt namelijk vaak voor dat dat beginpunt net dertig meter terug staat. Of een stuk van de weg af. Door deze keuze is het beginpunt verplicht om te bezoeken en geeft de Zümo dus pas aanwijzingen als je dat punt eerst hebt geraakt. Selecteer dus altijd het eindpunt en het gaat goed. Het beginpunt selecteer je alleen als je echt eerst naar het beginpunt wilt worden gebracht (en je daar nog een heel stuk vanaf bent).
De tweede valkuil is onderweg tanken. Je zoekt op het toestel een tankstation op en zegt ‘breng me daar maar naar toe’. Je krijgt dan de vraag of je het tankstation wilt instellen als nieuwe bestemming of wilt toevoegen aan de route. Het is dan heel natuurlijk voor het laatste te kiezen, maar dat moet je niet doen. Wat er dan namelijk gebeurt, is dat je na het tanken ook weer zo snel mogelijk naar het eindpunt wordt gestuurd. Kies het tankstation dus als nieuwe bestemming.
Vervolgens ben je dus van de route af en wil je de route halverwege opnieuw activeren. Als je op dat moment de route opnieuw activeert, ga je weer rechtstreeks naar het eindpunt. Zorg dus dat je eerst op de route zit. Bij de Zümo is het gemakkelijkste om de ‘stempel’ (=toon op kaart) van de track te gebruiken. Tik op die lijn en laat je naar de route terugbrengen. Eenmaal op de route activeer je de route opnieuw en selecteer je wederom het eindpunt. Fluitje van een cent.
TomTom Rider
Bij de TomTom kan er minder misgaan. Als je een track activeert, word je standaard naar het dichtstbijzijnde punt van de track gestuurd. Je hoeft vervolgens geen start- of eindpunt aan te geven en er zijn geen ‘harde punten’. Sta je op het startpunt, dan gaat het vanzelf goed, ook al staat het startpunt vierhonderd meter in een weiland.
Ben je nog niet op de route, maar wil je eerst naar het startpunt worden gebracht, dan moet je dat bij het activeren van de route aangeven. Kwestie van tikken op de routelijn en vervolgens op de ronde knop met drie puntjes: ‘rijd naar beginpunt’. In dat geval zie je dat de eigenlijke route wat donkerder gekleurd is en de route naar het beginpunt lichtblauw. Ook die heenweg kan, afhankelijk van je route-instellingen, automatisch een kronkelroute zijn.
Onderweg tanken? Gewoon een tankstation opzoeken en je daar naartoe laten brengen. Na het tanken kun je gewoon meteen weer de route activeren, ook al sta je er niet op. De Rider brengt je vanzelf naar het dichtstbijzijnde punt en vandaar kun je de rest van de route rijden.
En herberekenen dan? Dat kun je bij de Rider immers niet uitschakelen. Dat hoeft ook niet. Anders dan de Zümo brengt de Rider je gewoon terug naar de route. Het ‘terugkeerpunt’ wordt daarbij alsmaar automatisch aangepast aan jouw positie ten opzichte van de route. Soms wil hij je hardnekkig weer over die opgebroken weg sturen; kwestie van negeren en je neus volgen. De route past zich verderop vanzelf weer aan. Tip: druk op de noordpijl links voor een beter overzicht op dat moment.
Bij ‘terug naar de route’ zal de Rider je niet willen laten keren op de weg. Wat echter wel kan voorkomen is dat hij je een doodlopende straat in stuurt en daar laat keren; dat is immers behoorlijk veilig te doen. Wil je dat niet: gewoon die straat voorbijrijden, er volgt vanzelf een alternatief.
Afwijking in de route
Als beloofd: nog even over dat 1 op 1 gelijk zijn van routes. Dat is niet honderd procent waar. Het kan namelijk voorkomen dat er in de route een ‘destination road’ zit. Bijvoorbeeld een weg die, ter voorkoming van sluipverkeer, beperkingen kent. Ook al loopt de track over die weg, dan zoekt de Rider op dat moment een alternatief. Vergelijk dus altijd even voor vertrek de kilometerlengte in de Zümo versus de Rider. Is daar verschil in? Stel de Rider dan eens in op ‘fietsroute’. Met de fiets mag die ‘destination road’ immers wel gebruikt worden en loopt de route weer gelijk.