Sta me toe: in deze editie wil ik de rollen graag eens omdraaien. Ik ga geen antwoorden geven, maar vragen stellen. En ik zal je uitleggen waarom.
Illustraties: Hans Vaessen
Eerlijk gezegd weet ik niet meer precies wanneer mijn eerste artikel over GPS verscheen. Het was in de tijd dat Promotor nog het motorblad van de ANWB was. Ik schat zo’n twintig jaar geleden. Met tien edities per jaar zou de teller inmiddels op de tweehonderd staan, maar ik weet zeker dat ik zo nu en dan wel eens een editie heb gemist, dus laten we het op 195 artikelen houden. Natuurlijk is in de GPS-wereld in de loop der jaren veel veranderd en er waren altijd wel weer nieuwe dingen om over te schrijven. Inmiddels heb ik soms het gevoel dat mijn lezer denkt ‘komt-ie weer met z’n harde en softe viapunten of z’n pleidooi voor de track als routebasis. Dat weten we nu wel. Wat ik nu écht zou willen weten is….’. Het zijn die puntjes waar het me om gaat. Tegen welke problemen loop je aan? Wat zou je nog van me willen weten?
MrGPS: tijd voor een nieuwe Garmin? De Zümo XT2
Inventariseren
Maar niet alleen dat. Want in de loop der jaren hebben ook de gebruikers natuurlijk een schat aan kennis en ervaring opgebouwd. Er zijn beslist lezers die ooit nog zijn begonnen met een Garmin Streetpilot III of zelfs een GPS-V met zwart-wit schermpje en maar liefst 16 Mb aan geheugen. Wat heb jij als tip voor de hedendaagse GPS-gebruiker? Met andere woorden: ik wil graag vragen, problemen, tips en adviezen inventariseren om daar uiteindelijk een selectie uit te halen. Sommige dingen zijn immers te klein om een heel artikel aan te wijden, maar zijn wel thematisch te combineren. Denk aan ‘problemen bij het importeren van een route’ of ‘het scherm van mijn GPS gaat geregeld op zwart’.
Ik noem nog een voorbeeld. Vooral bij Garmin-gebruikers komt het voor dat je een route activeert en echt alles goed hebt gedaan. En toch, zodra je op pad gaat, krijg je geen gesproken aanwijzingen. Het is een route van 253 kilometer, maar zelfs na 25 kilometer heb je nog steeds niets gehoord. Je heb je headset ondertussen wel tien keer aan- en uitgezet, maar dat heeft totaal geen effect. Verder is de routelengte ineens 278 kilometer en die loopt alleen maar verder op!
Ik durf wel een wedje aan te gaan dat minimaal één op de tien lezers zegt ‘verrek ja! Dat heb ik ook gehad!’. Precies, en dat is wat ik zoek.
Ik stel daarvoor vanaf nu tot eind september een apart emailadres in: motor@mrgps.nl. Daar kun je met al je vragen en tips terecht. Die periode is bewust gekozen, want juist de komende maanden zul je veel op pad zijn en loop je tegen praktische zaken aan. Daarna heb ik in de donkere herfst- en wintermaanden tijd voor de uitwerking.
Duidelijke omschrijving
Maar ik heb vooraf wel een paar waarschuwingen en opmerkingen. Om te beginnen: ga er vanuit dat ik niet op je mail zal reageren. Klinkt vervelend, maar het is niet bedoeld als individuele helpdesk. Ik weet nu al dat ik honderden mails ga krijgen en, vergeef me, ik heb echt niet de tijd iedereen individueel te helpen. Alvast mijn excuus daarvoor. Wel beloof ik je dat ik je mail zal bestuderen en afwegen of ik ‘er iets mee kan’. Je ziet dan in de loop der maanden vanzelf of je probleem (of oplossing/tip!) aan bod komt.
Ander dringend verzoek: probeer duidelijk te zijn in je omschrijving. Vertel me niet ‘hij doet het niet’ of ‘dan gaat het mis’. Daar kan ik niets mee. Leg uit wat je precies doet en wat je ziet gebeuren, welke melding je krijgt, et cetera. Maak eventueel screenshots of een video-opname. Vertel ook met welk toestel je werkt, waarmee je je routes maakt en voeg eventueel het betreffende routebestand toe. Al met al: probeer zo duidelijk en compleet mogelijk te zijn.
Kern van de zaak
Maar… Maak het ook niet al te uitgebreid. Soms heb ik iemand aan de telefoon die me een kwartier lang, al dan niet boos, verhalen vertelt om uiteindelijk tot de kern van de zaak te komen: de USB- kabel past niet in het toestel! Tip: probeer dat andere rubber flapje.
In de regel maakt het niet uit of je het probleem in Nederland of in Italië had. Ook doet het er niet toe dat het een vijfdaagse reis was en dat de omgeving zo mooi was. Of dat je vrouw, die normaal de routes maakt, niet mee wilde op de trip. Wel relevant is bijvoorbeeld hoeveel ervaring je hebt met het apparaat, of het je eerste trip is, of je bent overgestapt van Garmin naar TomTom (of andersom) en vooral ook (zei ik dat al?) hoe je aan je route komt. Zelf gemaakt? Waarom? Hoe ge-exporteerd? Hoe in het toestel gezet?
Tot slot en dat mag best wat uitgebreider: leuke anekdotes mogen altijd. Van amusante verhalen hoe je met tien Goldwings kwam vast te zitten in de modder tot die ene prachtige plek die je zonder GPS nooit gevonden zou hebben. Mits je er dan ook een mooie foto bij hebt (en liefst het coördinaat).
Afijn, je begrijpt ongetwijfeld wat ik zoek. Ik kijk écht naar jullie reacties uit, ga m’n tanden erin zetten en er mooie en nuttige verhalen van maken!
Voorproefje
Oh ja, alvast een voorproefje. Dat probleem hierboven? Met die afstand die alsmaar opliep? Dat komt omdat je bij het activeren van de route het startpunt hebt geselecteerd, terwijl het startpunt vermoedelijk nét achter je ligt. Het apparaat brengt je dus heel braaf eerst naar dat startpunt.
Tip: zorg dat je óp de route staat en kies altijd het eindpunt bij het activeren van de route!
Het emailadres om je vraag/opmerking naartoe te sturen, is motor@mrgps.nl
Dringend verzoek: probeer duidelijk te zijn in je omschrijving.