De één glimlacht erbij, de ander raakt meteen helemaal in de stress. Hangt er ook een beetje vanaf of je met een klein clubje rijdt of voorrijder bent voor een hele sliert. Heb je een prachtige rit uitgezet, sta je ineens voor een geslotenverklaring. Vanwege wegwerkzaamheden of om motorrijders te weren van dijk- en Eifelwegen. Helemaal te voorkomen is dat nooit, maar er zijn wel een paar trucjes om verrassingen tenminste enigszins te voorkomen. Zodat je in ieder geval na afloop bij de borrel aantoonbaar kunt zeggen dat je je best hebt gedaan!
MrGPS: Wat als ik niet met een track wil werken?
Er zijn verschillende bronnen die je iets kunnen vertellen over afsluitingen. Daarbij is van belang om te beseffen dat ze geen van alle honderd procent dekkend zullen zijn. Zo zijn sommige afsluitingen alleen voor motorrijders, terwijl algemene verkeersinformatie meestal alleen op de auto gericht is. Ook is er vaak sprake van tijdelijk afsluitingen; sluipwegen doordeweeks, de mooiste slingerwegen juist in het weekend. Om maximaal beslagen ten ijs te komen zou je dus verschillende bronnen moeten bekijken. Ik bespreek er drie: specifieke afsluitingen voor de motor, Google Maps en TomTom Mydrive. Als uitgangspunt neem ik een track van 260 kilometer in Duitsland.
Ik heb die route vanuit Basecamp opgeslagen als gpx-bestand, maar (door de extentie bij opslaan aan te passen) ook als kml-bestand. We zien later waarom.
Specifieke afsluitingen
Ik begin met de motor-specifieke afsluitingen. Informatie daarover komt meestal van gebruikers. Google op ‘sperrung motorrad’ en je vindt een gpx-bestand dat je kunt gebruiken. Dat bestand bevat points of interest (POI’s) die aanduiden waar er sprake is van afsluitingen. Gebruik in Basecamp is erg eenvoudig; kwestie van dat gpx bestand in Basecamp openen, je track in dezelfde lijst zetten en goed naar de kaart kijken.
Ten westen van Woffelsbach lijkt sprake te zijn van een ‘sperrung’. Door te klikken op het POI-icoon zie je aan de ‘SaSo’ in de naam dat het gaat om het weekend. We gaan op zaterdag rijden, toch maar even aanpassen dus.
Hetzelfde kun je doen in MRA. In de kolom links zie je de optie ‘POI’ en daar kun je je eigen bestand importeren en aangeven dat die POI’s getoond moeten worden op de kaart.
Je ziet dezelfde afsluiting weergegeven. Op basis van deze methode lijkt de rest van de route probleemloos.
Dan gaan we nu de route bekijken in combinatie met de verkeersinformatie van Google. Dat is een stuk ingewikkelder, maar goed te doen. Hiervoor gebruik je de kml-versie van de route.
Ga naar mymaps.google.com en zorg dat je ingelogd bent. Kies in het menu linksboven voor ‘mijn plaatsen’ en klik op de tab ‘kaarten’. Maak een nieuwe kaart, geef die een naam en importeer het kml-bestand daar in.
Je zult zien dat niet alle trackpunten geïmporteerd kunnen worden. Dat geeft niet. Haal het vinkje bij ‘punten’ weg; het is de rode lijn (kleur wordt hier bepaald door basecamp) waar het om gaat.
Ga nu naar maps.google.com en kies via het menu linksboven voor ‘mijn plaatsen’ en vervolgens de tab ‘kaarten.’
Ga met de muis naar ‘lagen’ linksonder en selecteer ‘verkeer’.
Dat levert het volgende resultaat op.
Je ziet dat tijdens het oostelijke deel van de route het diverse keren zwaar ‘zeuren’ met afsluitingen wordt. Je weet natuurlijk niet zeker of die er, als je gaat rijden, nog steeds zijn. Maar het lijkt verstandig de route aan te passen. In Google is het westelijke deel van de route helemaal oké. Ook de motor-specifieke wegafsluiting bij Woffelsbach wordt niet (!) genoemd.
TomTom
Tot slot kijken we nog even bij de verkeerinformatie van TomTom. Ga naar mydrive.tomtom.com en log in (een account maken is gratis). Klik links op de knop ‘mijn routes’ en vervolgens voor ‘importeer een gpx-bestand’. Kies daarna voor ‘gebruik route’ en Mydrive zal proberen eventuele afsluitingen automatisch te vermijden. Ook Mydrive kent de meeste afsluitingen in het oostelijke deel van de route, maar ziet ook nog een belangrijke in het westelijke deel.
Ook Mydrive ziet echter geen probleem bij Woffelsbach…
Paar minuten
Al met al lijkt het allemaal erg ingewikkeld en honderd procent betrouwbaar is het niet. Met een beetje routine doe je deze controle echter in een paar minuten. Het meeste werk is vervolgens het op die punten aanpassen van de route. Ach, jongens, en anders volgen we toch gewoon dat bord ‘umleitung’.