Nu de vakanties weer achter de rug zijn en je weer meer achter je bureau zit dan in het zadel is het misschien eens tijd om je toestel te updaten. In essentie wijst zich dat allemaal vanzelf, maar telkens weer blijkt het toch niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Vandaar toch even apart aandacht daarvoor. In deze aflevering de TomTom Rider, de volgende keer komt de Garmin Zümo aan bod.
Illustraties: Hans Vaessen
Om te beginnen toch nog weer even de waarschuwing die ik altijd geef: ga niet de avond voor vertrek updaten! Ook al gaat het meestal in één keer goed, er is een goede kans dat dan de Wet van Murphy op de loer ligt en je moet vertrekken zonder goed werkende gps. En laten we wel zijn: als het werkt, werkt het. Wat maakt het nu uit of je kaarten een paar manden ouder zijn dan kan? Zoveel verandert er ook weer niet.
MrGPS: Wat is er nieuw in MyRouteApp?
Het updaten als zodanig is tegenwoordig supereenvoudig. Vooral met de toestellen die via WiFi werken, zoals de TomTom Rider 550. Toch levert dat ook een risico op. Het gaat bij zo’n update om grote bestanden van diverse gigabytes. Dat maakt het updateproces gevoelig voor verstoring. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je WiFi-netwerk niet helemaal goed geconfigureerd is. Dat het netwerk van je buurman om voorrang vecht of een magnetron even leidt tot verstoring. Kijk je naar streaming tv, dan zie je in zo’n situatie even onscherp beeld, maar dat herstelt zich meestal even later vanzelf weer. Bij het updaten van de kaarten kan het er echter voor zorgen dat het downloadbestand wordt beschadigd, waardoor je na updaten ineens de melding krijgt ‘geen kaarten beschikbaar’. Kun je opnieuw beginnen. En dat kan uren onzekerheid en ergernis opleveren.
Enfin, dat gezegd hebbende: heb je eenmaal succesvol via WiFi geüpdate, dan zal dat de volgende keer ook wel goed gaan. Liep je eerder tegen problemen aan? Doe dan je volgende update via de pc (ook al werkt die ook via WiFi, dat is toch stabieler).
Soorten updates
Het eerste waar we aan denken bij een GPS is natuurlijk de kaartupdate. Hoe vaak die verschijnt verschilt per type, maar ga uit van gemiddeld driemaal per jaar. Heb echter in de gaten dat een weg die vandaag verandert niet meteen de volgende dag in je toestel staat. Wel is het zo dat TomTom sneller met wijzigingen is dan concurrent Garmin. Dat komt doordat TomTom via Teleatlas zelf z’n kaarten maakt en een update dus over minder schijven gaat. Bovendien staan de ontwikkelingen niet stil en werkt TomTom aan een techniek, waardoor je ook echt alleen updates hoeft te installeren in plaats van telkens opnieuw de hele kaart. Daardoor zullen wijzigingen in de toekomst nog veel sneller in je systeem staan. Maar dat zal vermoedelijk niet gelden voor de huidige Rider.
Ofschoon het eigenlijk heel eenvoudig is, is er toch veel verwarring rond het updaten van de Rider. Daarom toch even wat uitleg. Om te beginnen is er een belangrijk verschil tussen de Rider 4xx en Rider 5xx. Bij de Rider 4xx moet je je updates altijd doen via de computer. Daartoe installeer je dan het programma MyDrive Connect. Dat is gratis te downloaden van de TomTom-site. Koppel uiteraard je toestel met de meegeleverde usb-kabel aan je computer. De verwarring zit erin dat TomTom nóg een toepassing heeft die Mydrive heet. Dat is de routeplanner die je vindt op mydrive.tomtom.com. Geen apart programma dus, maar feitelijk een website. Die gebruik je voor het maken en overzetten van routes, maar niet voor updates. En omgekeerd: MyDrive Connect gebruik je alleen voor updates en niet voor routes.
Uitroepteken
Maar goed, voor de Rider 5xx is dat allemaal niet nodig. Je zorgt gewoon dat je toestel verbinding heeft met je WiFi en je bladert naar ‘instellingen’.
Staat daar een uitroepteken dan betekent dit dat er een update beschikbaar is. Tik erop, blader naar rechts en je ziet ‘updates en nieuwe items’.
Vervolgens zie je welke updates er beschikbaar zijn. Je zult zien: er zijn heel vaak updates. Naast kaarten kunnen dat immers ook flitspalen of points of interest (POI’s) zijn.
Daarna kies je voor ‘update nu’. Je zult zien: het toestel vraagt vanzelf om te koppelen aan een voeding. Dat kan de computer zijn, maar ook je telefoonlader. Dat is van belang om te voorkomen dat de accu tijdens het updaten leeg zou gaan. Het update-proces zelf kan vervolgens vrij lang duren, afhankelijk van je verbindingssnelheid. Soms een paar minuten, soms een paar uur. Wacht dat geduldig af.
Veel meer updates
Zoals al gezegd: de Rider4xx moet je updaten via MyDrive Connect. Ook de Rider 550 kun je via de computer updaten. Het enige voordeel daarvan is dat er dan gebruikgemaakt wordt van de, vaak, stabielere verbinding van de computer. Maar het is ook verwarrend. Zo zul je bijvoorbeeld zien dat er veel meer updates beschikbaar zijn.
Je kunt namelijk ook deelkaarten installen. Of extra stemmen. Via MyDrive is alles beschikbaar. Advies: hou het simpel en doe dat niet. Installeer gewoon heel Europa. Natuurlijk, als je alleen Benelux installeert, ben je sneller klaar met updaten. Maar zodra je een route laadt die maar een stukje door Duitsland gaat, krijg je een foutmelding, waardoor je op dat moment ineens alsnog heel Europa zou moeten installeren. Niet doen dus.
Bij de Rider4xx start je de feitelijk update vanuit het programma. Bij de Rider 5xx is dat anders en zie je een melding die vaak slecht gelezen wordt.
Met andere woorden: nadat je in MyDrive hebt aangegeven welke update je wilt installeren, moet je nog steeds in het toestel even het scherm opzoeken.
Koop producten
Nog even dit. In MyDdrive zie je ook het menu met ‘koop producten’ verschijnen.
Veel mensen klikken daar op en zien vervolgens dat ze moeten betalen voor flitspalen of kaarten. Maar ik heb toch lifetime? Inderdaad, dat menu is eigenlijk alleen relevant voor als je voor de Rider 40 of 50 bijvoorbeeld flitspalen wilt aanschaffen. MyDrive Express is immers voor alle TomTom-toestellen. Voor de rest geldt: gewoon negeren! Klik op de groene knop ‘bekijk updates’.