Ik had beloofd in deze aflevering over de instellingen van de Garmin Zumo in te gaan op kaartlagen. Ga ik ook wel iets over zeggen, maar ik moet echt even prioriteit geven aan een ander thema: winterslaap. Eenvoudigweg omdat veel lezers hier tegenaan kunnen lopen dit voorjaar.
Want, tja. Vroeger had je motor-GPS eigenlijk nooit winterslaap. Dan ging het apparaat immers gewoon mee in de auto. Maar tegenwoordig hebben we in de auto bijna allemaal vast ingebouwde navigatie, en anders rijden we vaak op Google Maps of zo. Met andere woorden: anders dan vroeger ligt je Zumo of TomTom Rider in de wintermaanden meestal in de la om er pas in het vroege voorjaar weer uit te komen. Eerst even opladen dus.
In de basis is dat totaal geen probleem. Behalve voor de Garmin Zumo XT en XT2. Daarbij kan het voorkomen dat je je toestel niet meer gestart krijgt; zelfs niet na een hele nacht aan de lader. Of dat hij wel opstart, even het Garmin logo laat zien, dan weer zwart, dan weer acht of twaalf seconden het logo, dan weer zwart, en zo verder.
MrGPS: hoe stel ik mijn Garmin Zūmo in? – Deel 1
De oorzaak is dat, bij gebrek aan een druppellader, de accu na een paar maanden echt helemaal leeg is. Vanuit die situatie heeft het toestel een zwaardere lader nodig dan standaard. Ik heb een tijd gedacht dat een telefoonlader van 2A voldoende was, maar de grens lijkt net iets hoger te liggen. Lastig om precies vast te stellen. Wat echter in ieder geval werkt is de motorsteun. Daarom, advies: eenmaal uit de winterslaap: zet het toestel een paar uur op de motorsteun. Zorg uiteraard dat daar spanning op staat. Heb echt geduld daarbij. Zelfs als je ziet dat hij na een uur nog steeds in die ‘logo-loop’ zit en je het gevoel hebt dat het apparaat stuk is: geduld. Kijk een paar uur later opnieuw.
Ik heb laatst voor het eerst meegemaakt dat ik een XT2 van een klant echt niet meer aan de praat kreeg en uiteindelijk heb vervangen voor een nieuwe; het probleemgeval naar Garmin gestuurd. Met verzoek om dat apparaat echt vasthoudend te onderzoeken en me te laten weten als ze tóch een trucje vonden om het op te lossen. Paar dagen later belde mijn contact heel attent om te melden dat het tóch gelukt was. Ook hij had bijna de moed opgegeven en het toestel tóch nog een paar uur extra laten laden. En ja hoor: daarmee tóch opgelost!
Maarrrr…. Vooral bij de XT2 kan de oorzaak ook zitten in een firmwarefout. En dan kan het zelfs voorkomen dat het toestel met volle accu tóch in die logo-loop terecht komt. De enige oplossing is dan om het toestel een á twee dagen met rust te laten, zodat hij eerst echt helemaal leeg is. En vervolgens het eerder besproken lange opladen op de motorsteun.
Is dat allemaal gelukt en heb je het gebruikelijke menuscherm in beeld: zorg dan dat je eerst controleert of de firmware up-to-date is. Dat kan zowel via WiFi als via Garmin Express. Het zou knap vervelend zijn als je tijdens je vakantie bovengenoemd probleem tegenkomt. De meest recente firmware voorkomt dat. Op moment van schrijven is de meest recente versie 4.50.
Kaartlagen
Gelukkig: toch nog wat ruimte om het te hebben over kaartlagen en kaartweergave.
Eerst die laatste: ga naar instellingen (wieltje rechtsonder) en kies ‘kaartweergave’. Je ziet: standaard staat de kaartweergave op 3D. Da’s fraaier dan 2D maar, advies: rij eens een dagje met ‘koers boven’ en ‘noord boven’. Met ‘koers boven’ heb je meer gevoel bij de vorm van de weg en kun je beter anticiperen op bochten. Bij ‘noord boven’ heb je meer gevoel bij waar je bent en hoe je rijdt. Wel zul je af en toe even in je hoofd moeten ‘schakelen’ of je nu links of rechts moet.
Het kaartdetail kun je het best op normaal houden. Meer detail maakt, zeker in combi met een topo-kaart, de schermopbouw te langzaam (valt wel mee, maar ik ben erg ongeduldig). Bovendien levert ‘meer’ voor mij (meestal) geen relevante extra informatie. Instelling op ‘minder’ vind ik juist weer té beperkt. Heb in de gaten dat je bij dat instelmenu rechts meteen het effect van je instelling ziet. Daarbij kun je ook in- en uitzoomen en de kaart verschuiven. Je ziet dan precies het effect van de gekozen instelling. Zoek de verschillen!
TIP: werk je met de kaartlaag ‘populaire paden’ dan is instelling op ‘meer’ juist weer heel zinvol – zie verderop.
Het kaartthema staat standaard op Nederland. Maar dat is een beetje onzin, die landnaam. Andere landkeuzes leveren een iets andere kleurinstelling op, wat je mooier vindt is persoonlijk. Zelf vind ik Frankrijk en Oostenrijk net wat fraaier dan Nederland. Ook hier geldt: je ziet op de kaart rechts meteen het effect. Je kúnt ook eigen kleurenschema’s maken, maar daar kom ik op een ander moment op terug.
De volgende optie die je ziet is ‘kaartlagen’. Maar er is ook een andere manier om die instellingen te bereiken, en die vind ik zelf makkelijker. Ga naar je kaartscherm en schuif met je vinger iets over de kaart. Je ziet rechtsboven een knop met drie ‘laagjes’ verschijnen’. Vervolgens een ‘snelmenu’ met de optie ‘meer lagen’. Die laatste leidt naar hetzelfde scherm als je via instellingen.
Zoals we kennen van Garmin: je krijgt een hoop opties. Advies: zet ze eerst allemaal uit en vervolgens één voor één weer aan en kijk wat er gebeurt. Doe dit vooral niet onderweg, maar op je gemak achter je bureau.
In de volgende aflevering ga ik hier alsnog nader op in, maar alvast een paar suggesties om uit te proberen:
Zet de topo-kaart aan en uit en kijk wat prettiger werkt. Zelf vind ik topo alleen relevant als je allroad wilt rijden. Over Birdseye had ik het de vorige keer al. Geldt eigenlijk hetzelfde voor.
Maar wat ik zeker wél aan zou zetten is de ‘populaire paden’. Dat werkt vooral lekker als je, zoals ik, vaak op de bonnefooi op zoek gaat naar mooie wegen. Als je deze laag aanzet dan zie je blauwe lijnen op de kaart. Dat zijn wegen die veel voorkomen in motorroutes en daarom leuker dan gemiddeld.
TIP: kaart op noord boven, kaartdetail op ‘meer’. Geen route activeren maar gewoon gaan rijden. Nu en dan een blik op de kaart en de blauwe lijnen opzoeken.
Volgende aflevering gaan we leuke dingen doen met ‘verzamelingen’ als kaartlaag.
Beeld: Hans Vaesen