zondag 24 november 2024

MrGPS: hoe interessant is Best Biking Roads?

BestBikingRoads.com (BBR) is één van de oude rotten als het gaat om gps-routes. Het werd in 2004 gelanceerd door David Robertson, een Britse softwareingenieurs die alweer jarenlang in België woont en met de motor de hele wereld over ging. 2004 is twintig jaar geleden, in GPS-land een mensenleven. Ga maar na: de Streetpilot III, het eerste volwaardige standalone navigatiesysteem kwam in 2002 op de markt…

BBR was er dus vroeg bij en de routesite bevat een indrukwekkende 1,4 miljoen kilometer aan routes. Maar dat zegt niet alles. Is BBR een beetje meegegaan met de tijd? Hoe verhoudt de site zich tot de tegenwoordig grote jongens als MyRouteApp en RouteYou? Of liever: hoe interessant is het om BBR te gebruiken?

MrGPS: hoe werk je met de nieuwe planner van TomTom?

Net als vele andere routesites kent BBR zowel een gratis als betaalde versie. Zowel qua website als smartphone app. Met de gratis versie kun je de belangrijkste opties gewoon gebruiken maar word je wel tot vervelens toe geconfronteerd met advertenties. Irritant daarbij is dat je drie keer moet kijken voordat je in de gaten hebt dat het inderdaad een advertentie is. Dus voor je het weet heb je doorgeklikt naar een website waar je niets te zoeken hebt. Soit. Niet zo zeuren Hans, voor niets gaat de zon op. En zo is het ook.

BBR vindt zijn oorsprong in het VK en dat zie je ook wel een beetje terug aan het routeaanbod. Ofschoon je routes kunt vinden in de hele wereld vind ik het vooral een interessante bron als je een trip naar het VK, Schotland of Ierland overweegt. Kan ook leuk zijn daarbij het BBR-forum te gebruiken; tips van locals zijn altijd handig.

Op de homepage kun je op de kaart klikken maar ook een werelddeel selecteren of kiezen voor bijvoorbeeld de hoogstgewaardeerde of meest bochtige routes:

En dan meteen ook een waarschuwing: vooral de opties ’twistiest’ en ’top rated’ zijn kennelijk al een tijdje niet meer in gebruik en leveren vrij oude routes:

Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar de kans dat je een route uit 2006 anno 2024 zonder problemen kunt rijden is, ahem, niet heel erg groot. Gelukkig zijn er ook veel actuele routes te vinden, zelfs van de afgelopen weken.

Klik ik op de kaart op Engeland dan zie ik dat alleen daar al 1.975 routes te vinden zijn.

Maar je ziet meteen ook wat ik bedoelde: zo’n irritante advertentie. Je moet telkens klikken op ‘load map’. Vooruit. Ik zou daar niet meer over zeuren. Sterker: ik vind het logisch om te betalen voor een goede dienst. Dus heb ik me geregistreerd inclusief een donatie van iets van 15 euro. En inderdaad: dan ben ik de advertentie kwijt, maar moet ik helaas nog steeds klikken op load map. En dat vind ik toch wel enorm irritant.

Als je dat doet kom je vervolgens in een interface die niet meer helemaal van deze tijd is:

Zoom je verder in dan zie je een enorme routedichtheid:

Klik op één ervan en je ziet de details van de route.

Niet onbelangrijk: met de blauwe knop rechtsonder kun je de gpx downloaden en dat is dan, zoals het hoort, een gpx-bestand met daarin louter de track van de route. Dat is ook bij de gratis versie het geval.

Routeplanner

BBR kent ook een routeplanner, overigens alleen als je genoemde donatie hebt gedaan. Die planner bestaat nog niet zo heel lang, dus dat roept de verwachting op dat de nieuwste technieken gebruikt worden. De wijze van werken is in ieder geval wat anders dan anders: je moet eerst invullen in welke landen je gaat plannen, dan een naam en omschrijving ingeven en dan drukken op ‘load map’.

Het resultaat is het bekende Google Maps-scherm, maar als je goed kijkt zie je een netwerk aan gekleurde wegen:

Die blauwe lijnen volgen niet exact de wegen maar tonen in ieder geval de wegen die deel uitmaken van de routedatabase en daarom vermoedelijk fraai zullen zijn.

Dat kun je vervolgens eenvoudig controleren door voor Streetview te kiezen. Iets dat we tegenwoordig eigenlijk altijd alleen in de betaalde routeplanners tegenkomen, maar wel erg lekker werkt.

Het feitelijk plannen van de route is vervolgens kinderspel: kwestie van viapunten aanklikken zoals je dat gewend bent in Google Maps.

Ben je klaar dan druk je op ‘verder’ en kun je meteen de gpx-track downloaden.

BBR kent ook een smartphone app, zowel voor iPhone als Android. Daarmee kun je bijvoorbeeld routes in de buurt opzoeken. Dat werkt an sich prima. Maar wil je de gpx downloaden, moet je ook hier de betaalde versie hebben. Kost slechts drie euro, dus dat is te doen. Vooral handig als je met een zumo 396 of XT/XT2 werkt. Dan kun je immers eenvoudig een gpx in je smartphone openen met de Garmin-app en zo zonder tussenkomst van een computer snel overzetten naar je toestel.

Conclusie Best Biking Roads

Hoe interessant is Best Biking Roads? Je proeft het al een beetje. David verdient alle eer, want hij heeft belangrijk bijgedragen aan de groei van de mogelijkheden van motor-gps. En nog steeds biedt zijn site een interessante verzameling routes, wereldwijd. Dus ga er zeker eens kijken voor inspiratie. Maar echt lekker werkt het niet. Qua routeverzameling en -presentatie is bijvoorbeeld Routeyou veel prettiger in het gebruik en als het gaat om routeplanning dan werken MRA of Kurviger veel beter.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen