In de vorige aflevering zagen we dat het importeren en bewerken van een track in de routeplanner van TomTom ietwat problematisch was. We zagen ook dat het prima lukte de route één op één naar de Rider over te zetten, maar om de route te bewerken… Nou, dat was nog wel een dingetje. Eens zien of dat beter gaat met de, veel uitgebreidere, concurrent MyRouteapp (MRA).
MrGPS: Wat is de goedkoopste en makkelijkste motornavigatie?
Om de vergelijking zuiver te houden, nemen we dezelfde route als vorige keer; de toertocht van Tom Boudewijns: ‘GPS-tocht Zuid-Limburg/Eifel: holle bergweggetjes en snelstromende watertjes:

Op de site ziet de route er zo uit:

Ben je ingelogd, dan kun je onderaan het zip-bestand downloaden, pak het uit en onthoud waar je het gpx bestand opslaat.
Op de homepage van MRA kies je de knop ‘uploaden’.

In de volgende pagina kies je voor de tracklog en blader je naar de plek waar je de gpx hebt opgeslagen.

Je ziet hem vanzelf verschijnen in je lijst met tracklogs:

Klik eenmaal op de routenaam en je ziet de track verschijnen, exact zoals hij ook op de website stond. So far so good. Maar met die track kun je nog weinig. Je kiest rechtsboven voor ‘gebruik als route’. Dat klinkt verwarrend, het is immers toch een route? Maar om een route te kunnen bewerken, hebben we routepunten nodig en die worden geplaatst zodra we deze optie kiezen. Overigens is het wel handig om dan ook meteen de naam van de route aan te passen:

En dit is dan het resultaat: er zijn maar liefst tachtig routepunten toegevoegd en de route ziet er goed uit.

Toch passen we voor alle zekerheid nog een klein truckje toe. Linksboven zie je ‘routepunten’:

Klik op de drie liggende streepjes en kies voor ‘tracklogs’:

En vervolgens ‘toevoegen’. Zoek nu je oorspronkelijke track op. Wat er nu gebeurt is heel simpel: de oorspronkelijke route wordt op de kaart geprojecteerd. En ook al zag de route er op het eerste gezicht goed uit; nu zie je toch behoorlijk wat verschilletjes ontstaan. Voor we de route gaan aanpassen, willen we zorgen dat hij toch zoveel mogelijk lijkt op het origineel. Soms een kwestie van het toevoegen van een viapunt. Maar soms zul je juist ook kiezen voor het voorstelde alternatief.
TIP: standaard zal deze route gemaakt worden op basis van de Open Street Map-kaart. Heb je de betaalde versie van MRA (iets dat écht het overwegen waard is!) dan kun je ook de kaart van TomTom of Garmin (HERE) gebruiken. Best kans dat de verschillen dan minder zijn, simpelweg omdat de oorspronkelijke versie in een andere kaart gemaakt werd. Om onnodig veel aanpassingen te voorkomen adviseer ik eerst te kijken wat het effect is met een andere kaart.
Een voorbeeld:
Met de standaard OSM-kaart zie ik dit: de blauwe lijn is de oorspronkelijke track, maar OSM laat me onderlangs rijden.

Ga ik naar de kaart van Garmin dan is dit het effect. Nu volgt de route in eerste instantie wél de schuine lijn omhoog, maar rijdt vervolgens rechtdoor om pas bij het water naar rechts te gaan.

Ga ik naar de TomTom-kaart dan zie ik dat het punt wel exact gelijk blijft:

Het lijkt (!) er dus op dat de route op de TomTom0-kaart gemaakt is en dat we die het beste kunnen gebruiken. Hoewel: op een andere plek zien we juist een averechts effect met OSM:

Je ziet de zwarte lijn. De berekende route loopt keurig over de blauwe, originele route. Wel is er rechts een afwijking en zien we links een raar fliepertje. Even kijken in de Garmin-kaart:

Oh jee! Wat een drama! Als je deze route met een groep gaat rijden, wordt dat een hele boel frustratie onderweg.
En ook op de TomTom-kaart zien we dat MRA je hier over de snelweg stuurt. Hier gebeuren rare dingen! En dat is echt wel belangrijk om op de letten: wat MRA doet is viapunten toevoegen exact op de tracklijn. En die worden niet altijd even gelukkig geplaatst. Oorzaak kan ook in de track zelf liggen. Daarin zit altijd een paar meter onnauwkeurigheid. Zeker nabij afslagen kan dat van enorme invloed zijn. Ziet er dramatisch uit, maar het valt in de praktijk reuze mee, als je er maar even op let. Zoom maar eens helemaal in op punt 26, dat staat nét een beetje in de zijweg.

Door je linkermuisknop ingedrukt te houden, kun je dat punt ietsje naar links of rechts verplaatsen, nabij de blauwe lijn, de oorspronkelijke track:

En je ziet meteen dat de route hier weer in orde is. Toch zie je dat de lijnen niet exact gelijklopen. Dat heeft te maken met kaartkalibratie en is op zich geen probleem. Bovenstaande is de TomTom-kaart. Switchen we naar de Garmin-kaart, dan zie je dit:

Kijk! Dát willen we graag zien: exact gelijk! En daarmee is dan ook meteen duidelijk dat de oorspronkelijke route hoogstwaarschijnlijk wel degelijk met de Garmin kaart gemaakt werd. En dan is het ook handig met verdere aanpassingen in die kaart te blijven werken. Maar we hebben nog steeds dat rare effect rechts:

Die lus wordt als het ware overgeslagen. Dat komt, in dit geval, doordat er bij de conversie nét te weinig viapunten zijn geplaatst, waardoor de route dus niet over dat omweggetje gedwongen wordt. Routetechnisch begrijpelijk. Maar tsja, in StreetView (betaalde versie) zien we dat het een leuk weggetje is. Weet je wat? Ik verplaats punt 28 naar de lus:

Aha! Nu wordt de lus wel gemaakt. Alleen nog een kleine afwijking op dat schuine stukje. Even in StreetView kijken wat daar loos is:

Oh… da’s wel bijzonder. Als we de track volgen, rijden we recht dat huis in! Kan me niet voorstellen dat Tom met z’n Goldwing dat trapje op is gereden!
Waaruit maar weer blijkt: het bewerken van een route kan een ‘gedoetje’ zij, maar soms haal je er juist ook fouten mee uit. Het is een beetje monnikenwerk, maar als je er wat handigheid mee krijgt zó leuk om te doen.
In de volgende aflevering ga ik verder prutsen met deze route: ik wil een ander startpunt, de route iets langer maken en bovendien moet het een rondrit worden.
Wordt vervolgd!