Natuurlijk, als Mr. GPS heb ik zo m’n bedenkingen bij de smartphone op de motor. Maar ik ben ook geen oude knar, die zich verzet tegen alles wat nieuw is. Dus toen Corjan Meijerink van MyRouteApp me uitnodigde eens samen een toertje te maken met de geheel vernieuwde navigatieapp zei ik uiteraard geen nee. En daar heb ik geen spijt van. De nieuwe navigatieapp van MRA is goed. Erg goed.
MrGPS: hoe belangrijk is de routeXpert?
Maar laat ik toch eerst even ouderwets zeuren over waarom ik geen fan ben van de smartphone. Ze zijn gewoon niet gemaakt voor de motor en gaan vroeg of laat stuk. Heb je een dure iPhone? Niet op je motor zetten! Je camerastabilisator begeeft het binnen 100 kilometer. Apple is daar zelf ook achter en waarschuwt ervoor. Daarnaast moet je hoe dan ook investeren in een goede steun en voeding plus je betaalt voor je navigatiesoftware. Al met al ben je in de praktijk niet goedkoper uit dan met een ‘dedicated device’, zoals een TomTom Rider of Garmin Zümo. Dus waarom moeilijk doen?
Nou, bijvoorbeeld omdat je inmiddels een stuk of wat afgedankte telefoons in je kast hebt liggen die voor dit doel nog prima bruikbaar zijn. Dan kan de afleesbaarheid in zonlicht wellicht wat minder zijn, maar misschien is de software wel veel beter en gemakkelijker. Vooral dat laatste is relevant en voor mij reden om de uitnodiging van Corjan met beide handen aan te grijpen.
Omgeving van Enter
We gaan op pad met een beta-versie van de vernieuwde MyRouteApp (MRA). Dat is dus een testversie die nog niet definitief is. Mede om die reden besluiten we niet op de motor, maar met de cabrio op pad te gaan. Want als je MrGPS uitnodigt commentaar te geven, dan zul je dat krijgen ook. We maken een mooie rit in de omgeving van Enter, maar staan geregeld naast de weg, zoals hier bij de grootste klomp van de wereld.
Even kijken wat er nu precies gebeurt. Want ik ben ook aan het stress-testen. Wat doet de app als ik verkeerd rij? Hoe brengt hij me terug? Houd ik als gebruiker het overzicht? Is het allemaal een beetje intuïtief? Mooi om op die manier één op één met de ontwikkelaar te kunnen praten. En nog mooier dat hij binnen enkele weken nagenoeg al mijn suggesties wist over te nemen. Ofschoon ik nog steeds één puntje van kritiek heb, is het resultaat heel erg goed!
Dat puntje van kritiek heeft te maken met de weergave van de actuele positie op de kaart. Al voor onze testrit vond ik de weergave te ver achterlopen bij de praktijk. Beetje lastig, vooral als je op de allerkleinste wegen rijdt en soms een bijna onzichtbare afslag moet nemen. Dan kijk je vaak op de kaart of je er al bent en moet die positie kloppen. Inmiddels is dat fors verbeterd en is het, als je er aan gewend bent, prima bruikbaar. Maar optimaal is het nog niet. Corjan verwacht dat dit in de komende tijd nog gaat verbeteren. Maar ik heb het, om een betrouwbare review te geven, toch even willen opmerken.
Flexibiliteit
Voor het overige ben ik eigenlijk louter positief, ernstig enthousiast zelfs! Want ja, waar draait het nu eigenlijk om? Om te beginnen dat je een bestaande route die je zelf hebt gemaakt of gedownload probleemloos kunt laden en rijden. Dat is echt kinderspel. Of het nu een route of een track is; je zet ’m in je MRA-bibliotheek en hij is meteen beschikbaar in de navigatieapp.
Wat bij mij veel vaker voorkomt, is dat ik helemaal niets heb voorbereid achter de computer. Ik sta gewoon ‘ergens’ en wil een mooie route rijden. Welke opties heb ik dan? Ik kan kiezen voor de bibliotheek en dan zie ik meteen een overzicht van de routes in mijn omgeving. Ik activeer één van die routes, maar besluit dat de route voor de maandagavond net even te lang is. Met de routepuntenknop rechtsboven kan ik eenvoudig routepunten laten overslaan en zo de route inkorten. Sterker nog: ik kan een routepunt halverwege kiezen en zeggen ‘verdergaan vanaf hier’. Dat biedt de flexibiliteit die ik zoek.
Ook tijdens het rijden van de route gaat het goed. Een viapunt missen is geen probleem; de app pakt de draad snel genoeg weer op. Als er toch sprake is van een grote omleiding, dan kan ik eenvoudig de route manipuleren door het aantikken van een viapunt.
Algoritmes
Voor mij zijn de opties ‘bestemming’ en ‘rondrit’ veel belangrijker. En dan vooral de algoritmes om een mooie route te berekenen. Met andere worden: ik sta ‘ergens’ en wil onvoorbereid een mooie rondrit maken of over louter kleine wegen naar mijn bestemming. Dat werkt echt uit de kunst. Niet alleen weet MRA de N-wegen goed te vermijden, maar er is bovendien een goede balans tussen het vermijden van de bebouwde kom zonder al te grote omwegen. Dit levert een prachtige route op en onderweg een grote glimlach op m’n gezicht.
Voor de helderheid: het gaat over de navigatieapp van MRA. Die gebruik je dus op je smartphone in plaats van op een TomTom- of Garmin-toestel. De kosten voor de app bedragen 19 euro per jaar. Daarnaast heb je de MRA-routeplanner, waarmee je op je computer de mooiste routes kunt ontwerpen. Die routes kun je zowel in je Garmin- en TomTom-toestel als in je navigatieapp gebruiken. De MRA-routeplanner kost 39 euro per jaar.
De routeplanner is verhoudingsgewijs vrij kostbaar, maar voor de fanatieke routebouwer zeker de moeite waard, al was het maar vanwege de integratie met Google Streetview. Alternatieven zijn Basecamp, Mydrive en Kuriviger.de.
De navigatieapp vind ik eigenlijk heel betaalbaar. Kost hetzelfde als de TomTom-navigatieapp, maar levert mooiere routes en meer mogelijkheden voor toeristische routes. Zou het zeker eens proberen.
Tip: ook met de auto is het soms heerlijk om toeristisch te rijden en dan hoef je echt niet per se een cabrio te hebben!
Zie www.myrouteapp.com.