vrijdag 22 november 2024

How to: motor rijklaar maken.

Iedereen kan een lang stilstaande motor weer aan de praat krijgen. Die winter – wat heet… – is ondertussen wel over, de MOTORbeurs is ook weer geweest en het is dus tijd die motor weer eens aan te slingeren. Maar zelfs al viel het met winterweer allemaal mee dit jaar, was het wel weer een lange periode dat de motor binnen stond/moest staan. Niets dat je niet zelf kunt, zij het met een beetje uitleg en hulp!

Te beginnen met de accu. Indien de verlichting nog flauw brandt, kun je de accu gewoon weer opladen. Geeft de accu helemaal geen teken van leven, dan is het bij een onderhoudsvrije accu (zonder dopjes) meestal een bekeken zaak. Met een speciale lader kan hij eventueel door een flinke stroomstoot worden gered, maar meestal ben je aan een nieuwe toe. Een normale accu kan wel weer worden opgeladen, mits de platen intern niet zijn kromgetrokken en mits het vloeistofniveau (bijvullen met gedestilleerd water) op het juiste niveau staat.

TANK SCHUDDEN
Heb je spanning, dan start de motor meestal nog niet, omdat alle vluchtige stoffen uit de benzine in de carburateurs zijn vervlogen. Vaak zit er onder de carburateurs een klein slangetje met een schroefje. Draai het schroefje los en de benzine stroomt eruit. Schudt vervolgens de benzinetank goed en laat de carburateurs weer vollopen. Sommige benzinekraantjes zet je dan eerst op de stand PRI. Zonder benzinekraantje gewoon doorstarten. Nog niets? Probeer dan nieuwe benzine. Het kan ook zijn dat de benzine geheel is verdampt en een gomaanslag heeft achtergelaten in de carburateurs. In dat geval moeten ze worden schoongemaakt. Mits je alle pakkingen verwijdert, kun je dat met bijvoorbeeld thinner doen en anders kan een motorzaak ‘m ultrasoon reinigen. Controleer of de bougies vonken door het schroefdraad tegen de cilinder te leggen. Niet aankomen, starten en kijken of ze vonken. Geen vonk? Probeer dan nieuwe bougies. Smerige of verdroogde luchtfilters willen ook nogal eens een belemmering vormen voor een goed lopende motor.

WATER EN OLIE
Olie kun je beter altijd verversen. Laat eerst de motor warmlopen, dan wordt de olie dunner en loopt het beter uit het blok. Zelfs tijdens stilstand treedt er condensvorming in het blok op en vervliegen er toevoegingen uit de olie. Een oliefilter kost bijna niets, dus neem die meteen even mee. De koppeling kan door het vocht in de olie vast zitten. Helpt heen en weer drukken in de eerste versnelling niet, dan moet hij uit elkaar. Over olie gesproken, heeft een motor de hele tijd op de zijstandaard gestaan, dan kan er een oliekeerring zijn gaan lekken. Vaak bij de schakelas en het voortandwiel. Een paar drupjes olie is niet erg, maar zijn de keerringen hard geworden, vervang ze dan. Hetzelfde geldt ook voor de voorvorkkeerringen.

OUDE DRAP
De remvloeistof ververs je onmiddellijk. Soms moet je de oude drap (dan staat ‘ie al wel heel erg lang stil) met ijzerdraad uit de leidingen drukken, denk dan ook eens aan nieuwe leidingen. Remklauwen zitten vaak vast. Haal ze uit elkaar en verwijder alle corrosie van de zuigertjes. Alleen lostikken met een hamer werkt niet. Een keer remmen en de boel loopt weer aan. Omdat remmen reviseren een nauwkeurig werkje is, wordt aangeraden dit door een specialist te laten doen. Doe je het toch zelf, monteer dan nieuwe pakkingen en ringetjes en vaak gebruik van speciaal remvet.

KETTING REINIGEN
Banden mogen geen droogtescheurtjes aan de zijkanten vertonen en moeten goed op spanning zijn. Voor vaak 2.5 bar en achter 2.9 bar. Een verroeste ketting kun je meestal weggooien, de O- of X-ringen die het vet vasthouden zijn dan vaak ook niets meer waard. Een droge ketting kan er ontmoedigend uitzien, maar schoonmaken met bijvoorbeeld S100 kettingreiniger en dan weer goed invetten kan ‘m weer als nieuw laten zijn. 

Tenslotte controleer je nog even of alle kabels en draaipunten (rem, koppeling, achterbrug et cetera) goed gesmeerd zijn en niets staat een trip naar Zuid-Spanje meer in de weg.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen