De naam zegt eigenlijk alles: Revolution Max 1250. Harley-Davidson staat met de Pan America 1250, waar dit motorblok in debuteert, namelijk aan de vooravond van een revolutie. Een revolutie van jewelste zelfs. De gloednieuwe aluminium 1252cc-60 graden-V-twin heeft behalve vloeistofkoeling en twee bougies per cilinder ook een droog carter, dubbele bovenliggende nokkenassen en een hydraulisch zelfstellende kleppendistributie met variabele in- én uitlaatkleppen. Harley pompt zo’n beetje alle technische blokinnovaties van de afgelopen twintig jaar in één keer in het motorblok. Het resultaat van die frisse wind is niet mis. Met 152 pk bij 9.000 tpm en 127 Nm bij 6.750 tpm laat Harley zien dat het menens is. Het zet de Pan America op papier pontificaal tussen de tweecilinderconcurrenten van KTM en BMW. Dat Harley-Davidson überhaupt paardenkrachten noemt, is een teken dat er echt iets binnen het bedrijf is veranderd.
Het voelt raar om te zeggen over een blok dat zo compleet anders is dan wat Harley ooit heeft gemaakt. Maar zoals we van Harley-Davidson gewend zijn, zien we dit blok in de toekomst geheid in meer modellen terug. Dat platform-bouwen heeft het merk uit Milwaukee altijd gedaan en daar zal weinig aan veranderen. Harley komt de komende jaren zodoende met een aantal versies van het blok. Oplopend van een 500cc-versie tot de 1252cc-Revolution Max in de Pan America. Een 975cc-versie werd al aangekondigd. De streetfighter-achtige naked bike genaamd Bronx zou daardoor worden aangedreven. De fabrikant bevestigde de komst van de Bronx 975, om het model kort daarna tot nader order terug te trekken. De nadruk en focus moest eerst op de Pan America 1250 liggen. Waarvan akte.
Harley-Davidson verlaat met de Revolution Max 1250 letterlijk de gebaande padden. Wat het Amerikaanse merk zelf betreft dan. Alleen al het feit dat de versnellingsbak en het motorblok een eenheidsconstructie vormen, is een enorme stap voorwaarts. Op basis van de huidige informatie kun je inmiddels met enige zekerheid stellen dat het in elk geval niet aan het motorblok hoeft te liggen.