De C400X van BMW wordt aangeprezen als ultiem vervoersmiddel in stedelijk gebied. Functioneel en fun. Ik moet zeggen dat die twee termen inderdaad in mijn hoofd rondspookten tijdens de introductie rond scooterhoofdstad Milaan. Als eerste weg zijn bij het verkeerslicht, als laatste nog een plekje kunnen vinden op overvolle stoepen. De C400X is er op gebouwd. Met de komst van de C400X proberen de Duitsers aansprak te maken op een gedeelte van de middenklasse scootermarkt iets wat ze met de C650GT en C650 Sport al een aantal jaar succesvol doen in het maxiscooter segment, maar er is meer onder de zon.
Looks
Een criticus zou het design misschien ‘lomp’ durven noemen, maar zover willen wij niet gaan. Kijk je met een schuin oog door de kappen heen dan zie je namelijk een vrij traditionele scooter staan. De kappen geven op ons de indruk dat BMW de C400X echt als een werktuig wil presenteren in plaats van de zoveelste stijlvolle tweewieler toegespitst op de wensen van die groep hippe stedelingen. Nee, dat is de BMW absoluut niet. Hij heeft misschien meer weg van een stuk gereedschap. In het matgroen zou het zomaar een militair voertuig kunnen zijn waarmee moeiteloos een weg gebaand kan worden door urbane gebieden. Moeiteloos laverend tussen rijden auto’s, wild overstekende voetgangers en vervelend geplaatste obstakels. Daar is wat behendigheid voor nodig, wat meestal niet in dezelfde zin als ‘bulkig’ geschreven kan worden. Toch is de C400X juist erg handelbaar. Hoe groot zijn aanwezigheid dan ook lijkt, rijden gaat uiterst soepel. Iets waar BMW onderhuids veel voor heeft gedaan.
Blok
Het blok is er een om te roemen. Even kort door de bocht zit het vernuft hierin: Door de relatief korte slag van 69,6 mm kan het blok maximaal 8.800 toeren per minuut maken. Voor een eencilinder is dat best hoog. En doordat de zuiger dan ook nog eens in de rijrichting is geplaatst kan de rit zonder maatregelen vrij oncomfortabel worden door al die trillingen die de bewegingen van de zuiger veroorzaakt. Om die trillingen in te perken en de rit zo een stuk prettiger te maken hebben de techneuten in Beieren een balansas in het blok gebouwd. Deze zit naast de krukas en heft de trillingen van het blok voor het leeuwendeel op. Net niet helemaal. Om de resterende trillingen eruit te filteren is er daarom ook voor gekozen om zogenaamde silent blocks in de ophanging van het blok. Dit zijn rubberen bussen die de trillingen zo veel mogelijk absorberen in plaats van door te geven aan het frame. Met deze maatregelen is het dus mogelijk om zowel een comfortabele rit te garanderen als wel sportieve prestaties zonder op beide vlakken concessies te moeten doen.
Navi
Kies je voor het optionele TFT-dashboard dan kun je ook gebruik maken van de BMW Connected applicatie voor je telefoon. Hiermee krijg je allerhande meldingen over telefoongesprekken of berichten op je dashboard, als je dat wilt, maar kun je ook een vrij basale vorm van navigatie oproepen. Het prettige is – omdat we nu eenmaal al even hebben kunnen wennen aan onze F850GS duurtester – is dat de besturing van het dashboardmenu precies hetzelfde gaat als op andere BMW-modellen. Ben je BMW gewend dan stap je moeiteloos over op de C400X. Zo vlot dat je die navigatie in de smiezen hebt, zo rap komt de C400X ook van zijn plek. Bij het verkeerslicht ben je met gemak als eerste weg. Moeiteloos stuur je tussen rijen auto’s door om vooraan stil te komen staan. In slechts een paar kilometer is het me weer duidelijk waarom je in Italiaanse steden eigenlijk enkel dit soort machines ziet; Het gaat gewoon het beste op een scooter. Het voordeel van de C400X over de grotere maxiscooters die je hier toch nog het meeste ziet is dat de BMW een stuk kleiner is en nog eenvoudiger tussen obstakels door slipt.
Ergo
Op de snelweg is de charme er snel af maar daar is hij dan ook niet echt voor bedoeld. Binnendoor over landweggetjes houdt hij zich taai en zelfs in een haarspeldbochtje is hij leuk maar kwalitatief echt sterk is hij pas als je tussen rijen ongeduldige Italianen komt te rijden. Uiterst wendbaar en relatief licht maakt een sterke indruk. Hoewel hij qua prestaties en formaat inderdaad een echte middenklasser is valt hij qua luxe opties zeker bovenin het segment te scharen. Het TFT-dashboard als bijna must-have extentie van zijn stadse functionaliteit. Met dank aan de slimme app ben je in geen tijd van de ene kant van de stad naar de andere. Erg goed van BMW om dat op zo’n klein model toe te voegen. Maar een handrem vergeten ze dan weer..
[justified_image_grid ids=27465,27466,27467,27468,27469,27470,27471,27472,27473]