Met het begin van het nieuwe jaar kunnen we ook weer uitkijken naar een heleboel tests van de nieuwste modellen: dikke updates van bestaande motoren, evoluties van bestsellers en hier en daar ook een compleet nieuw model. We zijn door de 2024-motorcatalogus gefietst en hebben de duels waar we het meest naar uitkijken voor je op een rijtje gezet.
BMW S 1000 XR vs. Suzuki GSX-S1000GX
Het hoogpotersegment krijgt in 2024 flink wat vers bloed. Zo wordt de BMW S 1000 XR vernieuwd, met 5 pk meer vermogen, een nieuw zadel en een rijkere standaarduitrusting. Ook komt er een M 1000 XR-topmodel. Suzuki wil eveneens meedoen met het hoogpoterfeestje en lanceerde onlangs de GSX-S1000GX. Die staat op basis van de sportievere GSX-S1000GT, maar krijgt een meer rechtop zitpositie én elektronische vering. Een leuke toevoeging aan het groeiende segment, dat is duidelijk, maar zal het ook genoeg zijn om de almachtige BMW S 1000 XR van zijn troon te stoten? Die zit daar al sinds jaar en dag, en wordt door velen een van de beste motoren op de markt genoemd.
Wij verwachten niet dat de Suzuki een vuist zal kunnen maken, maar is dat ook nodig met een prijsverschil van meer dan… 5.000 euro?
BMW S 1000 XR | Suzuki GSX-S1000GX |
999cc 4-in-lijn | 999cc 4-in-lijn |
170 pk, 114 Nm | 152 pk, 106 Nm |
227 kg | 232 kg |
€ 23.700,- | € 18.499,- |
KTM 990 Duke vs. Yamaha MT-09
Het naked middenklassesegment is in de loop der laatste jaren opgeschoven naar 1000cc-light motoren. Van ‘middenklasse’ kun je dus nog moeilijk praten, want dit zijn serieus snelle kereltjes. Nieuw uit Oostenrijks kamp is de KTM 990 Duke. Een motor die ons de wenkbrauwen doet fronsen. Niet alleen omdat hij eruitziet als een oranje Predator, maar vooral omdat hij maar marginaal sterker – +2 pk, +4 Nm – is dan de 890 Duke. De tweecilinder is niet meer zoals de oude 990-V-twin, maar – net zoals de 890 en vrijwel alle moderne tweecilinders – in parallelconfiguratie. De uitdager van de 990 Duke komt uit Japanse hoek. Yamaha heeft namelijk de belachelijk succesvolle MT-09 vernieuwd voor 2024. Geen ingrijpende veranderingen, maar wel een mooier front, een betere zitpositie en meer techniek om de tiende verjaardag van de 09 te vieren.
Dit duel wordt ongetwijfeld spannend. De KTM zal wellicht het scherpst sturen, het motorkarakter van Yamaha’s driecilinder zal ongeëvenaard zijn. Het beste compromis zal uiteindelijk winnen.
KTM 990 Duke | Yamaha MT-09 |
947cc 2-in-lijn | 890cc 3-in-lijn |
123 pk, 103 Nm | 119 pk, 93 Nm |
179 kg | 193 kg |
€ 17.290,- | € 12.499,- |
Moto Guzzi Stelvio vs Moto Morini X-Cape 1200
Een Italiaans duel tussen dikke +1000cc-adventure bikes, dat moet wel vuurwerk geven. Moto Guzzi brengt de Stelvio terug en doet daarvoor beroep op de dwarse V-twin uit de Mandello V100. Een fijn, karaktervol blok dat ons aangenaam wist te verrassen tijdens de V100-test. Hoe het huwelijk met de zwaardere Stelvio zal zijn, moeten we afwachten. Die laatste is in ieder geval nog meer gericht op comfortabel kilometers malen, dankzij een nieuw radarsysteem.
Multitest Ducati Hypermotard 950 SP vs. KTM 890 SMT vs. Yamaha Tracer 9 GT: alleskunners
Moto Morini, nog steeds Italiaans, maar van Chinese makelij, brengt op haar beurt een X-Cape 1200 op de markt. Een mooi gelijnde motor die eveneens een V-twin herbergt, genaamd ‘Corsa Corta Evo’. Met alle mogelijke elektronica, Brembo-remmen, Pirelli-banden en volledig instelbare veren een model om rekening mee te houden.
Beide motorblokken kennen we, maar de rest van de machines is nieuw. Geen idee wat te verwachten dus. De Stelvio zal een uitstekende reisgezel zijn, de X-Cape zou nog wel eens kunnen verrassen waar je het niet verwacht.
Moto Guzzi Stelvio | Moto Morini X-Cape 1200 |
1042cc-V-twin | 1187cc-V-twin |
115 pk, 105 Nm | 125 pk, n.n.b. |
246 kg | Gewicht n.n.b. |
Prijs n.n.b. | Prijs n.n.b. |
Honda CB500 Hornet vs Kawasaki Z500 SE
Honda presenteert in 2024 niet alleen een CB1000 opper-Hornet, maar ook een half Hornetje – hoewel dat té denigrerend klinkt – onder de naam CB500 Hornet. De wesp wordt de opvolger van de CB500F en past beter in het naked gamma van Honda, met dus al drie Hornets. De 500 ziet er mooi uit, maar wel wat braafjes. De angel zit in een 471cc-tweecilinder die je niet zal verrassen. Opvallend zijn tractiecontrole en een TFT-scherm met verlichte schakelaars.
De nieuwe Kawasaki Z500 ziet er een stuk woester uit, met zijn booskijkende front. Qua prestaties moet hij niet onderdoen voor de Hornet, met 2 pk minder en evenveel Nm’s. De Kawasaki is wel 16 kg lichter en dat kan voor deze vermogens een groot verschil maken. Ook het prijsverschil is fors, met 1.100 euro in het voordeel van de Z500, die je trouwens altijd als SE-model in de Benelux kubt kopen.
Van de test verwachten we een immer makkelijk rijdende Hornet, met weinig verschil ten opzichte van de huidige CB500F. De Z500 zal wellicht wat scherper sturen, lettende op het gewichtsvoordeel én de Z-filosofie. Maar dat weten we dus pas zeker later in het jaar.
Honda CB500 Hornet | Kawasaki Z500 SE |
471cc 2-in-lijn | 451cc 2-in-lijn |
47 pk, 43 Nm | 45 pk, 43 Nm |
118 kg | 172 kg |
€ 8.299,- | € 7.199,- |
Royal Enfield Himalayan 452 vs CFMoto 450MT
Lichte adventure motoren zijn dé opstap tot offroad-rijden. Ze zijn beheersbaar, hebben niet te veel vermogen en stikken niet van elektronica en tig rijmodi. Het segment is helemaal springlevend, mede dankzij de gloednieuwe CFMoto 450MT en Royal Enfield Himalayan 452. Twee Aziatische machines die hetzelfde voor ogen hebben, maar ieder op hun eigen manier. Zo doet de CFMoto het met een tweecilinder, slipperkoppeling en zelfs tractiecontrole. De nieuwe Himalayan 452 maakt voor de eerste keer gebruik van een watergekoelde ééncilinder, die verpakt zit in een duidelijk eenvoudiger design. Hij krijgt zelfs twee rijmodi. Dat mag ook wel, want het vermogen is gegroeid van 24 pk naar – hou je vast – 40 pk. Dat bedoelen we niet belachelijk, maar het is bijna een verdubbeling!
De eerste test met de nieuwe Himalayan konden we al doen, dus het wordt afwachten hoe modern de CFMoto zal aanvoelen. Wetende dat de Chinezen op het juiste pad zitten met hun laatste modellen, verwachten we veel van de 450MT. Meer dan van de Himalayan.
Royal Enfield Himalayan 452 | CFMoto 450MT |
452cc 1-cilinder | 449cc 2-in-lijn |
40 pk, 40 Nm | 44 pk, 44 Nm |
189 kg | 175 kg (droog) |
€ 6.999,- | € 7.799,- |
Test BMW R 1250 GS vs. BMW R 1300 GS: generatieclash
Moto Morini Corsaro Sport vs Suzuki GSX-8R
Misschien wel de mooiste motor die eraan zit te komen. De Moto Morini Corsaro Sport is een complete verrassing, zowel qua design als motorblok. Een nieuwe 749cc-V-twin met contraroterende krukas zorgt voor een knappe 96 pk, wat voldoende moet zijn om de minder dan 200 kg wegende Corsaro Sport sportief te rijden. We zijn in ieder geval extreem benieuwd.
De Suzuki GSX-8R is een al even welkome toevoeging in het gamma van de lichte supersports. Op basis van de geweldige naked GSX-8S en diens formidabele tweecilinder, bouwden de Japanse designers een bijzonder aantrekkelijk kuipwerk. De GSX-8R kan niet anders dan fantastisch zijn.
We kunnen ongeveer inschatten hoe de Suzuki zal rijden, maar van de Corsaro Sport hebben we geen enkel idee. Wordt die vooral bedoeld voor sportief circuitgebruik, of eerder bruikbaar straatgebruik? Een vergelijkende test zal het uitwijzen, maar voorlopig zetten wij ons geld in op de Suzuki.
Moto Morini Corsaro Sport | Suzuki GSX-8R |
749cc V-twin | 776cc 2-in-lijn |
96 pk, n.n.b. | 83 pk, 78 Nm |
<200 kg | 205 kg |
Prijs n.n.b. | € 10.999,- |
Nog meer duels om naar uit te kijken
- Honda CB1000 Hornet vs Suzuki GSX-S1000
- Honda NX500 vs Rieju Aventura 500
- Honda CBR600RR vs Kawasaki ZX-6R