woensdag 30 oktober 2024

Yamaha XV1900A Midnight Star – Marathonmotor

Toen Hans Vennix op zoek ging naar een opvolger van zijn Yamaha Royal Star stond de Yamaha XV1900A Midnight Star bovenaan op zijn verlanglijstje. Wel was er nog enige twijfel of de 1900 cc metende tweecilinder net zo soepel zou rijden als de 1300cc-viercilinder. Dat bleek het geval, waarna de keuze snel was gemaakt. Een dikke fiets voor vakantietrips en voor woon-werkverkeer.

Man en motor

NaamHans Vennix
WoonplaatsOostelbeers
Leeftijd66
Beroepgepensioneerd administratief medewerker
Rijdt sinds1997
Aangeschaft2013
Nieuwprijs25.000 euro
Dagwaardecirca 7000 euro
Rijstijltoer
Gebruiktoer/vakantie
Brandstofverbruik1:17
Olieverbruiknihil
Onderhoudmotorzaak
Bouwjaar2009
Kilometerstand98.322 km

Dat laatste is inmiddels niet meer aan de orde. De 66-jarige Brabander uit Oostelbeers geniet van een vervroegd pensioen, waardoor hij nog meer tijd heeft om met de imposante Yamaha XV1900 Midnight Star op pad te gaan. Hoewel inmiddels een fervent motorrijder, is Hans niet met het motorvirus geboren. ‘Vroeger wel wat met brommertjes bezig geweest, maar nooit echt aan motorrijden gedacht. Die belangstelling kwam pas rond mijn veertigste. De leeftijd waarop je besluit om motor te gaan rijden of je vrouw in te ruilen voor een jonger exemplaar. Ik heb voor het eerste gekozen. Mijn vrouw mocht blijven. Sterker nog: die ging bijna altijd mee achterop. Mijn eerste motor was een regelrechte miskoop, een Honda Magna 500. Totaal niet geschikt voor twee personen, terwijl de verkoper me had verteld dat dat prima ging. Niet dus.’

Op een Yamaha XJ700 Maxim ging het al wat beter. Pas toen Hans een Kawasaki Vulcan 1500 kocht vond hij dat het ergens op begon te lijken. ‘Eindelijk een motor waarop we beiden de ruimte hadden. Comfortabel voor mij en voor de duo achterop. We hebben allebei een dusdanig postuur dat we die ruimte ook nodig hebben. In 2001 ruilde ik de Vulcan in op een Yamaha XVZ1300A Royal Star. Toen ik daar in 2008 ruim een ton mee had gereden, ben ik op bezoek geweest voor Marathonmotor. Die motor beviel me zo goed dat ik hem uiteindelijk pas bij 180.000 kilometer heb ingeruild op de XV1900A Midnight Star. Ik was bij inruil een beetje bang voor de hoge kilometerstand van de Royal Star, maar het was leuk om van de verkoper bij Motorcentrum Jansen in Waalwijk te horen dat mijn Royal Star met die kilometerstand “net ingereden” was. De Midnight Star waar ik mijn oog op had laten vallen was vier jaar oud, maar zag er met 4.000 kilometer op de teller uit als gloedje nieuw. De Midnight Star was in “full dressed”-uitvoering wat zo ongeveer wil zeggen “voorzien van alle mogelijke originele accessoires”. In “full dressed”-uitvoering was de nieuwprijs destijds aanzienlijk hoger, 25.000 euro in plaats van 17.000 euro.’

Honda CBF1000A – Marathonmotor

Aandrijfriem

Vanuit Oostelbeers reed Hans bijna dagelijks met de Yamaha XV1900A Midnight Star naar zijn werk in en rond Eindhoven (administratie bij Philips). Alleen als het onverantwoord was om met de motor de weg op te gaan, werd de auto gepakt. De dagelijkse afstand, twintig kilometer enkele reis, stelde niet zo heel veel voor. ‘Maar alleen al het gemak van het parkeren van de motor vergeleken met de auto leverde voordeel op. Zo lang als ik motor rij, kom ik voor onderhoud bij Motor Service Zuid, een eenmanszaakje in Oirschot. De eigenaar weet precies wat ik wil wanneer ik de motor bij hem breng. En als ik een langere vakantietrip ga maken, rij ik eerst altijd even bij hem langs voor een laatste controle. Hij controleert dan of de remblokken nog goed zijn, het olieniveau in orde is en of de banden nog genoeg profiel hebben. Dat geeft me een veilig gevoel. Veiligheid staat bij mij voorop. En als ik dan vraag wat het kost, roept hij “komt wel goed Hans”. Hij weet natuurlijk dat ik later toch weer bij hem kom voor een grote of kleine beurt.’

Grote technische problemen heeft Hans met zijn Midnight Star niet gekend. Wel ging bij 46.000 kilometer de aandrijfriem kapot. ‘Normaal gesproken hoeft deze riem pas rond de 100.000 kilometer vervangen te worden. Tijdens een beurt had de monteur eerder al opgemerkt dat de riem een beschadiging liet zien en dat deze binnenkort vervangen diende te worden. Hij had gelijk, de riem knapte op de snelweg bij Oirschot, toevallig dicht in de buurt van de motorzaak. Een nieuwe riem zorgt wel voor een flinke schadepost, inclusief montage 675 euro. Jaren later, bij 86.000 kilometer, was ik met een groep vrienden op vakantie in Duitsland toen er plotseling een onheilspellend geluid vanuit de achterkant van de motor kwam. In de buurt van het stadje waar we verbleven zat een Yamaha-dealer. Die had niet direct tijd (weekend) om te kijken, maar dinsdags zou hij me kunnen vertellen wat er aan de hand was. Blijkbaar had het bedrijf niet veel zin in een extra klus, want op dinsdag had er nog niemand serieus naar de motor gekeken en dat zou ook nog wel een paar weken kunnen gaan duren. Ik heb toen besloten om de motor zelf maar op te halen. Via de ANWB had ook gekund, maar dat duurde te lang. Wel moest ik bij de Duitser eerst nog wat aftikken voor stallingskosten en het feit dat hij even “gekeken” had. Gelukkig werkt het bij “mijn” motorzaak anders. Ik werd nog dezelfde dag gebeld dat de motor weer klaar was. Een losgelopen bout van de aandrijfpoelie bleek de oorzaak.’

Spanningsregelaar

Het wisselen van een bandenset, meestal om de 12.000 kilometer, is bij de Midnight Star iets meer werk dan bij de gemiddelde motor. Hans: ‘De banden vormen door de jaren heen de grootste kostenpost. Voor de rest valt het allemaal wel mee. Ik besteed wel alles uit, doe behalve poetsen zelf weinig aan de motor. Ik heb er de kennis en het gereedschap niet voor. Bovendien wil ik dat het goed gebeurt en dat is als ik het zelf doe altijd nog maar de vraag. Mijn vrouw en ik hebben heel veel plezier op de motor en dat mag dan ook wat kosten. Maar we worden ondertussen wel een dagje ouder. Mijn vrouw zit niet graag meer achterop, dus gaat de motor op de aanhanger mee naar het vakantieadres. Dan kan zij overdag haar ding doen en ik het mijne en dat is op stap met de motor.’

Pas bij 91.000 kilometer was de originele accu aan vervanging toe. Hans: ‘Later, bij 96.000 kilometer, kwam de monteur er tijdens een controle achter dat de spanningsregelaar niet meer goed functioneerde. Hij vertelde me dat ik geluk had, want gaat zo’n ding onderweg stuk, dan bestaat de kans dat ook de dynamo de geest geeft. Nu bleef de schade beperkt tot 222 euro voor een nieuwe spanningsregelaar. Al bij al is het qua onderhoudskosten goed te overzien. Een aantal jaren heb ik met een uitlaatdemper gereden die voor extra geluid zorgde. In de huidige tijd is dat niet meer leuk, begon zelf ook een hekel aan de herrie te krijgen, ook al was het nog redelijk beschaafd. Zeker geen open uitlaat. Met de originele uitlaat heb ik nergens problemen, ook niet in Duitsland waar ik net als in Luxemburg en Zwitserland heel graag rijd.’

Yamaha XV1900A Midnight Star op de brug

Hans Vennix is zeer benieuwd wat Motor.NL-expert Van Sleeuwen van zijn Midnight Star vindt. Na zijn gebruikelijke proefrit kijkt Van Sleeuwen wat bedenkelijk. ‘Met het rijwielgedeelte is niks mis, maar de derde versnelling zorgt voor een vreemd geluid’, aldus Van Sleeuwen. Deze reactie had de eigenaar wel verwacht. Hans: ‘Ik heb er bewust vooraf niets over gezegd. Ik was benieuwd of het Van Sleeuwen ook zou opvallen. In de derde versnelling hoor je een soort schrapend geluid. Maar ook alleen maar in die versnelling. Schakel je over naar zijn vier, dan is het geluid weg.’ De motor wordt dwars op de brug gezet zodat het achterwiel vrij kan draaien. Er worden andere monteurs bij geroepen om te luisteren. Van Sleeuwen: ‘Met honderd procent zekerheid valt niet te zeggen wat er aan de hand is, maar ik hou het op pitting van de tandwielen van de derde versnelling. We hebben zoiets al eens eerder meegemaakt. Op zich kan dit geen kwaad. Wel in de gaten houden of de tandwielen extra gaan slijten. Dit zou je kunnen zien aan een vuil oliefilter waar ijzervijlsel in komt.’ Vennix: ‘Mijn monteur kwam met precies dezelfde opmerking. De derde versnelling vervangen is een kostbare ingreep. Als het niet erger wordt, dan laat ik het er maar bij. Maar het stoort me wel.’

Wat Hans ook stoort zijn de voorvorkpoten. Die hebben, veel meer dan de rest van de motor, last van corrosie door pekel. ‘Ze zien er niet uit’, aldus de eigenaar, wiens motor er voor de rest zo goed als nieuw uitziet. Dat laatste heeft vooral te maken met het feit dat de motor al enkele jaren niet meer voor woon-werkverkeer wordt gebruikt. Geen pekelritten meer.

De remschijven, zowel voor als achter, zijn nog niet vervangen, maar dat zit er volgens Van Sleeuwen wel aan te komen. De schijven hebben zo’n anderhalve millimeter aan dikte ingeleverd. Op de remwerking heeft dat nog weinig invloed. De riem, nu ruim 50.000 kilometer oud, ziet er nog prima uit.

Geluid in de derde versnelling vroeg om extra aandacht.

Wat betreft de lagers is er nog nooit eentje bij de Yamaha vervangen en alles draait nog soepel. Het starten van de dikke tweecilinder gaat wat moeizaam. Er zijn enkele startpogingen nodig om leven in de brouwerij te brengen. Aan de nieuwe accu kan het niet liggen. Van Sleeuwen vermoedt dat de koolborstels in de startmotor aan vervanging toe zijn. Over het uiterlijk van de Midnight Star valt niks negatiefs te melden. Het chroom ziet er nog keurig uit en dat geldt, met uitzondering van de vorkpoten, ook voor het aluminium. Aan het motorblok is nergens te zien dat het elf jaar en bijna 100.000 kilometer oud is. Klasse.

Omdat Yamaha geen opvolger voor de Midnight Star heeft – de zware cruisers zijn een uitstervend ras bij de Japanners –, heeft Hans Vennix nog geen plannen voor een andere motor. ‘Deze bevalt nog steeds prima. Enkele vrienden in de motorclub rijden Harley-Davidson en proberen mij wel eens over te halen. Maar ik heb toch meer vertrouwen in de Japanse techniek.’

Goed om te weten

Zelfde motor, verschillende benamingen. In Europa heet de XV1900 Midnight Star, in de VS Star Roadliner en de toerversie luistert naar de naam Star Stratoliner. De XV1900 werd geproduceerd van 2006 tot 2017. Een vervangend model is er (nog) niet.

De Drag Star was de opvolger van de Yamaha Virago, lang geleden een populair instapmodel, met als grootste Star de Wild Star 1600, net als zijn voorgangers een dikke V-twin. Parallel aan de Wild Star liep de Royal Star 1300. Geen V-twin maar een soepele V4. Deze verdween vanwege zijn prijs en viercilinderkarakter vrij snel uit het gamma. De XV1900A Midnight Star werd het paradepaardje bij Yamaha als het ging om een zware cruiser. Toen ook de Wild Star het veld moest ruimen vanwege emissie-eisen, werd het gat tussen de Dragstar 1100 en de Midnight Star 1900 te groot. Er werden toen ook een Midnight Star 950 en een 1300 ontworpen die uiteindelijk de Dragstars zouden vervangen. Uiterlijk verschillen deze drie modellen Midnight Star, op het eerste gezicht, niet zo heel veel van elkaar.

Pluspunten Yamaha XV1900A Midnight Star

Enorm koppel

Minpunten Yamaha XV1900A Midnight Star

Zadelpijn

Ook in de Alpen voelt de Midnight Star zich prima thuis.

Richtprijzen bij motorzaak

Voor een mooie Midnight Star (2006-2009) moet je rekenen op een bedrag net onder de € 10.000,-.

Reparaties en problemen

  • 46.000 km aandrijfriem vervangen
  • 86.000 km bout aandrijfpoelie losgelopen
  • 91.000 km accu vervangen
  • 96.000 km spanningsregelaar vervangen

Merkenclub

Nederland kent een heuse ‘Star’-fanclub voor bezitters van Yamaha Wild Star, Royal Star, Midnight Star en Warrior. In 2021 bestaat de club van ongeveer honderd actieve Star-enthousiastelingen twintig jaar: Wild Star Fan Holland, www.wsfh.nl.

Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen