De ene pekelfiets is de andere niet. Neem de Yamaha TDM 900 van Clim Snijder, goed voor 152.000 kilometer inclusief tien pekelwinters. Maar nog steeds ziet de Yamaha eruit om door een ringetje te halen, niet in de laatste plaats vanwege de frisse ‘one of a kind’-kleurstelling. Dat de TDM900 een vrijwel probleemloze motor is, komt ook weer uit het volgende verhaal naar voren.
Clim Snijder (57) uit Uitgeest begon op zijn dertigste met motorrijden. ‘Motoren hadden altijd al mijn interesse, maar ik kende mezelf te goed om te weten dat ik er als 18-jarige niet aan moest beginnen. Als kind reed ik op de fiets meer op mijn achterwiel dan op twee wielen. Ik vond mezelf redelijk onbesuisd en was bang mijn eigen grenzen (op de motor althans) niet te kennen. Bovendien werkte ik op zee (sleepvaart) en was daardoor vaak van huis. Rond mijn dertigste was de tijd rijp om mijn motorrijbewijs te gaan halen. Mijn wilde haren was ik inmiddels wel kwijt. Op een Honda Shadow reed ik mijn eerste meters. Met zo’n chopper hoorde je er begin jaren negentig helemaal bij. Veel meer dan wat toerritten werden er in de vier jaar dat ik de Honda in bezit had niet gereden. Ik was er wel achter dat de Shadow niet de geschikte motor was voor langere ritten.’
Man en motor
Naam | Clim Snijder |
Woonplaats | Uitgeest |
Leeftijd | 57 |
Beroep | logistiek manager |
Rijdt sinds | 1993 |
Aangeschaft | 2010 (6.000 km) |
Nieuwprijs | € 11.000,- |
Dagwaarde | circa € 2.500,- |
Rijstijl | toer/sportief |
Gebruik | woon-werk en toer |
Brandstofverbruik | 1:20 |
Olieverbruik | nihil |
Onderhoud | dealer |
Bouwjaar | 2009 |
Kilometerstand | 152.416 km |
Dat was de reden waarom Clim op zoek ging naar een opvolger. Dat werd een Yamaha TDM850. ‘Een fijne motor om mee te rijden, maar de 850 staat erom bekend dat bij een hogere kilometerstand het olieverbruik exorbitant hoog wordt.
Dat was bij deze ook het geval. Omdat het type motor me wel beviel, kocht ik toch weer een andere TDM, nu een 900 die niet bekend staat om een hoog olieverbruik. De motor was een jaar oud en ik heb daar zelf zo’n 80.000 kilometer mee gereden. Door verandering van werk ook veel woon-werkverkeer. Vanwege een lekke voetpakking wachtte me een dure reparatie. Als het moest had ik die reparatie zelf kunnen uitvoeren, maar omdat ik de motor vrijwel dagelijks nodig heb, zag ik het niet zitten om daaraan te beginnen.’
Clim ging op zoek naar een opvolger. Die opvolger is de TDM900 met inmiddels anderhalve ton op de teller. ‘Ik kocht de motor particulier en werd daarmee de derde eigenaar van de pas één jaar oude TDM900 met slechts 6.000 kilometer op de teller. Dat was in 2010. De motor was eerder nieuw gekocht bij Gebben in Rogat en had daar voor promotiedoeleinden een speciale kleurstelling gekregen. Voor zover ik weet, is er maar één TDM900 die er zo uitziet. Ik ben later nog eens met de motor bij Gebben langs gereden. Mijn motor werd daar direct herkend.’
Kawasaki VN800 Drifter – Marathonmotor
Nuttig en aangenaam
Het werk dat Clim voorheen op zee deed (bergingswerkzaamheden) speelde zich niet langer op het water af, maar op de vaste wal. ‘Als ik de naam “Wijsmuller” zeg, klinkt dat bij mensen misschien bekend in de oren, omdat de naam van dat bedrijf geregeld werd genoemd na een scheepsramp en er een wrak geborgen moest worden. Het bedrijf bestaat niet meer onder die naam, maar de werkzaamheden zijn er nog wel. Ik ben op de basis in IJmuiden gaan werken waar al het onderhoud wordt gepleegd aan de materialen die gebruikt worden bij een berging of als er gesleept moet worden. Vanuit Uitgeest rij ik met de motor dagelijks naar IJmuiden waar ik verantwoordelijk ben voor materiaalbeheer en logistiek. Het mooie is dat ik voor mijn werk ook geregeld naar leveranciers of naar werkplekken moet. Als het kan, doe ik dat zoveel mogelijk op de motor. Zo reis ik veel tussen, zeg maar, de driehoek Delfzijl, Den Helder en Terneuzen. Maar ook een ritje naar Cuxhaven in Duitsland, Newhaven in Engeland of Anglet bij het Franse Biarritz stonden al eens op het programma. Zo kan ik mooi het nuttige met het aangename combineren.’
Het gebruik van de TDM beperkt zich overigens niet alleen tot woon-werkverkeer. Clim: ‘Met de TDM-TRX-club, waar ik lid van ben, heb ik in de Eifel een keer een bochtentraining gedaan. En op Assen heb ik deelgenomen aan een aantal CRT-dagen. Daar merkte ik de enige tekortkoming van de TDM: beperkt vermogen op de snelle rechte stukken. Maar in de bochten maakte ik dat verlies door het gemakkelijke stuurgedrag weer goed. Voor vakantietochten met duo is de TDM minder geschikt. Mijn vrouw wil graag mee achterop, maar ze wil wel comfortabel kunnen zitten. Voor de gezellige weekendtripjes of langere vakanties heb ik een gebruikte Honda GL1800 gekocht. Daar zitten we allebei heel comfortabel op, maar als het gaat om “lekker motorrijden” gaat mijn voorkeur toch uit naar de veel handelbaardere TDM. Mijn dochter (Yamaha FZ6) en schoonzoon (TDM) rijden ook motor. Je kunt wel stellen dat het virus binnen de familie is overgewaaid.’
Onderhoud
Howel Clim Snijder genoeg technische kennis in huis heeft om het onderhoud aan zijn Yamaha TDM 900 zelf te doen, laat hij het meeste werk toch over aan Yamaha-dealer Ott Motoren in Uitgeest. En soms voor onderdelen naar TDM-specialist Pieter Hessels van HPS Motoren in Hoornsterzwaag. ‘Het onderhoud aan de GoldWing en de motoren van mijn dochter en (soms) mijn schoonzoon doe ik zelf. Dit zijn motoren die niet dagelijks worden gebruikt. Als daar iets aan gedaan moet worden, komt het niet aan op een dag. Dat is het verschil met mijn eigen TDM, die zet ik niet een tijdje aan de kant om op mijn gemak een keer aan onderhoud te doen. Een afspraak met de dealer is dan wel zo handig. Toen ik de motor pas had, ging bij 165 km/u plus het ABS-lampje branden. Als de motor opnieuw werd gestart, was de storing weer weg. Oorzaak bleek een productiefout in de ABS-krans in de naaf van het achterwiel te zijn. Deze fout is bij een beperkt aantal wielen voorgekomen en daarom is het niet een algemene terugroepactie geworden. Het wiel is onder garantie vervangen.’
Clim heeft op zijn TDM een Osco Oiler gemonteerd. ‘Met een kettingset doe ik liefst 45.000 kilometer. Een setje banden gaat bij mij ruim 15.000 kilometer mee. Behalve als ik op Assen heb gereden, dat scheelt een paar duizend kilometer. Rond de ton wordt geadviseerd om de nokkenasketting en de spanner te vervangen. Dat is dan ook gebeurd. Net over de ton besloot een automobilist plotseling te keren op de weg op het moment dat ik van de andere kant aan kwam rijden. Het ging niet echt hard, maar wel een dusdanige schade dat de motor nagenoeg economisch total loss werd verklaard. Om dat te voorkomen heb ik de kuip, waar een kras op zat, niet opnieuw laten spuiten. Wel de vorkpoten, stuur, balhoofdlagers, voorvorkkeerringen, T-stuk en remhendel vervangen. Een lekke keerring van de tandwieldrager zorgde voor wat extra werk. De lekkage had ik zelf niet gemerkt. Die kwam aan het licht tijdens een onderhoudsbeurt. Afgelopen jaar begon de motor vrij plotseling rottig te lopen. Stationair liep de motor goed, maar zo gauw het gas open werd gedraaid, begon het gestotter. Ik was bang dat er iets met de injector(en) aan de hand was, maar het viel allemaal mee. Een lekke vacuümleiding bleek de oorzaak.’
Yamaha TDM 900 op de brug
Wanneer er bij MOTO73-expert Van Sleeuwen een Marathonmotor arriveert, is het altijd weer een verrassing in wat voor staat de motor verkeert. Het zijn immers altijd motoren met veel “levenservaring”. De een komt daar beter uit dan de ander. Dat ligt deels aan de motor, maar voor het grootste deel aan de eigenaar of eigenares. Bij de TDM900 van Clim Snijder moeten we twee keer kijken of de kilometerstand wel klopt. Die geeft toch echt 152.416 kilometer aan, hoewel dat aan niets is te zien. De eigenaar glundert bij deze opmerking. Clim: ‘Het mag dan gewoon een gebruiksvoorwerp zijn, ik ben er wel zuinig op. En eerlijk is eerlijk, de motor heeft wel een poetsbeurtje gehad, voordat ik naar Brabant ben afgezakt.’
De lach, na terugkomst van het gebruikelijke proefritje, op het gezicht van Van Sleeuwen zegt genoeg. ‘De motor oogt niet alleen als nieuw, hij rijdt ook als nieuw. Ik denk dat dit er weer zo eentje is waarop niets valt af te dingen.’ Die gedachte wordt nog eens onderstreept als de TDM op de brug staat. Vanuit welke hoek je de TDM ook bekijkt, alles ziet er keurig verzorgd uit. Clim: ‘Ik rij er ook mee in de winter, dus ook in de pekel. Na iedere pekelrit spoel ik de motor af met koud water. Dat is denk ik wel een vereiste voor behoud van een mooi uiterlijk.’
De bij 115.000 kilometer vervangen remschijven vertonen amper slijtage. Op de (wiel)lagers valt niks af te dingen. Het linksysteem vraagt niet om aandacht. Over het onberispelijke uiterlijk kunnen we kort zijn. Alleen een krasje rechts op de kuip, wat herinnert aan de aanrijding met de auto. Verder is alle lak, of het nu blok, frame, kuipwerk of wielen betreft, als nieuw. Een heel klein minpuntje is de buddyseat. Die vertoont vanwege een scherpe rand onderaan lichte gebruikssporen. Maar dat is het dan ook. Opvallend is het kuipruitje van geperforeerd rvs. ‘Ik werd gek van het gebulder en de turbulentie van het originele ruitje. Ik dacht laat ik eens gek doen en een nieuwe van rvs laten maken. Het resultaat bevalt me al jaren prima’, aldus de eigenaar.
De Yamaha TDM 900 heeft nooit problemen gekend met de dynamo of spanningsregelaar. De laadspanning is met iets meer dan 14 volt prima. Pas onlangs is voor de eerste keer de accu vervangen. De originele heeft het 142.000 kilometer volgehouden!
De TDM900 is nog te goed en te mooi om van de hand te doen. Clim: ‘De Yamaha heeft me onderweg nooit laten staan. En zolang dat zo blijft, rij ik met deze motor vrolijk verder.’
Yamaha TDM 900: goed om te weten
Met de TDM was het in 1991 Yamaha’s bedoeling om een motor in de markt te zetten die de zitpositie had van een offroad, de stabiliteit van een sportmotor en het comfort van een toermachine. In die opzet slaagde Yamaha met vlag en wimpel. De eerste lichting TDM’s had een 850cc-motorblok. Zijn eerste update kreeg de TDM 850 in 1996. Qua uiterlijk is dat vooral te zien aan de twee ‘kattenogen’ als koplampen. Het blok onderging een ingrijpende wijziging met een andere krukas. Gingen bij het oude motorblok de twee zuigers gelijktijdig omhoog en omlaag, bij het vernieuwde blok na elkaar. Het nieuwe blok kreeg ook een kortere derde, vierde en vijfde versnelling. De laatste opwaardering voor de TDM850 was in 1999 met andere carburateurs en een elektrische in plaats van vacuümgestuurde benzinepomp. In 2002 werd de cilinderinhoud vergroot van 849 tot 897 cc (het model uit dit verhaal). De 850 TDM’s type ’97/’98 staan bekend om een hoog olieverbruik als er flink wat kilometers op de teller stonden. De carburateurs maakten bij het 900-model plaats voor injectie en de vijfbak werd een zesbak. Het stalen frame werd vervangen door een aluminium exemplaar. In 2005 werd de TDM900 standaard voorzien van ABS. De TDM900 staat bekend als een probleemloze motor, al kan de wat nukkige gasrespons rond de 3.500 toeren voor wat minder rijplezier zorgen. De TDM bleef tot 2012 in productie.
Pluspunten Yamaha TDM 900
Tijdloos model
Minpunten Yamaha TDM 900
Injectie (vooral bij de oudere modellen) staat niet bekend om zijn souplesse (aan/uit-effect)
Richtprijzen Yamaha TDM 900 bij motorzaak
- 2002 circa € 3.200,-
- 2003 circa € 3.500,-
- 2004 circa € 4.000,-
- 2005 circa € 4.000,-
- 2006 circa € 4.000,-
- 2007 circa € 4.500,-
- 2008 circa € 4.500,-
- 2009 circa € 4.500,-
- 2010 circa € 5.000,-
- 2011 circa € 5.200,-
- 2012 circa € 6.000,-
Merkenclub
Bezitters van TDM-, TRX- en Tracer-motoren kunnen terecht bij de Yamaha TDM/TRX/Tracer Club (www.tdm-trx-tracer.nl). Voor € 25,- per jaar ben je al lid. In mei bestond de club 25 jaar.
Reparaties en problemen
- 12.800 km achterwiel vervangen vanwege ABS-storing (garantie)
- 45.000 km koppelingshendel vervangen
- 80.590 km voorvorkkeerringen vervangen
- 97.000 km nokkenasketting en -spanner preventief vervangen
- 107.575 km T-stuk, balhoofdlager, binnenvorkpoten, remhendel en stuur vervangen na aanrijding
- 115.274 km lager en keerring voortandwieldrager en remschijven voor en achter vervangen
- 129.000 km koppelingshendel vervangen
- 142.300 km accu vervangen
- 143.414 km vacuümleiding vervangen
- 150.880 km koppelingshendel en -kabel vervangen