Na een harde en langdurige periode zonder motorfiets is het voor Wim Rotsaert genoeg geweest. Nog voor het vijftigste levensjaar wil hij een V-twin van Amerikaanse makelij in de garage zien staan. De daaropvolgende customizing beschouwt hij als het compleet logische en zelfs onvermijdelijke ‘next level’.
Net als zo velen begon Wim zijn motorcarrière lang geleden op de brommer. Na het autorijbewijs volgde op zijn twintigste het motorbrevet. “Mijn eerste aanwinst was een Aprilia Supermotard”, vertelt hij enthousiast. “Als je jong bent, lonkt snelheid genadeloos. De Italiaan werd dus behoorlijk vlug vervangen door een razendsnelle 1000 cc buikschuiver. Met die Fireblade werd een indrukwekkend arsenaal boetes bij elkaar gefietst, maar het was uiteindelijk een foutief afgelopen wheely die voor mij de definitieve kentering bracht. Een mens snapt pas dat je te hevig bezig bent, als je naast de motor gelegen hebt. Met de bedoeling om terug op twee wielen te gaan rijden, werd er wijselijk geswitcht naar een naked Honda CB1000. Die heb ik op mijn 34ste verkocht, om de opbrengst te spenderen aan een zwembad in de tuin.”
Wim Rotsaert
Bouwjaar | 1974 |
Beroep | zelfstandig zwembadbouwer |
Type | ‘Ik weet wat ik wil’ |
Drank | Picon, Omer, een ‘zwaar’ biertje |
Muziek | rock, nineties music |
Boek | Bigtwin, hahaha |
Sport | voetbal, kickboxen |
Hobby | mijn Mustang, Breakout glanzend opblinken |
Motoren betekenen | één woord, vrijheid |
Pijnlijkste motormoment | mislukte wheely |
Mooiste motorervaring | Distinguished Gentlemans Ride |
Gebruik de motor meest om | uit te waaien |
Wat maakt je motor speciaal | uniek, geen twee dezelfde |
Gevoel bij eerste start van een project | adrenalineshot |
Persoonlijk voorbeeld | mijn vader |
Heb een hekel aan | middenvak rijders, daar kom ik zot van |
Lijfspreuk | ‘You just live once, live it!’ |
Wat met 5 miljoen | schenking aan een goed doel, enkele extra Harleys |
Jakkerende motoren
Na de verkoop van de Honda CB1000 bleef Wim vijftien pijnlijk lange jaren motorloos. “Als zelfstandige was ik zes van de zeven dagen aan de slag en dan mag een mens zich wel eens iets extra permitteren, vond ik. Na een tijdje sparen kon ik met de aankoop van een Ford Mustang het eerste hebbeding op mijn verlanglijstje afvinken. De nieuwe aanwinst werd meteen verbouwd, want voor standaard spul voel ik weinig affectie. Op zomerse dagen zag ik ondertussen massa’s verleidelijke motoren voorbij komen en dat jeukte. Ik heb toevallig nogal wat Harley rijders onder mijn vrienden en tijdens hun passages mocht ik op hun ploffer weleens een blokje omrijden. Tja, dan heb je het al snel te pakken natuurlijk. Stiekem en zonder mijn vrouw nerveus te maken, begon ik een tweetal jaar terug wat provisionele ideeën uit te dokteren”, knipoogt Wim. “Bij het surfen kwam ik bijna ongemerkt steeds vaker op de sites van Harley-Davidson en Thunderbike terecht. Na een eerste heimelijke ‘solo’ informatietocht was de tijd eindelijk rijp voor een ‘verkennend’ gesprek met de echtgenote. Dat viel best mee en even later gingen we gezamenlijk op bezoek bij een officiële Harley dealer.”
Classic Horsepower: Harley-Davidson JD van Gertjan krijgt een nieuw leven
One of a kind
Via vrienden kon Wim reeds kennismaken met de rijeigenschappen van een Fat Boy, een Road Glide en een wat ouder type Breakout. “Eventjes heb ik nog getwijfeld over een wat zwaardere Fat Boy, maar de Breakout vond ik toch net ietsje sportiever”, verduidelijkt hij. “Het is sterker dan mijzelf, maar origineel zou ik er eigenlijk nooit op rijden. In de toonzaal van Harley West-Flanders werd dus relatief vlug over customizen gesproken. Gaandeweg begon het prijskaartje aardig op te lopen, maar ik wou absoluut een unieke ‘one of a kind’ machine. Hoe veel of hoe hard daarvoor gewerkt moest worden, interesseerde me geen moer. Kort nadat ze in de garage aan de verwezenlijking van mijn dromen waren begonnen, kreeg ik een verontrustend telefoontje, ‘of ik even wou komen kijken’. De gestretchte Thunderbolt benzinetank bleek, in tegenstelling tot het voorbeeld dat ik op foto had gezien, slecht te matchen met het GP Thunderbike kontje. Dat euvel werd opgelost door de aanschaf van een Thunderbike tank. Deze sloot perfect aan op de reeds gemonteerde accessoires van de Duitse producent. Helaas kwam daarmee wel de bevestigingsbout tussen de tank en het zelfbouw zadel storend in zicht. Zadelbouwer J-M Justus is daarop opnieuw aan de slag gegaan om een perfect aansluitend exemplaar te vervaardigen, in een combinatie van alcantara en leder met ruitjesmotief. De KessTech uitlaten koos ik voor hun karakteristieke, fantastisch klinkende sound. Ze hebben een tweevoudig kleppensysteem dat, naargelang de omstandigheden, voor wat extra timbre kan zorgen. Na het ‘uitbranden’ klinken ze fenomenaal. Het Screamin’ Eagle luchtfilter koos ik voor het uiterlijk. Vooral de agressieve en sportieve styling sprak me aan. Helaas is de Heavy Breather niet zo erg praktisch, omdat hij bij m’n rechterknie soms hinderlijk in de weg zit.”
In extase
De West-Vlaming over de air-ride: “Het idee om een air-ride te installeren heb ik te danken aan twee Nederlanders. Toen ik lang gelden met mijn vrouw op een terrasje in Durby zat, lieten ze tijdens het parkeren hun V-Rod op imposante manier op de achterband neerdalen. Dat had ik nog nooit eerder gezien en ik was meteen in extase. Na een verrijkend gesprekje was ik er rotsvast van overtuigd, dat ik ooit een motor zou hebben met hetzelfde indrukwekkende veersysteem. Het was de bedoeling om het achterwiel met een enkelzijdige swingarm extra te accenturen, maar door de schrijfrem naar de kant van de belt te verhuizen, is het effect visueel quasi vergelijkbaar. Voor mij is de kont van een Harley het mooist. Onherroepelijk hoort daar een robuuste 260 achterslof te pronken. Door de kit te combineren met het originele stuur zat ik eerst ongemakkelijk rechtop. Dat werd gefikst door een Thunderbike stuur te plaatsen, dat net als de tellerbehuizing zwart gelakt werd. De handvatten lopen nu iets comfortabeler door in de richting van de rijder. De onderliggende Rizoma spiegeltjes staan knap, maar zijn helaas niet erg efficiënt, omdat je telkens de arm moet buigen alvorens je er wat in kan zien.”
Ontknoping
Wim vervolgt: “De juiste kleurencombinatie kiezen was een helse bedoening. Gedurende de urenlange online zoektochten passeerden wel meer dan duizend motoren. Als overheersende kleur koos ik voor een combinatie van zwart- en goudtinten, aangevuld met rood en grijze accenten. Nadat de wensen genoteerd waren, vertrokken de onderdelen naar de spuiter, Radical Customz. Vanaf dan bleef elke vordering mysterieus verborgen voor mij, want het eindresultaat moest een compleet overweldigende verrassing worden. Met dat voorstel was ik niet onmiddellijk akkoord, maar er werd me verzekerd dat ik me totaal geen zorgen moest maken. In mei was het opendeurdag en daar zou de motor achter een feestlintje gepresenteerd worden. In het gezelschap van vrouw en dochter, stapte ik met wild bonzend hart de showroom in. Toen ik mijn Breakout zag staan was ik eventjes van de kaart en compleet overdonderd door de fenomenale ontknoping. Een zalig en onvergetelijk moment. Goedkoop is het niet, maar wie een unieke Harley wil, weet dat de geldbeugel open moet. Des te meer reden om de machine met diep respect te behandelen. Veel regen zal hij niet moeten incasseren!”
Heimelijke bedoeling
Mijmerend sluit Wim af: “Met ouder worden begin je wat logischer te denken en besef je dat snelheid niet het allerbelangrijkste is. Door de stage 2-kit heb ik koppel en power bij de vleet. Tezamen met de vrienden maak ik in de weekends vaak tripjes van een tweetal uur. Op zomerse avonden wordt de Amerikaan ook nog wel eens naar buiten gerold, teneinde een blokje rond te knallen en wat vrijheid op te snuiven. Aan zelf customizen begin ik niet, dat laat ik aan specialisten over. Zwembaden en poolhouses bouwen is al 21 jaar mijn specialiteit. Elk zijn job. Ik ben de customizer enorm dankbaar voor het afgeleverde werk. Dit is mijn droommotor. Online heb ik massa’s coole projecten zien passeren, maar als ik ooit dezelfde motor tegenkom, dan staat de telefoon bij Harley West-Flanders gegarandeerd gloeiend heet.”
Tekst & foto’s: Patrick De Muynck
TECHNISCHE SPECIFICATIES BREAKOUT NEXT LEVEL | |
ALGEMEEN | |
Merk | Harley-Davidson |
Model | Breakout |
Bouwjaar | 2022 |
Eigenaar | Wim Rotsaert |
Bouwer | Harley West-Flanders |
Bouwtijd | 3 maanden |
MOTORBLOK | |
Type | Milwaukee-Eight 114 |
Cilinderinhoud | 1868 cc |
Luchtfilter | Heavy Breather |
Uitlaten | KessTech |
Andere aanpassingen | Stage 2-kit, Bug spoiler |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | standaard Softail |
Achterbrug | ombouw 260, met pulley brake |
Schokdempers | air-ride |
Voorvork | standaard, zwarte covers |
Voorwiel | Thunderbike 130/60/21 |
Voorrem | Thunderbike floated spoke |
Achterwiel | Thunderbike 260/40/18 |
Achterrem | remschijf en belt op dezelfde kant |
ACCESSOIRES | |
Koplamp | Thunderbike cap |
Stuur | Thunderbike |
Knipperlichten | ingebouwd, led |
Spiegels | Rizoma |
Handvatten | H-D Kahuna |
Benzinetank | Thunderbike, GP Style |
Zadel | J-M Justus |
Voorspatbord | Thunderbike |
Achterspatbord | Thunderbike, GP Style |
Achterlicht | ingewerkt |
Voetsteunen | H-D |
Kentekenplaathouder | aftermarket |
SPUITWERK | |
Kleur | combinatie van zwart- en goudtinten, aangevuld met rood en grijze accenten |
Spuiter | Radical Customz |