vrijdag 17 januari 2025

Waarom we de elektrische Stark VARG EX echt serieus moeten nemen

Drie jaar na de introductie van de Stark VARG MX, presenteert Stark Future zijn eerste straatlegale motorfiets. De VARG EX-enduro blaast leven in de elektrische offroad-markt met stevige prestaties.

Laten we meteen met de deur in huis vallen: de Stark VARG EX levert – althans het topmodel – een indrukwekkende 80 pk en is daarmee volgens eigen zeggen de krachtigste Enduro-motor op de markt. Als rijder kan je de prestaties van de motor aanpassen met opties voor vermogensafgifte, motorrem en regeneratie bij het remmen. Dit alles met de bedieningsschakelaar op het stuur (vijf modi beschikbaar). Of je nu de lichtvoetigheid van een 125cc-tweetakt of de brute kracht van een 450cc-viertakt nabootst, de VARG EX biedt een ongekend aanpassingsvermogen. De 7,2 kWh magnesium honingraatbatterij voorziet de motorfiets niet alleen van stroom, maar dient ook als structureel onderdeel, wat bijdraagt aan een laag gewicht en gecentraliseerde massa. Met 120 kilogram is de Stark geen lichtgewicht qua pure enduronormen, maar gezien de zware batterij is dat niettemin bewonderenswaardig. De batterij levert een 20% langere actieradius vergeleken met de VARG MX en gaat afhankelijk van het gebruik, modus en ondergrond 1,3 tot zes uur mee. In twee uur is de batterij volledig opgeladen met behulp van de meegeleverde lader.

Stark lanceert elektrische VARG EX: krachtigste enduro op de markt

Straatlegaal

De VARG EX is volledig straatlegaal in Europa, Australië, Nieuw-Zeeland en delen van de Verenigde Staten. Daarmee behoren naast trails ook ritten van en naar het werk tot de mogelijkheden. Met slechts één versnelling en zonder koppeling is rijden een makkie, terwijl de achteruitrijversnelling ervoor zorgt dat je makkelijk parkeert of jezelf uit een overstekende struik kan rijden indien nodig. Ook de motorrem kan je helemaal naar eigen wens instellen tussen niks en 100%. Een paar andere innovaties op de VARG EX zijn de flexibele richtingaanwijzers, waarvoor een patent is aangevraagd. De koplamp van 4.000 lumen, drie keer helderder dan welke concurrent en schijnt bij wijze van spreken de everzwijnen uit de bossen. Een slanke, geïntegreerde kentekenplaathouder combineert duurzaamheid met esthetiek. Het stalen chassis van de VARG EX is zo ontworpen dat verticale en horizontale ‘flex’ zorgt voor betere handelbaarheid, grip en een hoge mate van comfort. Het lichtgewicht subframe van koolstofvezel fungeert als koeltrechter voor de aandrijflijn, terwijl de KYB-vering zorgt voor de balans en afgesteld kan worden voor zowel traditionele enduro als extreme rijomstandigheden. De voorvork is een gesloten cartridge-voorvork en de volledig instelbare schokdempers hebben een veerweg van 300 mm.

Stark VARG EX

Bandenkeuze

Andere innovaties op de STARK EX zijn een gepatenteerde beschermplaat versterkt met schokabsorberend schuim. Een kettingspanner met 266% verhoogde laterale stijfheid voorkomt kettingproblemen. De aluminium naven, de hoogwaardige stalen spaken en Japanse lichtmetalen velgen zorgen voor aanpasbare wielconfiguraties, inclusief tube- of mousse-opties. De VARG EX is verder uitgerust met Stark Arkenstone, een geavanceerd Android-apparaat van militaire kwaliteit dat is geïntegreerd als dashboard. Met dit navigatie- en besturingssysteem kun je navigeren en routes uitstippelen. Tegelijk kan het systeem het vermogen, de motorrem en de regeneratie-instellingen onderweg aanpassen. Je kan ook trails delen of uploaden via andere rijders. Dit alles in een waterdichte en schokbestendige aluminium behuizing, waarbij de kabels intern worden geleid voor bescherming tegen slijtage.

Onderhoud

Stark Future vermeldt ook dat het onderhoud aan de elektrische aandrijflijn – zonder traditionele onderdelen als zuigers, koppelingen en olieverversing – minimaal is, waardoor de kosten vergelijkbaar zijn met die van een mountainbike. Daarbij geniet je ook van twee jaar garantie. Uiteraard is de motor ook geruisloos, emissievrij en milieuvriendelijk, wat het delen van trails met wandelaars net iets duurzamer maakt. Wie een VARG EX aanschaft, kan ook nog door de optielijst gaan. Daar kan je lichtere titanium voetsteunen, bouten en assen vinden. Je kan ook kiezen uit vijf verschillende bandenopties met binnenbanden, tubeless of mousse. De Brembo-remmen (260mm-schijf voor, 220 mm achter) zijn te personaliseren, zodat je de achterrem met de hand of voet kan bedienen, naar eigen wens.

Varianten

Standaard zijn er twee configuraties: Standaard (60 pk) die €12.900 moet kosten of Alfa (80 pk) die €13.900 kost. Dat is niet weinig, maar je krijgt er wel een indrukwekkende motorfiets voor in de plaats. Pre-orders zijn nu open, met wereldwijde verzending vanaf Q1. Rijders kunnen direct bestellen via de Stark Future website of via de aangesloten dealers: www.starkfuture.com.

Anton Wass (CEO en oprichter van Stark Future)
‘De VARG EX belichaamt alles wat Stark Future vertegenwoordigt. Het is ontworpen om de motorindustrie uit te dagen en te inspireren om duurzaamheid te omarmen, door te bewijzen dat elektrische technologie in alle opzichten superieur kan zijn aan benzine. Met de Varg EX creëren we een motor die nieuwe mogelijkheden opent, of het nu gaat om het veroveren van paden, rijden in de stad of rijden waar je maar wilt, op elk moment’
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen