Piet Wierda bouwde een Evo-chopper die betrouwbaar is èn voldoende comfort biedt om er ook lange stukken mee te rijden. En als het kan… Dat doet Piet dat ook!
Piet, getrouwd en onlangs vader geworden, is met zijn 33 jaar een van de jongere custombouwers in Nederland. In het Friese Arum heeft hij zijn eigen bedrijf, PW Custom Cycles.
Meer Piet
Naam | Piet Wierda |
Bouwjaar | 1991 |
Beroep | PW Custom Cycles |
Drank | Bier |
Eten | Broodje hamburger |
Liefde | Anneke |
TV | Ja |
Politiek | Nee |
Film | Jesse Stone |
Muziek | Rock ‘n Roll |
Boek | Nee |
Sport | Nee |
Hobby | Motorrijden |
Motoren | Choppers |
Lijfspreuk | ‘Niks is onmogelijk’ |
TIJD
Een gezin en een eigen bedrijf hebben betekent meestal dat er maar weinig vrije tijd over is. Een weekend om met vrienden op pad te kunnen gaan is een zeldzaamheid en naar het buitenland gaan is al helemaal niet makkelijk. Een extreme chopper met oud motorblok rijden is voor Piet het mooiste, maar de ervaring leert dat daar iets meer dan gemiddeld tijd voor nodig is. ‘Even’ naar de Superrally in Zweden werd desondanks toch gedaan met deze Softail chopper, die hij in zijn spaarzame vrije tijd en net op tijd voor de rally, in een krappe twee maanden bouwde. Waarom zo’n trip niet op bijvoorbeeld een comfortabele, Touring? “Omdat een chopper DÉ motorfiets is”, zo vat Piet het kort en bondig samen. Zie daar maar eens iets tegenin te brengen…
MaryLou Sporty: Michelangelo vernoemde zijn Chopper naar zijn oma
SOFTAIL
Als je zoals Piet van beroep bouwer van custom motorfietsen bent, weet je heel goed wat kan en wat niet kan, wat goed en betrouwbaar is en wat niet. De klassieke chopperlook met een Softailframe waarin een Evolution motorblok zit, is al een goede basis. De Softail had Piet al staan, maar die was in een soort Streetfighter-look gehuld, dus er moest wel wat gebeuren om er een klassieke chopper van te maken. Belangrijk aspect, zeker visueel, is een lange voorvork, die nou eenmaal grotendeels de klassieke chopperlook bepaald. Piet nam een Springer en zette er een spaakwiel van ‘n oud K-model Sportster met trommelrem in. Op de vork werden twee Bates koplampen en een Z-bar op hoge risers gemonteerd en een tijdloos mooie Mustang benzinetank met oude stijl logo’s ligt mooi in de lijn van de chopper, hoog op het frame.
COMFORT
Uiteraard fabriceerde Piet veel onderdelen zelf om zijn chopper een unieke uitstraling te geven. Het 16 inch Invader achterwiel, de kunstig ‘gedraaide’ sissybar, de voetsteunen / forward controls set-up, zelfs het startpookje op de primaire kast; alles werd in-house gemaakt. “Alles ging naar wens tijdens de bouw, ik heb gelukkig tijdens het rijden ook nauwelijks problemen ondervonden”, aldus Piet, “behalve dan met de koppeling. Dat is een bekend probleem bij de oudere vierbakken, net als de lekkage tussen bak en primary. Dat heb ik opgelost met een beltdrive set van BDL.” Bijkomend voordeel is dat Piet daardoor een oude stijl primaire cover kan gebruiken, wat weer aan de klassieke look bijdraagt. Marcel Miller maakte het solozadel, wat samen met de Progressive Suspension vering voor voldoende comfort zorgt.
GEPASTE TROTS
Met gepaste trots vertelt Piet: “We zijn een paar jaar geleden naar de Superrally in Zweden geweest. Mooi, met een klein groepje vrienden op de chopper via Noorwegen gereden. Ongeveer 2.500 km en… Zonder problemen!”
Tekst & fotografie: Onno “Berzerk” Wieringa.
TECHNISCHE GEGEVENS PW CUSTOM CYCLES CHOPPER
Mijn excuses voor het ongemak! Hier is de complete HTML-code met de tabel correct afgesloten: “`html
Categorie | Specificatie |
---|---|
Eigenaar | Piet Wierda |
Bouwer | PW Custom Cycles, Van Camminghaweg 3, 8822WB Arum (NB: Alleen geopend op donderdagavond en zaterdags, verder alleen op afspraak.) |
Telefoon | 05172-42029 |
Website | www.pwcustomcycles.nl |
pietwierda@hotmail.com | |
Merk | Harley-Davidson Softail |
Model | Chopper |
Bouwtijd | Twee maanden |
MOTORBLOK | |
Merk | Harley-Davidson |
Bouwjaar | 1991 |
Cilinderinhoud | 1340 en een beetje cc |
Type | Evolution |
Zuigers | Keith Black |
Kleppen | Manley |
Nokkenas | Andrews EV21 |
Nokvolgers | S&S |
Oliepomp | Stock H-D |
Benzinesysteem | S&S Super E |
Luchtfilterhuis | Shovelhead |
Ontsteking | Dyna S Single Fire |
Uitlaatsysteem | Paughco Upswept |
Versnellingsbak | 4-bak rotary top |
Koppeling | BDL |
Primairy | BDL |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | H-D Softail |
Voorvork | Springer uit de 70’s |
Achterbrug | Stock H-D |
Schokbrekers | Progressive Suspension |
Voorwiel | Spaakwiel K-model Sportster met trommel |
Achterwiel | Eigenbouw Invader wiel |
Remmen | Voor trommelrem / achter Performance Machine schijfrem |
DIVERSEN | |
Spatbordsteunen | Sissybar Twisted Steel, PW |
Benzinetank | Mustang |
Olietank | Horseshoe |
Stuur | Z-bar van Onno |
Stuurverhogers | Paar oude risers van zolder |
Spiegels | Zo klein mogelijk |
Handvatten | Biltwell |
Koppeling/remhendels | Wannabee Choppers |
Koplamp | Bates dubbele koplamp |
Achterlicht | Mini Cat’s Eye |
Zadel | Miller |
Sissybar | Twisted eigenbouw |
Forward controls en voetsteunen | Oud spul |
Rem- schakelpedaal | Eigenbouw |
SPUITWERK | |
Kleur | Ouderwets Groen |
Spuiter | Zwager Jan het achterspatbord, De Waterpoort Sneek de tank |
Special Paint / logo’s | Old style Harley-Davidson stickers |
Design | PW Custom Cycles |
DANK AAN | |
De Waterpoort Sneek voor spuitwerk, Motorcycle Storehouse, Zodiac, Roadside Repair Shop en Franky’s Motorcycles voor onderdelen |