Twijfel je nog om zelf aan je motor te gaan sleutelen? Laat je inspireren door Frank Koopman, die met eenvoudige middelen zijn standaard Yamaha Dragster heeft omgetoverd tot een prachtige Bobber!
In Flevoland, waar de wind altijd lijkt te waaien, heb ik afgesproken met Frank Koopman. Terwijl hij op me wacht, raakt hij al in gesprek met een nieuwsgierige voorbijganger. “Nee, het is geen Harley” zegt Frank lachend. Zijn Gronings accent verraadt onmiddellijk dat hij hier niet vandaan komt. De complimenten blijven echter komen, waarbij ook de vraag over het merk van zijn motor telkens weer opduikt.
MEER FRANK
Naam | Frank Koopman |
Bouwjaar | 1992 |
Beroep | Werkvoorbereider |
Drank | Donker bier (stout) |
Eten | Stamppot rauwe andijvie |
Liefde | Angela (vrouw) + kinderen (Bas en Lieke) |
TV | Van Onschatbare Waarde |
Film | Deadpool |
Muziek | Rock/punkrock |
Sport | Hardlopen en fitness |
Hobby | Motorrijden, gezelligheid met een biertje |
Motoren | Degene waaraan een eigen draai is gegeven |
Voorbeeld | Mijn vader |
GOEDE KEUZE
Stiekem weet Frank al heel vroeg wat hij wil: een ronkende V-Star, maar hij voelt zich dan nog te jong om er een te rijden. Dus begint hij zijn motoravontuur met een racer, een Suzuki GSX-R 600. Na talloze ritten door Drenthe beseft hij echter dat hij iets anders wil. Frank: “De pijn in mijn kont en het constante gejaag werden me te veel. Ruim een jaar geleden besloot ik mijn hart te volgen en kocht ik een originele Dragster 650 in de klassieke uitvoering, compleet met windscherm en tassen. De 1100cc versie vind ik te lomp; deze kleinere en elegantere versie past veel beter bij mijn lengte.”
INSPIRATIE
Frank haalt zijn inspiratie vooral van het internet en YouTube. De bobberstijl spreekt hem het meest aan. Hij bekijkt talloze video’s en leest de reacties onderaan de pagina’s. Sommige aanpassingen werken echter niet zoals gehoopt. “Een matzwarte LED-koplamp met een oranje lens en gaas blijkt bijvoorbeeld helemaal niet bij mijn motor te passen. Door de comments op YouTube te lezen, kwam ik bij het juiste stuur terecht en diezelfde hulp kon ik later doorgeven aan anderen via mijn Instagram-pagina. Mijn gereedschappen? Een set inbussleutels, een set steeksleutels en een boormachine. Dat is alles wat ik nodig had om aan de slag te kunnen gaan”, lacht Frank.
Katara: Thunderbike bouwt een Chicano voor Qatar
PROBEREN EN PROBEREN
Zijn project begint simpel: bij slecht weer even kijken hoe de motor eruitziet zonder zadel. Pas na het demonteren van de spatborden kreeg de motor al een meer bobber-achtige look. Het begin was er. “Ik wilde geen goedkoop zadel van AliExpress en koos voor een kwaliteitszadel van Badass Seats. Via de app kreeg passend advies en dat was top. Er zijn een heleboel soorten spatborden beschikbaar. Ik koos een spatbord dat ver over het achterwiel heen viel. Dat spatbord heb ik heel vaak heen en weer bewogen, tot ik de juiste positie had bereikt. De beugels moest ik meerdere keren opnieuw maken, omdat er een bepaalde spanning op kwam te zitten. Hierdoor liep het spatbord aan tegen de achterband. Met de dikte van een tuinslang bepaalde ik de ruimte tussen de band en het spatbord. Het is een proces van proberen, meten en nog eens proberen. Het grote voordeel van een Dragstar is dat je verder niet in het frame hoeft te slijpen om een sobere bobberlook te bereiken. Alsof het ervoor gemaakt is. Toen ik beide spatborden had zoals ik die wilde hebben, ben ik ze gaan schuren en ontvetten in mijn garage. Ik begon met de primer en heb gewoon verder geprobeerd. Dat is verbazingwekkend goed gelukt.”
ELEKTRA
Frank vertelt verder: “Hoewel ik een technische achtergrond heb, is elektra nooit mijn sterke punt geweest. Het aansluiten van knipperlichten was een uitdaging. Eerst knipperden ze te snel en daarna brandde het systeem constant. Er moesten dus weerstanden tussen. Ik ben er best wel een beetje trots op dat ik nu goed kan solderen.”
TOEKOMST
Voor de komende winter heeft Frank alweer nieuwe plannen. “Ik wil de spatborden in de originele Yamaha-kleur spuiten, met hetzelfde glittereffect. Maar eerst wil ik er zoveel mogelijk van genieten. De belevenis is nu heel anders dan toen ik hem net gekocht had. Ik rijd nu met een potje in de open wind. Het is ‘maar’ een zes-en-een-half tweecilinder, dus het liefst rijd ik binnendoor met een aangenaam tempo. Het geeft mij een geweldig gevoel als ik door mijn dorp Zuidbroek rijd. Mijn favoriete stops zijn bij Gieten en Borgen, waar ik graag op het terrasje zit. Het liefst alleen, even weg van mijn drukke gezinsleven. Mijn ultieme droom? Ooit wil ik een dikke Harley bezitten, een Fatboy of Heritage.” Frank laat met doorzettingsvermogen zien dat zelfs een beginnende sleutelaar een eenvoudige standaard motor kan omtoveren tot een persoonlijke droommachine.
Tekst & foto’s Edgar Vingerhoed
TECHNISCHE SPECIFICATIES CUSTOM YAMAHA DRAGSTAR XVS 650 CLASSIC
ALGEMEEN | |
Eigenaar/bouwer | Frank Koopman |
MOTORBLOK | |
Merk | Yamaha |
Bouwjaar | 2007 |
Type | Luchtgekoelde 75 graden V-twin |
Cilinderinhoud | 649 cc |
Versnellingsbak | Standaard vijfbak |
Ontsteking | NGK |
Carburateur | 28 mm Mikuni valstroom carburateur |
Luchtfilter | Hiflo |
Uitlaat | Vance & Hines Cruzers |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Standaard stalen buisframe |
Voorband | Dunlop (whitewall) |
Achterband | Dunlop (whitewall) |
DIVERSEN | |
Stuur | LSL street bar |
Handvatten | Biltwell Thruster |
Koplamp | Standaard, deels gespoten (chrome/zwart) |
Zadel | Badass Seats |
Achterspatbord | JV Motors |
Achterlicht | Marktplaats |
Bedrading | Zelf bij elkaar gezocht |
SPUITWERK | |
Kleur | Metallic black |
Spuiter | Voor/achterspatbord zelf gespoten |