Al zolang ik mij kan herinneren draag ik een bril. Het ‘probleem’ brildrager liet zich vooral voelen door mijn eerste helm. Het was een krijgertje van mijn neef, een gele Shellina-helm. Een brommerhelm die er fantastisch uitzag, maar een nadeel had: de voering oefende veel druk uit op de pootjes van het montuur, waardoor ze pijnlijk tegen mijn slapen werden gedrukt. Een hamer met ronde kop bracht verlichting. Dat was destijds al niet slim en nu nog steeds niet. Maar een bril dragen in een motorhelm kan letterlijk hoofdpijn veroorzaken. Voor sommigen van ons is een bril nu eenmaal noodzakelijk en er zijn betere manieren om ermee om te gaan dan wat ik als jongeman destijds deed.
Handige tips van motorrijders voor een comfortable motorvakantie
Welke motorhelm kies je als je een bril draagt?
Elke soort motorhelm brengt verschillende uitdagingen met zich mee voor brildragers. Bij een integraalhelm is het eerste ongemak dat je je bril af moet zetten voordat je de helm op- of afzet, en daarna je bril weer op moet zetten. In het begin is dit gedoe, omdat het weer een extra stap is bij het klaarmaken voor vertrek, maar daar staat tegenover dat je maximale bescherming krijgt met een integraalhelm. Tip uit ervaring: Leg je bril niet op het zadel van je motor terwijl je je helm opzet, vooral niet als de motor stationair op de zijstandaard draait, want dan zal deze met plezier je dure bril op de grond laten vallen.
Een ander probleem, zoals ik ook al ontdekte als tiener, is het passend maken van je bril in de voering zonder dat het ongemakkelijk wordt. Een grotere vizieropening is een goed teken, maar de belangrijkste vraag is of je de pootjes van je bril gemakkelijk tussen de voering en je slapen kunt schuiven en passen zonder dat er na een uur of wat rijden een hoofdpijn veroorzakende druk ontstaat. Tegenwoordig zijn er integraalhelmen ontworpen met het oog op brildragende rijders, maar ze zijn zeker niet allemaal gelijk. Hier kan een bezoek aan je lokale motorzaak, waar je verschillende helmen kunt passen om te zien hoe ze werken met jouw hoofd en bril, lonend zijn.
Bij Louis in Assen bijvoorbeeld – ik woon in Ruinen, vandaar – kun je een afspraak maken met een Personal Shopper. Da’s een goed van informatie voorziene winkelmedewerker die alle tijd neemt om de juiste helm voor je te zoeken. Want als brildrager is het vinden van een prettige helm een zaak van veel passen en meten. Dat gemak heb je niet als je online een helm koopt.
Sommige rijders die een bril dragen, kiezen voor een systeemhelm met een kinstuk dat je omhoog kunt klappen. Zo kun je het probleem vermijden om telkens je bril af te moeten zetten bij het op- of afzetten van de helm, maar zo’n helm is geen gegarandeerde oplossing. Ooit heb ik zo’n helm gehad. Het merk is mij ontschoten – Levior? -, maar die kon ik opzetten zonder mijn bril af te hoeven doen. Maar wanneer ik hem afzette, viel mijn bril vanzelf af. Sommige rijders laten het kinstuk bijna altijd omhoog staan, waardoor hun bril de enige bescherming is tussen ogen en steentje of insect. Ben je zo’n rijder, schaf dan een bril aan met de beste veiligheidsglazen die je kunt krijgen.
Veiligheidsglazen
Natuurlijk geldt hetzelfde als je kiest voor een jethelm. Als je geen bril hebt met veiligheidsglazen kun je proberen een motorbril te dragen die over je bril past. Maar met de huidige modetrend van steeds groter wordende monturen is dat beslist een opgave. Het dragen van je bril en een jethelm kan je het gemak bieden om je helm snel op- en af te zetten zonder gedoe met je bril, maar je zult ook merken dat er meer stof in je ogen terecht kan komen of dat je ogen uitdrogen, vooral tijdens lange ritten. Het leven bestaat nu eenmaal uit compromissen.
Als je gaat winkelen voor een nieuwe helm moet je niet alleen kijken hoe ie past met je bril op en hoe gemakkelijk het is om je bril op en af te zetten. Simuleer ook de rijhouding van je motor. Een sportieve, naar voren leunende rijpositie kan bijvoorbeeld een klein verschil maken waardoor er druk ontstaat op de bovenkant van het montuur van de bril. Dit is ook een goed moment om het perifere zicht te testen.
Ook lastig is wanneer je voor het verkeerslicht steeds tegen de bovenkant van je montuur kijkt. Vanzelfsprekend is een helm te kiezen met een goede ventilatie. Luchtstroom achter het vizier helpt voorkomen dat je bril (en de binnenkant van het vizier) beslaan. Bekijk online reviews om erachter te komen welke modellen het beste ventileren. Of probeer een personal shopper die van wanten weet. Weet wel dat geen enkele helm optimaal ventileert achter een hoge voorruit. Heb je een motor waarvan de ruit verschillende standen heeft; probeer dan uit te vinden welke stand de meeste ventilatie in de helm veroorzaakt. En waarschijnlijk ook de meeste herrie rond de helm…
Welke bril moet je kiezen als je een motorhelm draagt?
Sommige motorrijders, waaronder ikzelf, kopen een bril waarvan ze zeker zijn dat je de pootjes makkelijk tussen hoofd en voering kunnen steken. De mijne heeft een dun metalen montuur dat niet zo hoog is dat het tegen de voering bovenaan de vizieropening komt en mijn perifere zicht niet blokkeert. De bril heeft ook rechte, stijve pootjes die je gemakkelijk naar binnenschuift en die je niet over je oren hoeft te haken. Mijn ‘dagelijkse’ bril, met dat modieuze montuur, past niet comfortabel in een van mijn helmen.
Als je een andere bril koopt, neem dan je helm mee naar de opticien. Zo kun je diverse monturen goed uitproberen terwijl je een helm op hebt. Ze zullen je misschien in eerste instantie vreemd aankijken, maar dit zal in termen van comfort en veiligheid uiteindelijk de moeite waard zijn. Het personeel weet meer over brillen dan jij. Dus vertel ze wat het probleem is en laat het vinden van een oplossing aan hun over, zoals dunne, flexibele monturen en scharnierende armen met veersysteem.
Als je vaak in de regen rijdt, heb je waarschijnlijk al zoiets als een Pinlock-anticondensinsert voor je vizier. Er zijn ook talloze anticondenssprays en behandelingen die je rechtstreeks op je brillenglazen kunt aanbrengen. Uit ervaring weet ik dat ze niet altijd even goed werken; zoek daarom online naar reviews. Je kunt ook brillenglazen bestellen met een anticondensbehandeling, evenals een ontspiegelende behandeling die de lichtbreking ’s nachts vermindert. Vertel je opticien waarvoor je de bril gebruikt en onder welke omstandigheden je rijdt. Ze zullen je graag helpen om de juiste brillenglazen te vinden.
Uitdrogen
Misschien denk je erover om helemaal geen bril meer te dragen en contactlenzen te nemen. Weet dan dat ventilatie in de helm contactlenzen kan uitdrogen. Daarom zul je regelmatig moeten stoppen om je ogen te druppelen. Ach, is een extra koffiestop erg? Wel is het mij in mijn ‘contactlenstijd’ regelmatig overkomen dat ik er eentje verloor tijdens het rijden. Je hebt geluk als ie dan aan de binnenzijde van je vizier kleeft, maar meestal is dat niet het geval. Om die reden had ik op mijn tochten altijd een bril bij me.
Ook handig is om een flesje schoonmaakmiddel voor brillenglazen bij je te hebben. Iedereen die wel eens zijn glazen heeft schoongemaakt met het water uit de emmer van het benzinestation weet waarom. Nog handiger: een reservebril. Ooit trapte ik in Ierland op mijn bril omdat ik aan het fotograferen was. Gelukkig was er in Dingle een opticien die de brillenglazen zo kon slijpen dat het in een kleiner montuur paste. Het kost je een dag, maar je vakantie is gered.
koop een bril die je alleen voor het motor rijden gebruikt .
En neem gewoon de helm mee naar de brillen zaak voor het passen van montuur
3 jaar geleden heb ik een sportbril gekocht op sterkte. En ik moet eerlijk zeggen nooit meer wat anders. De bril is gebogen en sluit perfect af. mijn versie is nog wel aan de dikke kant, dus helm mee en passen, maar tegenwoordig alweer een stuk dunner. Maar daardoor is deze ook super robust. Reclame is wellicht niet de bedoeling maar kijk op http://www.mijnsportbrilshop.nl en neem contact op. De eigenaar is zelf motorrijder en weet heel goed wat er nodig is. B.v. geen multifocal nemen (i.v.m. zijvlakken en afstappen) maar wel mee kleurend. Hij gaf super goed advies en meet zelf de bril aan (opticien).
Nogmaalsl ik ben super tevreden en wil nooit meer een gewone bril op de motor. Bril en ik hebben al meer dan 20K samen gereden en onder alle omstandigheden naar volle tevredenheid. Al was ik vergeten bij 5 dagen regen in Ierland de bril goed met antie condens te behandelen (de bril sluit n.l. tegoed af en dan moet je dit op dag 3 wel hebben gedaan, remedie was om het uur ff poetsen.
zeker een aanrader om ook daar eens naar te kijken