donderdag 14 november 2024

Thunderbike Razor 6.0: Het kan altijd beter…

De Harley-Davidson Breakout is zo’n machine die voor veel mensen de absolute droommotor is. De looks, de power, de persoonlijkheid… Alles. ‘Kan niet beter’ zou je zeggen, maar daar denken ze bij het Duitse Thunderbike dan toch weer anders over… Hun gelijk bewijzen ze met deze ‘Razor 6.0’! 

Bij Thunderbike is het bouwen in de Dragstyle populair. Andreas Bergerforth, de man achter Thunderbike, is helemaal idolaat van deze stijl. Deze Razor 6.0 is dan ook niet de eerste Breakout die door Thunderbike in Dragstyle gebouwd is, maar -je raadt het al- de zesde. Het was voor Andreas een mooie gelegenheid om weer eens diep in de voorraad onderdelen van de Grand Prix lijn te duiken.

KORT EN COMPACT

Het begint met de brandstoftank; een aluminium GP-style tank door Thunderbike zelf geproduceerd. Omdat moderne tanks uitgerust zijn met een brandstofpomp en een benzinemeter is het helemaal zelf bouwen van een tank een stuk complexer dan het vroeger was. Niet iets waar ze zich bij Thunderbike door laten afschrikken natuurlijk en deze tank met zijn krachtige ‘stierennek’ en uitdagende lijnen is dan ook een lust voor het oog. Ook het achterspatbord met subtiel verborgen LED achterlicht en het bijpassende zadel zijn parts uit de GP collectie. Alles is kort en compact gemaakt om power uit te stralen. 

VERBETERD

De GP kroonplaten zijn niet alleen mooi, maar ze zetten de voorvork ook nog eens 3 graden extra onderuit. De wielen van de Razor 6.0 komen uit Thunderbike’s ‘Vegas Cut’ lijn met de kenmerkende rechte spaken en Technoid bouten. Met 21 inch voor het voorwiel en 18 inch voor het achterwiel zijn de afmetingen ten opzichte van de standaard Breakout wielen gelijk gebleven, maar verder is alles anders. Aan de achterkant is de remschijf verborgen zodat de aandacht volledig naar het wiel gaat. Aan de voorkant is er juist extra aandacht voor de rem dankzij de Thunderbike Vegas remschijf die met zijn 340 mm diameter maar liefst 40 mm groter is dan de standaard H-D schijf. Montage van deze grote schijf is mogelijk dankzij de Thunderbike disk adapter en de radiaal gemonteerde Brembo klauwen. De wegligging werd verbeterd met Hyperpro vering en de stuureigenschappen van de motor zijn ook beter dankzij het GP stuur dat rechtstreeks op de vorkpoten gemonteerd zit. De ademhaling van het blok werd verbeterd met Screamin’ Eagle luchtfilters en uitlaatdempers van Kess Tech.

DETAILS

Elke custombouwer weet; ‘de duivel zit het detail’ en juist ook de details krijgen dan ook altijd maximale aandacht in de Thunderbike projecten. In dit geval zijn dat dingen als het koplampschermpje, de sidemount, het speciale voorspatbordje en de GP frontspoiler. Ook de ‘Stripe’ richtingaanwijzers, de gepoedercoate blokdelen en de zwarte DLC coating van de vorkpoten zullen niet meteen opvallen, maar dragen weldegelijk bij aan de imposante overall look. 

KLEURNUANCES

Belangrijk element in die overall look is natuurlijk het spuitwerk van Thunderbike’s huisspuiter Chiko. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat de motor gewoon zwart gespoten is. Maar als je bij daglicht beter kijkt, zul je zien dat het zo eenvoudig niet is en er tal van kleurnuances te ontdekken zijn in het spuitwerk van deze Duitse meester. ‘Beter kijken’ zouden we je sowieso al aanraden, want de customliefhebber die dat bij deze Razor 6.0 niet doet, doet zichzelf tekort. 

PARTS EN DETAILS

Thunderbike parts

Vegas Cut wielen
Vegas pulley
Pulley brake kit
Zwevende remschijf voor: Vegas, 340 mm
Zwevende remschijf achter: Vegas 292 mm
Remklauw adapter 300->340 mm
Achterspatbord GP-Style 260 mm
Sidemount kentekenplaathouder + binnenplaat, Medium Pro black
Kentekenplaatverlichting
Custom Alu benzinetank, GP-Style
Frontspoiler, GP Style
Voorspatbord, staal, 21”
Kroonplaten Grand Prix, bicolor
Clip-On stuurhelften, Grand Prix bicolor
Koplampschermpje, alu
Richtingaanwijzers, Stripe LED
Forward Control Kit, zwart
Voetsteuntjes, V-Tech Design
Handvatten, Base Satin black cut
Toppers
Derby Cover TB-S, contrast cut
Belt guard, zwart
Timer Cover TB-S, contrast cut
Achteras cover set
Vooras cover set
Swingarmas cover, links
EFI cover met manometer bracket, black wrinkle

Overig

Brembo M4 radiale remklauw, linksvoor, 108 mm
Motogadget spiegels, Mo.view Race

Tekst & fotografie: Thunderbike

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen