zondag 7 juli 2024

Thunderbike presenteert unieke Clubstyler: Pro Performance ST

Het begrip ‘performance’ is weer helemaal terug van eigenlijk nooit weggeweest! De Clubstylers waren al performance gericht en met het overwaaien van de Bagger-races vanuit Amerika, zien we ook steeds vaker Baggers prestatiegericht opgebouwd worden. Het Duitse Thunderbike speelt in op die ontwikkeling en bouwde op basis van een Low Rider ST een superstrak afgewerkte èn supersnelle Clubstyler, geïnspireerd op de Bagger-racers; De Pro Performance ST!

Als de kleur alleen al een motor snel zou maken, dan zou deze Pro Performance ST Clubstyler van Thunderbike daarmee al een bloedsnelle machine zijn. Thunderbike’s in-house spuiter, Ingo Kruse van Kruse-Design, heeft zich voor de kleur en het design van de paintjob laten inspireren door de Bagger-racers die het afgelopen jaar debuteerden op de Duitse circuits en het resultaat spreekt voor zich.

CLUBSTYLER

Toch is de Pro Performance ST geen Bagger-racer, maar nog steeds een echte Clubstyler. Een Bagger-racer heeft valbeugels en is puur bedoeld voor het circuit. Een old skool Bagger heeft vaak een enorm groot voorwiel en een apehanger. De Pro performance ST heeft dat allemaal niet. Het voorwiel is een eigen 21 incher van Thunderbike en is dus iets groter dan het originele 19 inch wiel. In plaats van een apehanger monteerde Thunderbike een gloednieuw Clubstyle stuur, toepasselijk ‘The Club’ genoemd. Het is licht, relatief smal en staat op 9 inch holle risers, zodat de kabels er doorheen geleid kunnen worden. De voorvork is aangepast voor de montage van een indrukwekkende dubbele, radiale 340 mm schijfrem met goed doseerbare stopping-power.

MOOI EN FUNCTIONEEL

Verborgen achter de koffers schuilt Thunderbike’s nieuwe, uit massief aluminium CNC gefreesde ‘Pro Performance’ swingarm. De swingarm is stijver èn lichter dan het origineel. De bevestiging van de remklauw bevindt zich aan de onderkant van de swingarm. Ondanks de koffers toch mooi in het zicht, omdat Thunderbike trots is op de performance parts die op deze machine zijn gebruikt. Daarbij zal een kenner hier ook meteen aan zien dat deze Clubstyler met een Thunderbike swingarm is uitgerust. De Pro Performance bovenste kroonplaat is ook uit massief materiaal gefreesd en is sterker en lichter dan het origineel. Het is eigenlijk wel jammer dat die kroonplaat achter de kuip verscholen gaat, maar aan de andere kant is dat ook wel weer goed, want dat is weer een mooi performance-element dat je zelf kunt ontdekken. Erg mooi, functioneel en eenvoudiger te spotten, zijn ook de zwarte DLC binnenpoten van de voorvork. ‘DLC’ staat voor ‘Diamond Like Coating’; op dit moment de hardste, gladste en dus beste coating voor binnenpoten, waarmee de vork optimaal functionert op elk wegdek.

Classic Horsepower: Harley-Davidson JD van Gertjan krijgt een nieuw leven

AANDACHT VOOR DETAIL

Het diepe step-up zadel en het twee-in-een uitlaatsysteem van Jekill&Hyde zijn ook mooie Clubstyle-elementen. Niet twee dempers, maar slechts één, is minder gewicht. Ook daar zit dus alweer winst ten opzichte van de standaard Low Rider ST. Het lijken details, maar dit maakt juist dat deze motor echt beter presteert dan het origineel.

Met de Pro Performance ST laat Thunderbike weer eens zien wat ze in huis heeft èn geeft ze een extra impuls aan de huidige performance trend in Europa.

THUNDERBIKE ONDERDELEN
Digger voorwiel
Binnenplaat kentekenplaathouder
Bevestiging kuip
Knipperlichten Stripe LED 3 in 1
SP-S zwart Rider voetsteunen
Remklauw adapter set; van 300 mm naar 340 mm schijf
Voorvork modificatie m.b.t. radiale remklauwen
Gespaakte pulley
TB-S contrast cut timer cover
Clubstyle 9 inch pullback riser kit
Handvatten, SP-S satin black cut
Schokdemper regelknop, satin black
Tank mount black
Achteras cover set
Vooras cover set matzwart
Swingarm Pro Performance black
Remklauw adapter Pro Performance Radial rear black
Stuur Club Alu, 78 mm, zwart
Bovenste kroonplaat Pro Performance black
EXTERNE LEVERANCIERS
Kellermann Bullet 1000 knipperlichten
Brembo Schijfremmen
Dr. Jekill & Mr. Hyde twee in een uitlaatsysteem
Metzeler ME888 achterband, 200/50-18

Tekst en foto’s: Thunderbike

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen