Customliefhebber Nick Eddison is de derde eigenaar van deze ‘The Original Sin’ en hij ziet zichzelf daarmee als hoeder van een belangrijk stuk Britse chopperhistorie. Nick vertelt zelf hoe deze opmerkelijke Triumph chopper in zijn bezit is gekomen en wat we er nog meer van moeten weten…
De motor werd ooit opgebouwd door Dick Smith in zijn ‘Baron’s Speed Shop’ in zuid-London. Dick staat bekend als een van de allerbesten als het gaat om period-correcte Britse motoren, zowel standaard als custom en hij heeft heel wat Britse beroemdheden onder zijn klanten. Gelukkig werkt hij ook graag voor minder bekende (of vermogende…) klanten, zoals ik.
BARON’S SPEED SHOP
The Original Sin werd 15 jaar geleden gebouwd om te laten zien wat Baron’s Speed Shop aan custombouw in huis had. De motor was oorspronkelijk eigendom van Del Russell, die destijds ook bij het bedrijf betrokken was. ‘The Sin’ zag er in eerste instantie wel iets anders uit dan nu. De lak was anders en datzelfde geldt voor de olietank, de benzinetank, de sissybar, de voetsteun- en stuurrubbers en de positie van het achterlicht. De essentie van de bike is echter altijd wel gebleven zoals Dick die destijds voor ogen had. De eerste benzinetank was afkomstig van een Harley Sportster en de olietank was gespoten in een blauw/paarse flip flop. Het achterlicht stond op de bovenkant van de sidemount gemonteerd en dus niet weggestopt in de kleine sissybar zoals nu het geval is. De belangrijkste verandering betreft echter de paintjob.
REGENBOOG FLAKE
Del verkocht de bike aan een andere zuid-Londoner, Carl Parker, een goeie metaalbewerker en spuiter. Carl kocht een andere Sportster tank en gaf Dick bij Baron’s Speed Shop de opdracht voor een custom olietank. (Als part-of-the-deal had Del de oorspronkelijke olietank gehouden namelijk…) Carl gaf Dick ook de opdracht een hogere sissybar te bouwen, maar die is nooit op de motor terecht gekomen. Als spuiter besloot hij een eigen stempel op de motor te drukken met een dieppaarse paint en een regenboog flake die prachtig oplicht als de zon erop schijnt. Daarnaast gaf hij weer een andere zuid Londoner, Neil ‘The Striper’ Melliard, opdracht voor de schitterende pinstriping en de custom paintjob. Neil doet veel met hot-rods en dragracers en hij heeft ook op The Original Sin absoluut vakwerk afgeleverd. Ik zag The Original Sin voor het eerst op het derde Trip-Out festival op Scald End Farm in Bedfordshire en was meteen verliefd op de bike. Alleen al de stance van de bike en die omhoog gerichte uitlaten deden het helemaal voor me! In de tussenliggende periode raakten Carl en ik bevriend, met name omdat we allebei ongeveer tegelijkertijd met Dick ‘The Baron’ Smith begonnen met het bouwen van show-style choppers.
Mooneyes Triumph Twin Engine: De lange en moeizame weg voor James…
DEAL!
Hij voltooide zijn showproject ongeveer een jaar geleden (terwijl ik nog steeds bezig ben met het mijne…) en die bike -ook rond een pre-unit Triumph- is net zo spectaculair als ‘The Sin’. Hij bedacht dat hij geen twee showbikes nodig heeft, dus zette hij The Sin te koop. Omdat ik al jaren gek was van die bike, wist ik dat het nu mijn kans was en de deal was snel rond. Sindsdien ben ik The Sin met liefde aan het poetsen en polijsten. Samen met Dick heb ik ook de cilinders en koppen nagekeken. We vonden een beetje koolaanslag op de zuigers en bovenin de cilinders terwijl er ook een paar pakkingen een vervanging toe bleken te zijn. Maar verder was er eigenlijk niets aan de hand; een bewijs van de degelijkheid van de originele constructie. Met The Original Sin ben ik ondertussen al op verschillende shows geweest. De Bike Shed Moto Show in Tobacco Dock, London, de 101 Show in Dreamland in Margate en de trip Out. Ze heeft ook al een keer in het magazine DicE gestaan en nu dus ook in het grootste custombike magazine van de Benelux, Bigtwin. Geweldig voor mij natuurlijk en ik ben ontzettend blij dat nu ook aan de andere kant van het Kanaal zoveel customliefhebbers kennis maken met m.i. een van de mooiste voorbeelden van klassieke Britse custombouw!
Tekst: Nick Eddison
Fotografie: Del Hickey
SPECIFICATIES THE ORIGINAL SIN
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Nick Eddison |
Basis | 1960 Triumph 6T Thunderbird |
MOTORBLOK | |
Type | luchtgekoelde staande paralleltwin |
Zuigers | 9 : 1 compressie zuigers |
Nokkenas | E3134 |
Carburatie | Amal Monobloc carburateur, 0,389 inch, 1/8 bore, open aluminium kelk |
Transmissie | standaard Triumph vierversnellingsbak |
Ontsteking | Lucas magneto van een Matchless, 12 V Lucas dynamo |
Uitlaatsysteem | Custom door Baron’s Speed Shop |
Oliekoeler en -leidingen | standaard Triumph |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | voorzijde: standaard Triumph 6T, achter: MAP Cycle 6 inch overstock bolt-on hardtail |
Voorwiel | Radelli WM1x21” chromen velg door Hagon’s gespaakt |
Voorband | Avon Speedmaster Mk II |
Voorrem | Triumph Sports Cub trommelrem |
Voorvork | standaard Triumph binnenpoten met tapse Baron’s Speed Shop ‘shortie’ buitenpoten met vorkhoezen |
Achterwiel | 3” crop centre Harley wiel |
Achterband | ‘full height’ Avon safety milage |
Achterrem | standaard 7” Triumph trommelrem |
DIVERSEN | |
Voetsteunen en handvatten | Gran Turismo |
Stuur | Z-bars door Tony ‘Cookie’ Cook |
Spatbord | Baron’s Speed Shop, aangepast universeel Wassell spatbord |
Zadel | Bates’ Tuck ’n Roll bekleed door Lee the Seat bij Viking Motorcycle Specialists |
Olietank | Custom door Baron’s Speed Shop |
Elektra | Powerbox Electrics, custom bedrading door Steve ‘The Sparx’ Hallam van Motorcycling Wiring Company |
Kentekenplaathouder | custom door Baron’s Speed Shop |
Koplamp | Bates 4.5” replica |
Achterlicht | custom door Carl Parker |
SPUITWERK | |
Basis | blauw/paars flip flop door Francis en Dave bij Adept Industrial Finishers. Regenboog flake door Carl Parker, Panelcraft. Finish en pinstriping door Neil Melliard |
DANK AAN | |
Dick Smith van Baron’s Speed Shop en Carl Parker |