woensdag 30 oktober 2024

The curse of the Black Bike: FXR brengt Ashley kleur in het leven

Bij Ashley Gettings slaat ‘ie opnieuw toe; ‘De vloek van de Zwarte Motor’… Voor hem is de klassieke black bike een motor die je overal mee naartoe kunt nemen. Hij past altijd in zijn omgeving, waar je ook bent. Je kunt hem na een lange rit even afspuiten en pas later schoonmaken. Een zwarte motor ziet er ook in weer en wind altijd goed uit, vindt Ashley. Kortom, de ideale bike. Maar ja… Dan is er altijd nog die ellendige vloek…

Ik heb deze specifieke motor opgehaald van een die-hard FXR-liefhebber. De Harley was gitzwart en in uitstekende staat voor een 30-jarige. Hij werd door de vorige eigenaar alleen maar verkocht om zijn motorpark ietsjes minder omvangrijk te maken. Het plan was om hem behoorlijk standaard te houden en te gaan gebruiken voor boodschappen en een beetje door de stad te raggen.

Show your bike: Michel’s projectje

Glimlach

Nou, dat voornemen duurde tot de eerste bocht van mijn eerste rit met deze FXR. Het ding bleek helemaal geweldig! Hij ging precies waar je hem naartoe wilde hebben. Hij was licht, wendbaar en ik zeg het niet graag, maar hij stuurde bijna net zo goed als mijn perfect afgestelde Dyna uit 2015. En hier zat ik op een 30 jaar oude motor met standaardvering en het breedste stuur dat je je kunt voorstellen, maar toch… Genieten en glimlach van oor tot oor. Stel je voor wat het zou kunnen zijn met een beetje liefdevolle aandacht en een paar goed gekozen nieuwe onderdelen…. Toen ik begon na te denken over de richting die ik met de FXR in wilde, realiseerde ik me dat ik al een aantal onderdelen had die me een eind op weg zouden helpen naar wat ik een ‘restomod’ zou noemen. Ik vatte dus het plan op de motor te restaureren met licht aangepaste onderdelen, zodat hij nog steeds zou lijken op de standaardmachine die hij ooit was.

Geweldige kans

Ik begon met een FXDX front-end uit 2004, dat ik cadeau kreeg van mijn vriend Andrew. De vork werd gestript, gepolijst en opnieuw opgebouwd. Ik had ooit een gloednieuwe set 13-spaaks Mags wielen voor weinig gekocht en had ze nog op de plank, dus dat kwam goed uit. Omdat het FXDX front-end 2 inch overstock was, koos ik achter voor een paar Öhlins 13.5 inch achterschokdempers met 1 inch Big Bear Performance-verlenging. Ik verving de standaard spullen voor een BareKnuckle Performance Swingarm-lagerset (geweldig spul), nieuwe spanners en assen. Een Powerplant-vorkbrace zorgt voor extra stevigheid en het brede stuur maakte plaats voor een Thrashin Supply pullback riser en bar-opstelling. Ik heb ook gekozen voor Thrashin voetsteuntjes, schakelpedaal en bijbehorende link. Voor de remzijde heb ik een Powerplant pedaal gebruikt. De Vans-handvatten gebruik ik op al mijn motoren, simpelweg omdat ik er dol op ben! De Saddlemen Step up was mijn favoriete zadel op deze fiets, nadat ik ook een paar andere had geprobeerd. Nu in dit stadium aangekomen, zou ik eigenlijk klaar moeten zijn. Dit was ik ook, totdat ik een geweldige kans kreeg om voor een heel mooie prijs een S&S V111 blok te kopen.

Flakey

Een kans die gewoon tè mooi was om te laten lopen, dus: ‘wijziging plan’, Ik heb de motor weer volledig gestript om het frame te poedercoaten en daarmee was de bouw opnieuw gestart! Met een 6-bak was het blok klaar voor een kettingconversie. De 6-bak heeft het extra voordeel dat je een standaard Harley-snelheidssensor kunt gebruiken. Heel fijn omdat je daarmee geen aandrijfkabel naar het voorwiel nodig hebt. De elektra is waar FXR’s naar mijn mening het meeste werk in zit. Vooral omdat het oude motoren zijn en je op een gegeven moment kunt garanderen dat er ondeskundig aan gerotzooid is. Ik heb de elektra van voor naar achter volledig vernieuwd met behulp van de Motogadget M-unit Blue, Deutsch-connectoren en een Motogadget Mini-snelheidsmeter. De radiale remmen waren naar mijn mening een riskante keuze, maar ik ben blij dat ik deze heb gemaakt, omdat het goed werkt en ik het chroom mooi vind. Nu heb ik het de hele tijd al over ‘mijn zwarte motor’ en je zult je afvragen wat daarmee gebeurd is, want erg zwart is hij niet meer… Voor het spuitwerk deed ik een beroep op mijn vriend Paul Thompson, ook wel bekend als ‘Flakey’. Mijn instructie vooraf luidde: ‘het moet met het chroom werken en het moet mooi bij het bruine zadel passen.’ Voor de rest vertrouwde ik volledig op zijn expertise en smaak. Ik denk dat hij het goed heeft gedaan. Het is zo’n beetje allesbehalve zwart geworden, maar toch heel erg in overeenstemming met mijn stijl van bouwen.

Kritiek

Ik heb echt genoten van het bouwen van deze custom en ben blij dat ik Paul de vrije hand heb gegeven met het spuitwerk. Het is een beest op de binnenwegen en ook bepaald geen slak op de snelweg. Echt een mooi en heel geslaagd project. De enige kritiek die ik er op zou kunnen loslaten betreft mijzelf. Want die zwarte motor waar ik al zo lang zo gek op ben… heb ik nu nog steeds niet!

Tekst: Ashley Gettings en Del Hickey
Fotografie: Del Hickey

TECHNISCHE SPECIFICATIES S&S SUPER GLIDE

ALGEMEEN
Merk Harley-Davidson
Model FXR Super Glide
Bouwjaar 1992
Eigenaar en bouwer Ashley Gettings
MOTORBLOK
Merk en type S&S V111
Carburateur S&S Super E
Luchtfilter S&S Teardrop
Koppeling Primo
Primaire overbrenging standaard H-D
Versnellingsbak Baker 6-speed
Ontsteking S&S Hi-4N
Uitlaatsysteem Thrashin AR met Dog Baffle
RIJWIELGEDEELTE
Frame standaard
Voorwiel 19 inch H-D 13-spaaks Mag
Voorrem 11.5 inch EBC schijven, PM 4-zuiger klauwen
Voorvork 2004 FXDX met Powerplant brace
Achterwiel 16 inch, H-D 13-spaaks Mag
Achterrem 11.5 inch EBC schijf, PM 4-zuiger remklauw
Schokdempers Öhlins 13.5 inch met Big Bear Performance verlenging
DIVERSEN
Stuur Thrashin mid bend
Stuurschakelaars chroom H-D
Handvatten Vans
Klokjes Motogadget Mini
Front mudguard RWD
Stuurkuipje Arlen Ness
Benzinetank H-D FXR
Zadel Saddlemen Step Up
Zijpanelen Drag Specialties
Olietank Drag Specialties
Elektra Motogadget M-Unit Blue
Bedrading Unit6Customs
Koplamp H-D Daymaker
Achterlicht Moonsmc V3
Knipperlichten Kellermann Atto
SPUITWERK
Kleur Pagan Gold en Flakey’s speciale mix van Red Candy en metalflake
Spuiter Paul Thompson (Flakey)
Poedercoating Steve van ST Customs
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen