Snelle Chiang Jiang
Fritz Egli is een Zwitserse techneut. Zijn specialiteit is het bouwen van speciale motoren op basis van bestaande modellen. Egli bouwt daarvoor speciale frames en kuipwerk, en pakt de motorblokken duchtig aan. Zo heeft hij al speciale uitvoeringen gemaakt van diverse viercilinders van Honda en Kawasaki. Een fraai voorbeeld is de Egli MRD, een volledig verbouwde Kawasaki Z900 met een cilinderinhoud van 1013 cc en een turbo. Het resultaat is een viercilinder die 180 pk levert.
Maar de Zwitser heeft ook een ondoorgrondelijke kant. Zo verraste hij al eens door importeur te worden van het Indiase Royal Enfield. Bepaald geen pk-monsters. Nu verbaast Egli als Europese importeur van het Chinese merk Chiang Jiang. De Chinese boxers zijn gebaseerd op een motorontwerp van ruim voor de Tweede Wereldoorlog en staan zeker niet bekend om hun prestaties. Integendeel, de voor het leger gemaakte 750 cc komt tot slechts 22 pk. Dus geeft Egli elke geïmporteerde motorfiets een ‘boost’. Hij monteert andere kleppen, zuigers, nokkenassen en carburateurs en bewerkt de cilinderkoppen. Ook schroeft hij er een uitlaatsysteem op dat letterlijk meer vermogen ophoest. Het resultaat van die inspanningen is geen 22, maar 33 pk.
Kijk naar de massieve motor met bak. Alles zit erop en eraan: zweefzadel voor de duo, jerrycans en zelfs een reservewiel. In alles een indrukwekkende verschijning. Maar… de kopers liepen er met een boog omheen.
Geen donder
Op de website van Buell Motorcycles staat in 2020 te lezen: Op 30 oktober 2009 sloot Buell Motorcycle Company haar deuren na een 26 jaar lang bestaan. Wij bedanken alle klanten, dealers en medewerkers voor een onvergetelijke rit.
Jammer, dat het dappere merk uit de VS het loodje moest leggen. In 1995 komt Buell met de opvallende Thunderbolt S2. Een toermodel met het blok van de Harley-Davidson 1200 Sportster. In het oog springend en stijlvol aan de machine zijn de eigenzinnige lowers – beenbeschermers – en de in de lijnen van de motor ‘meegolvende’ koffers. Veel volume bieden ze echter niet. ‘Wel hebben de koffers een klein nadeel: er past geen donder in’. Ach, je kunt je wel over alles druk maken…
Uit La Rochelle
Een Barigo? Jazeker, een Frans merk waarvan Patrick Barigault de grondlegger is. Die begint in 1983 in de kunstplaats La Rochelle met de bouw van motoren voor meerdaagse rally’s door zand en stenen. In 1992 wordt zijn bedrijf overgenomen en na een fikse kapitaalinjectie verschijnen een GT-toerfiets en de Onixa, het topmodel. De exotische verschijning is uitgerust met een Rotax 605-motorblok. Een 600cc-eencilinder met watergekoelde cilinderkop en dubbele bovenliggende nokkenas. Het rijwielgedeelte is ooit gebouwd voor een enduromotor en dat heeft vergaande gevolgen voor de opbouw. Zo moeten de benzinetanks gescheiden worden. Een van 9,5 liter onder de buddy en een van 8,5 liter op de gewone plaats. Daarboven zit dan nog de airbox met de verbindingstukken naar de voorzijde. Het resultaat is een flinke bult. ‘Je hebt door de twee brede luchtinlaten helemaal geen zicht op het stuur… of op de schakelaars’. Kortom: in het ontwerp wint uiterlijk het van functionaliteit en dat is meestal geen gelukkige keuze. In het geval van de Onixa ook niet. Maar weinig kopers kunnen de excentriekeling waarderen en in 1997 sluit de ‘toko’ in La Rochelle.