donderdag 21 november 2024

Terug naar toen – 1945 – Deel 1

Ben Maltha

Kort na de bezetting verbiedt de Duitse bezetter alle motorsportevenementen in ons land. Vijf jaar lang duurt die situatie. Maar na de bevrijding komen de weggestopte sportmotoren weer uit hun bergplaatsen vandaan. Andere vindingrijke rijders bouwen uit onderdelen een nieuwe machine op. Al vlot – in augustus 1945 – kunnen zij op de grasbaan van het Gemeentelijk Sportpark in Hilversum weer aan de bak. Er wordt gereden in diverse klassen, gebaseerd op cilinderinhoud en de vaardigheid van de rijders. Vandaar het onderscheid in Junioren en Senioren. Beide groepen rijden echter samen in de Sportklasse, waarin gestart wordt met 125cc-motoren. Opvallend daarbij is ook dat per manche twaalf rijders aan de start staan. Dat is dus dringen.

In Hilversum wint Ben Maltha deze Sportklasse: ‘De finale was voor Maltha die in prachtige stijl over de baan snorde’. Bij het verslag staat ook een foto van de winnaar. Het grappige bijschrift luidt: ‘Maltha rijdt duo bij zichzelf’.

Ben Maltha – MOTOR 3, 24 augustus 1945

Olijfolie

De kop van het artikel luidt ‘Vreemde motoren!’. Die titel past volledig bij een nieuwe motorfiets uit Spanje. Het is een kleintje, bedacht door een voornaam persoon, namelijk Ricardo Soriano Hermensdorff von Scholtz, markies van Ivanrey. Deze markies is bekend als constructeur van auto’s en snelle buitenboordmotoren, maar nu heeft hij een kleine motorfiets ontworpen. Al in 1940 begon hij met de ontwikkeling. Het Soriano-motortje is bedoeld als goedkoop vervoermiddel voor gebruik in stedelijke gebieden. Het machientje is 1.70 meter lang en tachtig centimeter hoog. Hij rust op banden met de maat 4.00-8, ballonbandjes dus. In het frame hangt een 96cc-tweetaktblok met losse drieversnellingsbak. Het levert 3 pk en daarmee is een topsnelheid van 70 km/u haalbaar. Als je dat durft tenminste…

Zuinig is de Soriano zeker. Eén liter benzine op vijftig kilometer. Die benzine is wel mengsmering. Volgens het verslag ‘in een mengsel van twintig delen benzine en één deelolijfolie’.

MOTOR 11, 19 oktober 1945

Op weg naar Luik

Op 12 februari 1943 stopt de redactie noodgedwongen met het maken van het blad MOTOR. Beperkende maatregelen van de bezetter en papierschaarste zijn de oorzaken. De ‘stilte’ duurt tweeëneenhalf jaar, maar op 10 augustus 1945 verschijnt het geliefde ‘blaadje’ weer. Ook de motorsport krabbelt na vijf jaar stilstand weer voorzichtig op. Dat laat een boeiende foto in de rubriek MOTOR-flitsen zien. Daarop staan de racende broers Gerard en Piet Knijnenburg, vergezeld van hun monteurs. Ze komen even langs bij de redactie in Den Haag en zijn op weg naar een race in Luik. Opvallend daarbij is het vervoer van de beide wedstrijdmotoren: achter en voor de auto. Een creatieve oplossing.

Nu weten we dat Piet Knijnenburg toen aan het begin van een indrukwekkende motorcarrière stond. Zo werd hij zevenmaal nationaal kampioen wegracen, in zowel de 250-, 350- en 500cc-klasse. De successen leverden hem de bijnaam ‘de leeuw van Wassenaar’ op.

Zijn vier jaar oudere broer Gerard overleed op 18 april 1946 bij een verkeersongeval. Aan het leven van De leeuw van Wassenaar kwam op 18 mei 2017 een einde. Hij werd 98 jaar.

MOTOR 3, 24 augustus 1945

Tekst: Marcus Roggeveen

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen