Er zijn motoren die amper tijd krijgen om af te koelen. De Suzuki DL650A V-Strom van Arie Versteeg is er zo een. Hij kocht de motor nieuw in 2013 en corona of niet, eind 2020 nadert de teller de 200.000km-grens. De meeste kilometers worden gemaakt voor woon-werkverkeer, maar tijdens de jaarlijkse vakantie maakt de kilometerteller ook overuren. Slechts één keer was er sprake van pech onderweg.
Man en motor
Naam | Arie Versteeg |
Woonplaats | Den Haag |
Leeftijd | 58 jaar |
Beroep | werkvoorbereider |
Rijdt sinds | 1980 |
Aangeschaft | 2013 |
Nieuwprijs | € 9.700,- |
Dagwaarde | circa € 3.000,- |
Rijstijl | toer |
Gebruik | woon-werk en vakantie |
Brandstofverbruik | 1:23 |
Olieverbruik | nihil |
Onderhoud | dealer |
Bouwjaar | 2013 |
Kilometerstand | 189.376 km |
De interesse voor tweewielers ontstond bij Arie Versteeg (58) met Puch-bromfietsen en een Honda MB5. ‘Ik had al een motor voordat ik een rijbewijs had. Ik woonde toen in Spijkenisse en ben later naar Den Haag verhuisd. Een vriend van mijn zus had een Yamaha XS650 die ik van hem over kon nemen. Die motor bleek echter zoveel olie te verbruiken dat ik het blok samen met mijn vader (of andersom, haha) heb gereviseerd.
Vanwege aanhoudende elektrische storingen heb ik na een jaar de XS ingeruild voor een nieuwe Yamaha XJ650. Een overjarig model dat iets te lang, met benzine in de carburateurs, in de showroom had gestaan. Zo trots als wat reed ik met de nieuwe motor naar huis. Maar al na een paar kilometer hield de motor er mee op. Ik kon wel janken. Gelukkig werd bij MotoPort Rockanje, de zaak waar ik al mijn hele motorleven kom, de zaak snel opgelost. De oude benzine had de carburateurs dusdanig vervuild dat ze dicht zaten.’
De XJ650 maakte later plaats voor een Yamaha TR1, een luchtgekoelde V-twin. Arie: ‘Een leuk ding, maar de motor verbruikte nogal wat brandstof. Ik werkte toen bij de marine in Den Helder en mijn vriendin woonde in Almelo. Dat zorgde soms wel voor 1.500 kilometer per week. Met een Honda CX500 ging dat prima. Daar heb ik 140.000 kilometer mee gereden. Mijn volgende motor was weer een Yamaha, een XJ600 Diversion. Daar heb ik slechts twee weken plezier van gehad. Een automobiliste die ging inhalen had mij totaal over het hoofd gezien. Motor total loss en mijn knie lag in puin.’
Kawasaki ZX-10R – Marathonmotor
De periode daarna is de enige periode geweest dat Arie een tijdje zonder motor heb gezeten. Arie: ‘Vanwege die knie verloor ik mijn baan en het duurde maanden voordat ik die knie weer zover kon buigen dat ik aan motorrijden mocht denken. Met mijn lengte en die slechte knie heb ik verschillende motoren “gepast”. Tot mijn verbazing was een Yamaha 250 Virago de enige motor waar ik redelijk op kon zitten. Dat kwam simpelweg omdat de voetsteunen ver naar voren stonden. Op dat lichte ding heb ik ruim een ton gereden. Het duurde lang voordat ik een schadevergoeding kreeg na mijn ongeval. Pas na veel juridisch getouwtrek kreeg ik uitgekeerd en had ik geld om weer een “echte” motor te kopen. Dat werd een BMW R850R. Een hele fijne motor, waarmee ik in 2006 onderwerp was in Marathonmotor. Vanwege een blok hout op de weg kwam er een roemloos einde aan de BMW. Die balk zorgde voor 3.000 euro schade, teveel voor wat de motor toen nog waard was.’
Stator Suzuki DL650A V-Strom stopt
Vanwege het hoge aantal dagelijkse kilometers ging Arie snel weer op zoek naar een opvolger voor de R850R. Daarbij viel zijn keuze op een Honda NT700V Deauville. ‘In eerste instantie zag het er mooi uit, maar de praktijk viel tegen. Te weinig vermogen voor twee personen en te kleine koffers. Toen toch maar weer een BMW, een R1150RT. Maar die motor bleek een maandagochtendmodel. Alles wat stuk kon, ging ook stuk. Ik was het helemaal zat en kocht uit pure frustratie een Suzuki Burgman 400. Mijn vrouw vond dat helemaal niks. Ze heeft één keer achterop gezeten, daarna nooit meer. Gezamenlijke motorvakanties werden verleden tijd. Een fysiotherapeut, die ik bezocht vanwege rugklachten, zorgde in 2013 voor een koerswijziging. Die rugklachten die ik had zouden wel eens veroorzaakt kunnen zijn door de onderuitgezakte houding van mijn lange lijf op die motorscooter. Een mooier excuus kun je niet hebben om dan toch maar weer opnieuw een motor te kopen. Dat werd een nieuwe Suzuki V-Strom DL650A. Eentje met alles d’r op en d’r an. De nieuwprijs was 9.700 euro, met accessoires 12.000 euro.
Mijn vrouw vond achterop zitten weer leuk en we gingen weer met de motor op vakantie. Schotland, Noorwegen, IJsland en de Alpenlanden zijn favoriet. Dit jaar zou ik als Motard-vrijwilliger mijn bijdrage voor Alpe d’HuZes leveren, maar helaas ging dat vanwege corona niet door.’
De meeste kilometers maakt Versteeg dagelijks voor zijn werk. Arie: ‘Maar de leukste kilometers zijn natuurlijk de reiskilometers. Behalve als de motor ermee stopt. Dat gebeurde op de voorlaatste dag tijdens de vakantie in Schotland. De stator bleek doorgebrand en kon niet direct worden gerepareerd. De motor werd via de ANWB gerepatrieerd, wij kregen een huurauto om naar de ferry in Newcastle te rijden. Ik denk dat ik niet de enige ben geweest die problemen met de stator heeft gehad, want ongeveer een jaar later was er een terugroepactie van Suzuki om de stator te vervangen. Beide keren werd de stator onder garantie vervangen. Nadien zijn er op elektrisch gebied nooit meer problemen geweest.’
Uitlaatdemper
Net als bij de vorige motoren van Arie Versteeg wordt het onderhoud uitgevoerd door MotoPort Rockanje. Arie: ‘Daar weten ze wie ik ben en wat voor eisen ik aan de motor stel. Alles moet honderd procent in orde zijn en de motor moet dagelijks inzetbaar zijn. Als de motor voor een beurt een dag moet blijven, is er als dat nodig is een leenmotor voor me. Wanneer je zoveel kilometers rijdt als ik is het logisch dat er af en toe dure onderhoudsbeurten zijn als bijvoorbeeld banden, ketting, tandwielen en remblokken gelijktijdig vervangen moeten worden. In het begin was de kleine beurt om de 6.000 kilometer en een grote om de 18.000, maar dat is inmiddels opgeschaald naar 10.000 en 30.000 kilometer. In de praktijk komt dat neer op jaarlijks een grote beurt en twee kleine beurten. Ik rij met de V-Strom 1 op 23, erg zuinig dus. Olie verbruikt de Suzuki geen drup. Na een jaar of drie was het beste van de achterschokdemper er wel af. Bij Hyperpro is een nieuwe geplaatst. Om de twee jaar laat ik de schokdemper controleren bij Hyperpro. Een kapot achterwiellager zorgde onbedoeld voor extra schade. Onderweg naar de dealer sloeg het lager vast waarbij de achterbrug beschadigd raakte. Gelukkig was een tweedehandse achterbrug snel te vinden.’
De (binnen)vorkpoten van de V-Strom zijn niet het sterkste punt. Arie: ‘Na ruim een ton waren deze roestig met als gevolg dat de keerringen het zwaar te verduren kregen. Bij Hyperpro zijn toen nieuwe binnenpoten geplaatst. Ik heb ook meteen neopreen hoezen gemonteerd om te voorkomen dat ze nog een keer vernieuwd moeten worden. Wanneer er aan de motor iets niet goed functioneert of versleten is, dan moet het worden vervangen. Neem de schakelset, daar zat naar mijn idee te veel speling op. Vervangen dus. Mocht ook wel na 159.000 kilometer! Het vervangen van de uitlaatdemper was een ander verhaal. Tijdens een vakantietrip in Oostenrijk lette een van de deelneemsters niet goed op toen ik stopte bij een T-splitsing. Ze raakte met haar motor de uitlaatdemper. We vielen geen van beiden, maar de demper had flinke schade die gelukkig door haar verzekering werd gedekt. “Gelukkig” want de prijs van zo’n demper is niet mals: 1.064 euro. En dat is dan nog zonder de bevestigingsbeugels.’
Multitest: BMW F850GS, Honda Africa Twin, Suzuki V-Strom, Triumph Tiger 900
Suzuki DL650A V-Strom op de brug
Is dit echt de Suzuki DL650A V-Strom met 189.000 kilometer op de teller? Dat vroegen we ons af toen Arie zijn Suzuki op de parkeerplaats bij Van Sleeuwen Motoren parkeerde. Speciaal voor dit bezoek gepoetst? ‘Nee’, aldus de eigenaar, ‘zo ziet de motor er meestal wel uit. Ik hou niet van een vuile motor, die moet altijd netjes zijn, ook al valt dat niet altijd mee bij dagelijks gebruik.’
Tijdens het proefritje merkt MOTO73-expert Van Sleeuwen op dat de motor lichtelijk deint. Misschien het balhoofdlager? Nee, want dat is bij 141.000 kilometer vervangen. ‘Naar mijn idee staat het net iets te strak afgesteld, maar of dat de deining veroorzaakt? Het kunnen ook de banden zijn die hun beste tijd hebben gehad. Maar echt hinderlijk is het niet’, aldus Van Sleeuwen.
De eigenaar was niet tevreden over de remmen. Stalen remleiding, Brembo-remklauwen en de remcilinder van een BMW F800ST zorgden voor verbetering. Qua dikte zijn de schijven in orde, maar er zitten wel groeven in.
De radiateur is deels bedekt met een aluminium plaat. Arie: ‘Dat is niet voor bescherming, maar om ervoor te zorgen dat het blok wat beter op temperatuur komt. Door zo de radiateur deels af te dekken is dat gelukt. Zowel zomers als ’s winters blijft de temperatuur nu vrij constant.’
Het lakwerk van de Suzuki ziet er nog uit als nieuw. Pas als we heel goed kijken zien we dat Arie voorzorgsmaatregelen heeft getroffen. Er zit op de meeste plekken een nagenoeg onzichtbare folie geplakt. ‘Die heb ik als pasklare set zo kunnen bestellen. Echt een aanrader als je de motor netjes wilt houden’, weet Arie inmiddels uit ervaring. Van Sleeuwen controleert de motor van onder tot boven, maar nergens is enige slijtage bespeurbaar. Van Sleeuwen: ‘Deze motor is nog maar weer eens het bewijs dat een hoge kilometerstand niet alles zegt. Er komen hier motoren binnen met veel minder kilometers op de teller die veel minder mooi zijn.’
Hoe tevreden Arie over zijn V-Strom is, wordt duidelijk als je vraagt wat zijn volgende motor zal zijn. ‘Zeker weer een V-Strom. Eerst deze richting de 300.000 kilometer. En hopelijk komt er dan een nieuwe V-Strom. Deze motor heeft mijn hart gestolen.’
Merkenclub
Met zoveel Suzuki V-Stroms in Nederland kan het niet anders of er is ook een forum voor de V-Strom-bezitters: www.forum.v-strom.nl. Een kwestie van aanmelden en je kunt actief worden op het forum.
Reparaties en problemen
- 45.000 km stator doorgebrand
- 63.800 km kortsluiting bekabeling
- 84.400 km stator vervangen na terugroepactie
- 92.000 km achterschokdemper vervangen door Hyperpro
- 108.000 km achterwiellager en achterbrug vervangen
- 114.700 km binnenpoten voorvork vervangen
- 141.000 km balhoofdlager en remschijven voor vervangen
- 159.100 km schakelunit vervangen
- 168.600 km uitlaat vervangen na aanrijding
- 180.000 km koppelingshendel vervangen
- 188.500 km accu vervangen
Suzuki DL650A V-Strom: Goed om te weten
De successtory van de Suzuki V-Strom begon in 2002 met de komst van de DL1000. Ruim een jaar later kreeg de DL1000 een kleiner broertje in de vorm van de DL650. Op het eerste gezicht lijken beide motoren als twee druppels water op elkaar, maar als je goed kijkt zie je dat de 1000 twee uitlaatdempers heeft en de 650 maar één. Het kuipwerk lijkt identiek, maar de 650 is smaller. Ook het motorblok, afkomstig uit de SV650 maar terug getuned, is kleiner. De eerste V-Strom DL650 was zonder ABS. Vanaf 2006 is er de DL650A waarbij de ‘A’ staat voor ABS. Daarnaast is er ook een Black Rhino-uitvoering (2006) met onder andere handkappen, matzwarte kleurstelling, kofferset, valbeugel en carterplaat. De laatste aangepaste versie is de Adventure-uitvoering. Vanwege zijn geroemde handelbaarheid is bij het grote publiek de DL650 populairder dan de DL1000. Rij je vaak met duopassagier en bagage dan is de DL1000 misschien de betere keuze. De V-Strom is nog steeds nieuw leverbaar in drie inhoudsklassen, 250 cc, 650 cc en 1050 cc, en in diverse uitvoeringen.
Pluspunten
Handelbaarheid, comfort en prijs
Minpunten
Geen