Na een racecarrière van ruim 17 jaar op tal van circuits en het beruchte Isle of Man, besluit Andrew Marsden dat het tijd wordt voor iets anders. Het is 2008 en Andrew droomt van een zware V-twin met de looks van een klassieke Norton Manx en de stuureigenschappen van een echte racer. Hij laat het niet bij dromen en gaat aan de slag…
De eerste versie van deze motor had ik in 2011 klaar en eigenlijk ben ik vanaf dat punt altijd bezig geweest met verbeteringen bedenken en toepassen. Het is echt een voortdurend project in uitvoering geweest, waarbij ik al doende ook steeds bijleerde. Gedurende die periode heb ik er op veel circuits mee getest en reed ik er zelfs de ‘parade lap’ mee tijdens een Manx GP op het Isle of Man.
Manx tank
Het is vanaf het begin mijn bedoeling geweest de motor zo licht mogelijk te bouwen, met de lichtst mogelijke (carbon/magnesium) wielen en met gebruik van aluminium waar mogelijk. Ik begon met het maken van een mal voor een frame met de geometrie van een Ducati 916 fabrieks superbikeracer. Met een geleende buizenbuiger probeerde ik mezelf de kunst van het buigen zo snel mogelijk eigen te maken. Dat is helemaal niet mijn vakgebied, ik ben spuiter van beroep en hou me dan ook het liefst met stijl en design van een motor bezig. Gelukkig raakte snel na het begin Pete Sutton bij het project betrokken. Pete is een echte engineer en in zijn handen doet metaal precies wat hij wil. De benzinetank was een van de eerste onderdelen die ik kocht en de hele motor is vervolgens ontworpen en gebouwd op basis van de vorm van die tank. Het was de tank van een Norton Manx racer uit de jaren ’50 met nog een originele messing tankdop. De bodem van de tank moest eruit geslepen worden en aangepast voor het frame.
Pulley
Het frame is opgebouwd uit CDS stalen buis en extra verstevigd rond het balhoofd en een paar andere plekken om de stijfheid te krijgen die je wilt hebben in een echt raceframe. Voor de achtervering lieten we een speciale schokdemper opbouwen bij Nitron in Oxford. Dat ding was meteen helemaal goed. De voorvork stamt uit een Ducati 916, waarbij we het binnenwerk verbeterd hebben met spullen van K-Tech. Dat maakt een groot verschil, want de standaard Ducati vork is erg stug. Omdat de S&S blokken zo enorm sterk zijn, komt het soms voor dat de primaire belt over de pulley wordt getrokken als je serieus gas geeft. Om dat te voorkomen hebben we een systeem gemaakt waarmee de belt altijd gespannen is en in contact blijft met de pulley, of het nu warm of koud is. De meeste onderdelen werden door ons zelf gemaakt, zo ook de aan de voorkant gemonteerde olietank. Die locatie zorgt voor goede koeling en brengt het gewicht van de tank waar je het wilt hebben: laag en voorin het rijwielgedeelte.
Hoosier Chopper: banden maken de motor
Belangstelling
De oorspronkelijke motor had alleen maar een kickstarter en een race-versnellingsbak. Na een paar jaar besloot ik er een elektrische starter en een meer op straatgebruik gerichte versnellingsbak op te zetten. Dat bleek uiteindelijk best een ingrijpende klus, waarvoor een heel nieuwe positie van het blok in het frame uitgewerkt moest worden. Zoals eerder gemeld, ben ik spuiter van beroep. Ik heb een eigen motorspuiterij (Ultimate Bike Paint), dus was het spuitwerk geen probleem. Ik koos, helemaal naar mijn eigen smaak, voor een silver metalflake met airbrush en blue pearl voor het frame. Daarmee waren we helemaal gelukkig met de motor en het zou zelfs niet bij een enkel exemplaar blijven. Pete en ik gaan altijd naar de Isle of Man voor de Manx GP races. Natuurlijk ging ik er heen op mijn nieuwe S&S caféracer en waar we ook stopten, er was altijd meteen veel belangstelling voor de motor. Heel vaak werd er ook gevraagd of ik de motor misschien zou willen verkopen. Nee, natuurlijk niet! Vaak werd er dan ook meteen gevraagd of er niet nog een, of zelfs enkele zou willen bouwen. Helemaal geen gek idee en omdat we zagen dat er zo veel belangstelling voor was, besloten Pete en ik dat dan ook te gaan doen.
Op aanvraag
Dus zo is het gekomen dat we een tweede S&S caféracer opbouwden en het bedrijf ‘Sutton & Marsden Café Racers’ oprichtten. De tweede machine die we opbouwden is de witte motor op de foto’s bij dit verhaal. We bouwen op aanvraag van klanten die performance, exclusiviteit en maatwerk op waarde weten te schatten S&S caféracers geheel naar de wensen van de klant. Interesse? Kijk hier voor meer info.
Fotografie: Del Hickey
ALGEMEEN | |
---|---|
Eigenaar | Paul Cools |
Bouwer | Nico Naeye |
Bouwtijd | ca. 400 uur |
MOTORBLOK | |
Merk en type | S&S Panhead |
Bouwjaar | 2019 |
Cilinderinhoud | 1200 cc |
Ontsteking | Crane |
Dynamo | H-D |
Carburateur | S&S Super E |
Olieleidingen | Aviation |
Luchtfilter | stock, duikersklok |
Uitlaten | huisvlijt |
Versnellingsbak | 4-bak |
Primaire kast | Late Shovel |
Koppeling | Barnett |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Jesse Rooke, ‘hardtail-met-achtervering’ |
Schokbrekers | van mountainbike |
Voorvork | H-D Wide Glide |
Voorwiel | 21” |
Voorrem | Performance Machine |
Achterwiel | Fat Boy |
Achterrem | Performance Machine |
Achterband | 200 mm |
ACCESSOIRES | |
Koplamp | V-Rod |
Stuur | H-D Rocker-C |
Spiegels | Rebuffini |
Knipperlichten | in handvatten |
Tellers | Motogadget |
Handvatten | chroom, Parts Europe |
Benzinetank | selfmade (surfplank) |
Zadel | J-M Justus |
Olietank | Shovel, onder zadel |
Achterspatbord | 2x Fat Bob |
Achterlicht | H-D ACC |
Forward controls | Rebuffini |
SPUITWERK | |
Spuiter | Radical Customz |
Sign painting uitlaat | Goaaze |