donderdag 21 november 2024

Stamboom Kawasaki Ninja: van GPZ900R tot ZX-6R 40th Anniversary

Ninja is misschien wel de meest iconische modellenlijn van Kawasaki. Niet alleen een stoere, welklinkende en herkenbare naam, maar ook al gaande sinds de jaren 80. De geschiedenis van de Ninja begint met de introductie van de Kawasaki GPZ900R in 1984. Een baanbrekende machine die de wereld van sportmotoren voorgoed zou veranderen.

De GPZ900R was een technische meesterzet voor zijn tijd. Het was de eerste motorfiets die werd aangedreven door een vloeistofgekoeld, 16-kleppen, viercilinder-motorblok. Met een topsnelheid van ongeveer 250 km/u was het de snelste productiemotorfiets van zijn tijd. Niet alleen goed voor reclamedoeleinden en als verkoopargument, maar het model vestigde de reputatie van Kawasaki als een serieuze speler in de niet te onderschatten sportmotorenmarkt.

Stamboom Kawasaki W-serie: W1 zette Kawasaki als motorbouwer definitief op de kaart

Dankzij het succes van de GPZ900R konden een hele reeks Ninja-modellen ontwikkeld worden, elk gericht op verschillende segmenten van de motormarkt. In 1986 werd de GPZ1000RX geïntroduceerd, gevolgd door de iconische ZX-10 in 1988. Die laatste was nog krachtiger en introduceerde veel innovaties op het gebied van aerodynamica en rijprestaties.

De wereld was gek van sportmotoren in de jaren 90, dus de Ninja-lijn werd flink uitgebreid met de komst van de lichtere ZX-6R en de ZX-9R. De ZX-6R, geïntroduceerd in 1995, was een van de eerste 600cc-sportmotoren die een brede massa motorrijders aansprak. Met zijn lichtgewicht rijwielgedeelte en krachtige viercilinder was het een favoriet op zowel de weg als het circuit. De ZX-9R, als eerste op de markt in 1994, bood dan weer een goede balans tussen kracht en wendbaarheid.

In de jaren 2000 zocht Kawasaki het hogerop met de ZX-12R en later de ZX-14R, die respectievelijk in 2000 en 2006 werden uitgebracht. Monsters die bekend stonden om hun indrukwekkende snelheid en vermogen, waarbij de ZX-14R vaak werd beschouwd als de snelste productiemotorfiets ter wereld.

De moderne Ninja-lijn blijft evolueren met modellen zoals de ZX-10R, hét Ninja-uithangbord dankzij zeven wereldtitels in het WorldSBK-kampioenschap. Daarnaast is er de Ninja H2, al uit 2015, die opviel door zijn supercharged motor, waardoor hij een van de krachtigste en meest innovatieve motorfietsen op de markt werd. Om nog maar te zwijgen van zijn uitbundige design.

Van de baanbrekende GPZ900R tot de hedendaagse high-tech modellen, de Kawasaki Ninja is, en zal nog lang, een iconische naam in de wereld van sportmotorfietsen blijven

Stamhouder

1984-2003: GPZ900R

  • 908 cc, vier-in-lijn, vloeistofgekoeld
  • 115 pk en 85 Nm

Motorblok

De Kawasaki GPZ900R is uitgerust met een vloeistofgekoelde 908cc-viercilinder met 16 kleppen, een noviteit in de jaren 80. Hij leverde 115 pk (84,4 kW) bij 9.500 tpm en 85 Nm koppel bij 8.500 tpm, wat destijds ongekend was voor een productiemotorfiets. De DOHC-configuratie (Double Overhead Camshaft) zorgde voor een efficiënte lucht- en brandstoftoevoer, waardoor hoge prestaties mogelijk waren. Het motorblok was bijzonder innovatief ontworpen, met een aluminium cilinderkop en lichtgewicht materialen die niet alleen zorgden voor de uitstekende prestaties, maar ook voor een goede betrouwbaarheid. Met een topsnelheid van ongeveer 250 km/u was het de snelste productiemotorfiets van zijn tijd.

Ophanging

De ophanging van de GPZ900R was geavanceerd, met een telescopische voorvork en een Uni-Trak monoshock achtervering. De voorvork had een diameter van 38 mm en was instelbaar voor zowel veervoorspanning als demping. De achtervering, met zijn progressieve demping, zorgde vooral voor stabiliteit en tractie, ook bij hoge snelheden. Deze ophangingsconfiguratie gaf de GPZ900R een goede balans tussen wendbaarheid en stabiliteit, wat cruciaal was voor gebruik op zowel de weg als het circuit.

Remmen en gewicht

De GPZ900R was uitgerust met twee 280mm-schijfremmen voor en een 270mm-schijfrem achter. Met een drooggewicht van 228 kg was de GPZ900R relatief licht voor een motorfiets met zulke krachtige prestaties. Dit lage gewicht droeg bij aan de wendbaarheid en de algehele rijervaring, waardoor de GPZ900R niet alleen snel, maar ook makkelijk te besturen was, wat uiteraard bijdroeg aan zijn populariteit onder sportieve rijders. Na zijn rolletje in de film Top Gun kreeg de GPZ900R een legendarische status.

1986-2012: Ninja 250R

  • 248 cc, tweecilinder, vloeistofgekoeld
  • 36 pk en 24 Nm

De Ninja 250R, later de Ninja 300, Ninja 400 en nu de Ninja 500, was een geschenk uit de hemel voor beginners en motorliefhebbers die een toegankelijke maar sportieve motorfiets wilden. Hij bood een fijne combinatie van prestaties en gebruiksvriendelijkheid, met een lichtheid en wendbaarheid die deze Ninja ideaal maakte voor stadsverkeer en beginnende rijders. De Ninja 250R speelde dus een belangrijke rol in het introduceren van een nieuwe generatie rijders in de wereld van sportmotorfietsen.

Ninja 250R.

2023-heden: Ninja ZX-4RR

  • 399 cc, viercilinder, vloeistofgekoeld
  • 80 pk en 39 Nm

De ZX-4RR markeert een opmerkelijke terugkeer van de viercilindermotor in het 400cc-segment. Uitgerust met slechts 399 cc levert hij dankzij zijn honger naar hoge toeren een indrukwekkend vermogen van 80 pk bij 13.000 tpm en 39 Nm bij 11.000 tpm. Janken als een bezetene, met andere woorden. Dankzij zijn lage rijklaargewicht van slechts 189 kg is het een machine die zeer makkelijk en precies te rijden is.

Ninja ZX-4RR.

1995-heden: Ninja ZX-6R

  • 599 cc, viercilinder, vloeistofgekoeld
  • 110 pk en 66 Nm

De ZX-6R was een van de eerste 600cc-sportmotoren die een brede aantrekkingskracht had. Met zijn lichtgewicht rijwielgedeelte en krachtige motor werd het een favoriet onder zowel straat- als circuitrijders. De ZX-6R stond bekend om zijn uitstekende wendbaarheid en relatief goede rijcomfort, waardoor het een populaire keuze werd voor zowel dagelijkse rijders als motorsportliefhebbers. Laten we ook niet vergeten dat ‘iedereen’ in de jaren 90 een supersport of superbike wilde.

Ninja ZX-6R.

1994-2003: Ninja ZX-9R

  • 899 cc, viercilinder, vloeistofgekoeld
  • 143 pk en 101 Nm

De ZX-9R werd beschouwd als een ‘gentleman’s superbike’ vanwege zijn comfortabele rijpositie en uitstekende prestaties. Het was een machine die het juiste evenwicht tussen balans, kracht en wendbaarheid had. Uitgerust met een 899cc-viercilinder leverde hij 143 pk, zonder in te boeten aan rijcomfort. Het model werd snel populair onder sportieve rijders en zette de standaard voor sportmotoren in de 900cc-klasse. Eigenaren prezen de ZX-9R om zijn stabiliteit bij hoge snelheden en responsieve stuureigenschappen.

Ninja ZX-9R.

1988-1990: ZX-10

  • 997 cc, viercilinder, vloeistofgekoeld
  • 135 pk en 108 Nm

De ZX-10 was de krachtigere opvolger van de GPZ900R en introduceerde verbeterde aerodynamica en prestaties. Hij was vooral ontworpen voor hoge snelheden en stabiel rijgedrag en vormde een belangrijke stap in de ontwikkeling van supersportmotoren. De ZX-10 stond in sommige markten bekend als ‘Tomcat’, een verwijzing naar het geavanceerde F-14 Tomcat-gevechtsvliegtuig.

ZX-10.

2004-heden: Ninja ZX-10R

  • 998 cc, viercilinder, vloeistofgekoeld
  • 200 pk en 114 Nm

Dé ultieme Ninja, of toch zeker de eerste Ninja waar je aan denkt als je de naam hoort. De ZX-10R is beroemd en berucht om zijn prestaties op het circuit. Hij levert meer dan 200 pk, is uitgerust met de modernste elektronische hulpmiddelen en gaat de strijd week na week aan met allerhande Honda Fireblades, Yamaha R1’s en Suzuki GSX-R1000’s. Een icoon op en naast het circuit dat ondertussen al twintig jaar geproduceerd wordt, met een hele lijst aan toffe special en limited editions.

Ninja ZX-10R.

2011-heden: Z1000SX/Ninja 1000SX

  • 1043 cc, viercilinder, vloeistofgekoeld
  • 140 pk en 111 Nm

De Z1000SX, later bekend als de Ninja 1000SX, werd geïntroduceerd in 2011 en is de meer toergerichte variant van de Ninja met wel het sportieve, lage uiterlijk, maar dan in combinatie met een hoger stuur en een dus meer rechtop zitpositie. Hij heeft een comfortabel zadel, instelbaar windscherm en cruisecontrol om je het zo aangenaam mogelijk te maken. In 2020 kreeg de Ninja 1000SX een aanzienlijke update, met een volledig TFT-kleurenscherm dat compatibel is met smartphone-connectiviteit via de Kawasaki Rideology-app.

Ninja 1000SX.

1990-2001: ZX-11

  • 1052 cc, viercilinder, vloeistofgekoeld
  • 147 pk en 111 Nm

Ook bekend als de ZZ-R1100, was deze Kawasaki jarenlang de snelste productiemotorfiets ter wereld, met een topsnelheid van ongeveer 283 km/u. De ZX-11 introduceerde de ram air-technologie, waarbij lucht via inlaten aan de voorkant van de motor naar de carburateurs werd geleid, wat de motorprestaties bij hoge snelheden aanzienlijk verbeterde. Deze innovatie zou later door vele andere fabrikanten worden overgenomen.

ZX-11.

2000-2006: Ninja ZX-12R

  • 1199 cc, viercilinder, vloeistofgekoeld
  • 178 pk en 134 Nm

Een beest van een motorfiets die bekend stond om zijn indrukwekkende snelheid en vermogen. Met een 1199cc-viercilinder die meer dan 178 pk produceerde, was de ZX-12R een van de snelste motoren van zijn tijd. Weinig verrassend werd hij vaak gebruikt voor dragracen en hogesnelheidsruns, wat zijn reputatie als een regelrechte raket versterkte. Bovendien was het een van de eerste motorfietsen die gebruik maakte van een aluminium monocoque frame, wat bijdroeg aan zijn lichtgewicht en hoge stijfheid.

Ninja ZX-12R.

Stamboom Ducati Monster: icoon van de motorwereld

2006-2020: Ninja ZX-14R

  • 1441 cc, viercilinder, vloeistofgekoeld
  • 200 pk en 158 Nm

Meer cc’s, meer vermogen, meer koppel, meer snelheid. Kawasaki’s drang naar ‘meer’ stopte niet. De ZX-14R, ook bekend als ZZR1400, was een van de krachtigste en snelste productiemotorfietsen, met een topsnelheid van meer dan 300 km/u. Onder andere dankzij een fantastisch frame en geavanceerde elektronica werd hij geprezen om zijn stabiliteit en controle bij hoge snelheden, waardoor het een favoriet werd onder langeafstandsrijders en snelheidsliefhebbers. Ook de ZX-14R werd vaak ingezet voor dragracing en slaagde erin de kwart mijl in minder dan 10 seconden te voltooien.

Ninja ZX-14R.

2015-heden: Ninja H2

  • 998 cc, viercilinder, vloeistofgekoeld, supercharged
  • 200 pk en 137 Nm

De Ninja H2 introduceerde een supercharged motor, wat een primeur was voor productiemotorfietsen. Hij is uitgerust met een 998cc-viercilindermotor die tot 310 pk produceert in de niet-straatlegale H2R-versie, waardoor het een van de krachtigste motorfietsen ooit is. Het model staat bekend om zijn extreme kracht en high-tech kenmerken, zoals een trellis-frame, geavanceerde aerodynamica en een volledige elektronicawinkel aan boord. De Ninja H2 is een toonbeeld van Kawasaki’s technische innovatie en durf. Later volgde ook de meer toergerichte Ninja H2 SX.

Ninja H2.

Nieuwste loot

1995-heden: Ninja ZX-6R

Ninja ZX-6R.
  • 636 cc, viercilinder, vloeistofgekoeld
  • 124 pk en 69 Nm

Motor

De 2024 ZX-6R is uitgerust met een 636cc-viercilinder die 124 pk (91 kW) bij 13.000 tpm en 69 Nm koppel bij 10.800 tpm levert. In basis nog steeds hetzelfde ‘te grote’ motorblok voor de supersportklasse, want 37 cc te veel. Dat zorgt wel voor meer power bij lage en middelhoge toeren. Uiteraard is de laatste generatie van het motorblok EU5+ conform, dankzij onder andere een geoptimaliseerd in- en uitlaattraject.

Frame en ophanging

Kawasaki gebruikt een aluminium perimeterframe, voor een optimale combinatie van stijfheid en lichtgewicht constructie. Aan de voorzijde is de ZX-6R uitgerust met een volledig instelbare Showa BPF-voorvork, die een grotere zuigerdiameter heeft voor betere dempingseigenschappen en controle. Achteraan wordt een Bottom-Link Uni Trak monoshock met piggyback gebruikt, die eveneens volledig instelbaar is.

Elektronica

Elektronica is vandaag de dag belangrijker dan ooit, al helemaal op het circuit waar de limieten continu worden opgezocht. De nieuwste ZX-6R is dan ook uitgerust met vier rijmodi (Sport, Road, Rain en Rider), een quickshifter (voor opschakelen) en power modes. Verder ook nog een drievoudige tractiecontrole, een aan de ECU gekoppelde ABS-unit en een TFT-scherm met connectiviteit.

40th Anniversary Edition

De 40th Anniversary Editions van de Kawasaki Ninja-modellen (ZX-4RR, ZX-6R, ZX-10R, Ninja 1000SX, Ninja 650) zijn een eerbetoon aan vier decennia van baanbrekende motoren en toonaangevende innovatie. Elk model wordt gekenmerkt door exclusieve kleurenschema’s, graphics en details die de geschiedenis en de evolutie van de Ninja benadrukken. Los van de geweldige kleurstellingen zijn er ook extra’s zoals speciale badges en genummerde certificaten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen