Het klinkt als een scene uit een toekomstige Mission Impossible: Tom Cruise die even wat rommelt op een tablet, een rits beschikbare motoren gepresenteerd krijgt, en door wat technische gegevens in te voeren tot z’n ideale motor komt. Dat klinkt misschien futuristisch, maar is het eigenlijk niet, dankzij de wondere wereld van het wereldwijde web. Wij loodsen je even richting virtuele motorpaskamer.
Illustraties: Cycle-Ergo en Motonomics.com
Voor we erin vliegen, even een open deur intrappen: een goede lichaamshouding is belangrijk, ook op de motor. Sommige manieren van rijden boetseren je lichaam immers in een weinig doordeweekse houding, waardoor je in het zadel druk kan ondervinden op je handen, polsen, armen, rug en ook benen. Zo zal je op een laag gezadelde cruiser al snel meer last krijgen aan je onderrug, aangezien je voeten ver naar voren staan, en je armen ver moeten reiken. Daardoor hang je als een rookworst aan het stuur en kunnen je benen – en dus ook je knieën – niet als extra schokdempers functioneren om klappen op te vangen. Op de doorsnee racer zit je dan weer zo extreem door ver naar achter geplaatste voetsteunen en lage, ver naar voren gepositioneerde clip-ons, waarbij je gewrichten onder allerlei extreme hoeken geduwd worden. Dat terwijl een hoogpoter je mooi rechtop in het zadel duwt, maar je best wat binnenbeenlengte nodig hebt om goed bij de grond kunnen komn bij stilstand.
Referentiekader
Het gewricht dat daarbij het felst scharniert qua hoek is de knie: van de luie, stompe hoek op een cruiser, tot een messcherpe hoek op de racer, tot de quasi-rechte hoek die je op de meeste allroads zal ervaren. Hoeveel graden die hoek precies bedraagt, hangt dus af van het type motor, maar misschien nog meer van je eigen lijf. We krijgen vaak de vraag van lezers, maar het blijft ook voor ons een onmogelijke opdracht om in te schatten of een specifieke motor je zal ‘passen’. Daarvoor zijn simpelweg te veel factoren die specifiek op je lijf van toepassing zijn. De lengte van het bovenlijf ten opzichte van je (binnen)beenlengte bijvoorbeeld. Heb je lange armen, of korte? Loop je mooi rechtop, of licht voorover gebogen? Heb je brede heupen, of smalle? Zie onderstaande tools dan ook eerder als een digitaal referentiekader. We zouden je aanraden om je huidige motor uit de lijst te kiezen – of eentje waar je eerder mee reed – en die als referentie naast je beoogde, nieuwe motor te zetten. Zo vallen enerzijds de verschillen in houding meteen op tussen beide motoren, maar kan je ook inschatten of de virtuele paskamer jouw lijf verhoudingsgewijs een beetje correct inschat.
5 geschikte motoren voor korte mensen
Thuis even ‘passen’
Online zijn er naar onze mening twee uitstekende mogelijkheden om motoren even virtueel te testzitten – of passen, zo je wilt. Enerzijds is er cycle-ergo.com, anderzijds MotoNomics.com. Beide websites gaan uit van de hierboven beschreven ergonomische driehoek tussen stuur, zadel en voetsteunen, en combineren die met de gegevens die je ingeeft rond je lengte. Op Cycle-Ergo kan je niet enkel de lichaamslengte invoeren, maar ook die van de (binnen)beenlengte – een niet te onderschatten maat. Want hoewel de zadelhoogte een eerste, belangrijke horde vormt, zijn ook de breedte van het zadel of de tankelementen die bepalen hoeveel binnenbeenlengte er overblijft in de verticale richting. Die twee elementen kun je helaas niet bijstellen in de simulator. Maar doordat de verhouding tussen beenlengte en de rest van het lichaam alvast wordt bijgesteld, krijg je een eerste, virtuele mogelijkheid om een inschatting te maken. Het minpunt aan deze webstek is dat de meest recente motor in januari 2021 werd geüpload. Recentere motoren kan je aanvragen via de webmaster – al is het maar de vraag hoe lang die erover doet om het model in kwestie toe te voegen. Het voordeel aan die licht gedateerde insteek is dat de database vóór die datum best uitgebreid is én ver terug gaat. Zo kan je op Cycle Ergo ook een BMW R80 G/S uit 1987 proefpassen, of zelfs een Honda CB750 Four uit 1969. ‘Elk nadeel heb ze voordeel’, nietwaar?
Knappe simulatie
Een modernere look, feel én catalogus krijg je bij motonomics.com. De website oogt een stuk gepolijster, de motoren zijn up-to-date – zo staat de Ducati DesertX bijvoorbeeld al in de lijst, terwijl die amper bij de dealers staat. De stelmogelijkheden zijn legio: van de positie van én op de voetsteunen, tot de positie in het zadel, en alles er tussenin. Ook de zithouding van de rijder én passagier kunnen tot in de details worden ingevoerd., waarna je een knappe simulatie krijgt van het zijaanzicht op de motor. De infoknop je vertelt onder welke hoek je knieën en heupen zijn geduwd en hoever je lichaam voorover zal leunen. Een erg knappe tool, die de keuze ongetwijfeld een stuk zal vereenvoudigen.
Zou ik met m’n meter drieënzeventig een DesertX kopen, en om vlot te rijden – zoals steeds – ongeveer een vuist tussen m’n tank en kruis vrijlaten, dan berekent MotoNomics dat mijn kniehoek 79° bedraagt, mijn heupen onder 102° gekanteld zijn en mijn lijf exact 12° voorover zal leunen. Probeer het zeker zelf ook even uit!