Toen Kawasaki in 2019 de nieuwe Versys 1000 op de wereld losliet, was de begeleidende slogan ‘Adventure Calling’. Dat is ruim interpreteerbaar, maar we vonden het al behoorlijk avontuurlijk om met de Versys 1000 SE in 2023 het ‘Wereldrecord aantal landen in één dag’ scherper te stellen. Vijftien landen en daarna…stond de Versys (te) lang stil op de redactie.
Thierry scoort nieuw record: 15 landen op de motor binnen 24 uur
Fast forward naar april van dit jaar en hoog tijd om iets nieuw te proberen in onze zoektocht naar de avontuurlijke inborst van de hoogpotige vierpitter. De slagzin ‘Adventure Calling’ kwam opnieuw ter sprake. En als het avontuur roept, wie zijn wij om daaraan weerstand te bieden? Een ander credo over avontuur is dat het pas begint waar de weg eindigt. En laat offroad-rijden nu één ding zijn wat we nog niet met de Kawasaki probeerden. Ook al liet het promo-filmpje van de Versys in 2019 al een tocht door Marokko zien, er kwam geen meter offroad bij kijken. Dat moet beter kunnen. Maar niet met de motor waarmee we in 22 uur vijftien landen doorkruisten. Er waren aanpassingen nodig. En een doel natuurlijk, dat helpt altijd.
Hoe ver?
Avontuur begint bij stilstaan. Dus stonden we even stil bij de opties. Waarom niet het ultieme avontuur aanpakken? Van Brussel naar Dakar rijden bijvoorbeeld. Niet wetende of dat lukt, maar een beetje avontuur laat zich niet voorspellen. Het was hoe dan ook het proberen waard. Van Brussel naar Dakar of… hoe ver. Iets in die aard. Gewoon proberen en zien hoever de reis ons brengt.
En dus begon het aanpassen van de motor. Offroad-voetsteunen zijn altijd nuttig. Een belly pan is zelfs noodzakelijk. Koffers natuurlijk. En valbeugels. Want de kans is klein dat je Marokko, de Westelijke Sahara, Mauritanië en Senegal doorkomt zonder een kleine of grote schuiver. Vooral omdat het doel van onze reis is om stukken van de originele Dakar-route te rijden. Niet de grote duinen van de Erg Chebbi, maar het merendeel van de pistes moet wel te doen zijn zijn. Dit in gedachten houdend dat er in totaal zo’n 7.000 km moet worden afgelegd en dat we dat met één set banden moeten aankunnen. Geen noppenbanden dus, wel de A41, Bridgestones adventure-band voor de openbare weg. Die moet de kilometers garanderen en we deden er ten tijde van de lancering al aardig wat pistes mee in de ruime omgeving van Ouarzazate.
Goed begonnen
Terwijl we deze regels tikken, kunnen we al terugblikken op de eerst 1.400 km van de rit. Met een ommetje door de Pyreneeën en Andorra, alwaar we ook de eerste onverharde wegen indoken. Met verbazend gemak. De banden doen het goed, het lage zwaartepunt van de Versys 1000 is een absoluut voordeel en de bellypan en offroad-voetsteunen van SW Motech lijken voorlopig de meest nuttige aanpassingen geweest. Dat zal wel zo blijven tot we de Kawasaki een keer neervlijen en de valbeugels hun werk doen.
O ja, omdat de vlag de lading een beetje moet dekken, trokken we met de Versys ook nog naar de spuitcabine, alwaar de motor een passende kleurstelling kreeg aangemeten. In combinatie met de toevoeging van de accessoires, zorgt dit ervoor dat de motor er een stuk avontuurlijker uitziet. De rest vinden we uit in de komende dagen en weken. In een droomscenario hobbelen we in de eerste week van juli Senegal binnen. Dat is drie weken na de start bij het Brusselse Atomium.
Voorspelbare uitdagingen
Er zijn nog wat traditionele hinderpalen waar je als Afrika-reiziger steevast tegenaan loopt. Naast de offroad-passages, zijn er ook nog de vaak vervelende douanecontroles, uitdagingen bij de navigatie, darmkrampen –soms veroorzaakt door die douanecontroles – en een voorspelde hitte van meer dan 40 graden. Om dat laatste op te vangen, vervingen we de koelvloeistof door MoCool, een additief dat gemengd met gesteriliseerd water de motortemperatuur tot 10 graden koeler houdt. Bij Motul gingen we ook shoppen voor de bekende additieven die er voor moeten zorgen dat de benzine – die naarmate je zuidelijker gaat ook slechter wordt – toch de juiste verbranding biedt. Ook spannend: de NGEN7-motorolie op basis van gerecyclede olie. Héél benieuwd hoe die zich gaat gedragen tijdens de 7.000 km met extreme temperaturen.
Heel wat om naar uit te kijken en, oké, misschien wel een tikkeltje gevaarlijk. Maar als je vindt dat avontuur gevaarlijk is, overweeg dan eens hoe risicovol routine kan zijn. Daar laten we ons alvast niet door weerhouden. Geen idee of we het halen, maar het proberen op zich is al een avontuur. Het vervolg? Je leest het binnenkort op motor.nl!
Wat een mooi uitdaging. Zeker met een straat georienteerde machine. Ben benieuwd naar de vervolg verhalen.