Het is de meest gestelde vraag die ik krijg, of je op een persintroductie ook zelf mag rijden met de motoren. Natuurlijk, want anders is het bijzonder moeilijk om een zinnig artikel te schrijven. In deze reportage neem ik je graag mee op een persintroductie van in dit geval Suzuki. Een kijkje in mijn leven van motorjournalist. Tenminste, het spannende gedeelte, want schrijven is bloeden…
Dinsdag 6 februari
21:00 uur
Gegeten, kindjes naar bed, koffers gepakt en tijd om te vertrekken richting Schiphol. Een rit van twee uur. Omwille van een vroege vlucht op woensdagochtend heb ik een extra overnachting in een hotel vlakbij de luchthaven. Niet alleen comfortabeler, maar vooral interessant om de dag erna de ochtendspits te vermijden.
Woensdag 7 februari
05:00 uur
Vroeg uit de veren om tijdig op Schiphol te zijn voor de vlucht naar Faro, Portugal om 07:30. Op de luchthaven maak ik kennis met het reisgezelschap dat bestaat uit journalisten en verantwoordelijken van NIMAG-Suzuki. Even later toren ik boven de wolken uit.
10:00 uur
We landen op luchthaven Faro. Een halfuur later laad ik mijn grote reiskoffer – inclusief helm, motorkleding, avondkleding en normale reisbenodigdheden – in een busje dat mij naar het hotel brengt. Een rit van een uur.
11:30 uur
Aankomst bij het hotel. De motoren waarmee ik ga rijden – de GSX-S1000GX, V-Strom 800 en GSX-8R – staan netjes uitgestald en worden gretig gefotografeerd en gefilmd. Dit zijn meestal de eerste foto’s en filmpjes die op sociale mediakanalen verschijnen. Na die posts breng ik mijn bagage naar de hotelkamer en schuif ik aan voor de lunch. Mijn maag is behoorlijk aan het grommen.
14:00 uur
Persconferentie. Alle details over de motoren en het rijschema worden besproken. Na een uur aandachtig luisteren en zoveel mogelijk informatie proberen op te slorpen, trek ik mijn motorkleding aan en maak me klaar voor een eerste rit. In de meeste gevallen is er tijdens een persintroductie slechts één rijdag voorzien, maar omdat we al zo vroeg zijn aangekomen, heeft Suzuki er anderhalve rijdag van gemaakt. Maar goed ook, want de weersvoorspellingen voor morgen zien er niet al te best uit…
16:00 uur
Na een uur rijden achter een begeleider komen we aan op het eerste fotopunt. Foto- en videostops zijn belangrijke momenten op persintroducties. Zonder kom je thuis met alleen maar tekst en een artikel is niets zonder foto’s. Om de beurt rijden we langs de fotograaf – die zit vaak naast de weg voor het perfecte shot, meestal een bocht met een mooie achtergrond – met de drie type motoren, die we onderling wisselen. Fotografie neemt altijd veel tijd in beslag, omdat iedere journalist voldoende materiaal moet hebben. Minstens een uur, maar meestal langer.
18:00 uur
Na een prachtige rit door de Portugese heuvels en bergen, is het tijd om machine en mens bij te tanken. Een biertje na de rit is een traditie die zoveel mogelijk in ere wordt gehouden. Motorjournalisten zijn dan wel concurrenten van elkaar, maar dat betekent niet dat het ongezellig is. We sluiten de rijdag af zoals iedere motorgroep dat doet, met veel ‘heb je dat gezien?’ en ‘dit vond ik minder/erg goed aan de motor’. Na de après-test fris ik me op in de hotelkamer en schuif ik in avondkledij aan bij het diner. Maar eerst heb ik nog een stukje getikt voor de website over hoe het eerste gevoel met de motor(en) was en social media bijgewerkt met een reeks zelfgemaakte foto’s en filmpjes.
Donderdag 8 februari
09:00 uur
Een spannende ochtend, want gaat het regenen of niet? Velen zullen nu denken: ‘Een beetje regen kan toch geen kwaad.’ Inderdaad, dat is ook helemaal niet erg. Maar wel op een persintroductie, omwille van twee redenen. Je kunt de motor niet testen zoals motorrijders die meestentijds zullen gebruiken. Als het droog is dus. Maar ook de fotografie wordt in de regen een lastig verhaal. Niet alleen technisch voor de fotograaf, maar ook rijtechnisch wordt het allemaal wat braver omdat je je voorwiel niet wilt verliezen op de meestal gladde bergwegen. Bij de start van de rit hebben we in ieder geval geluk. Het is zwaarbewolkt, maar voorlopig valt er geen druppel. Ik neem voor de zekerheid wel mijn regenpak mee, dat netjes onder het zadel van de GSX-S1000GX past. Handig!
10:00 uur
Tijd voor de volgende fotoshoot, nu het nog droog is, waarbij we een voor een achter een camera-auto rijden. Die zorgt voor die typische beelden heel dicht op de motor, waardoor het enigszins lijkt alsof je zelf aan het rijden bent. Het uitdagende hieraan is om je snelheid zo constant mogelijk te houden omdat je anders onscherpe beelden krijgt. Daarbij rij je ook echt kort op de camera-auto, voor een zo dramatisch mogelijk effect.
13:00 uur
We naderen de zuidwestkust van Portugal. De lunchlocatie ligt op een klif met een magnifiek uitzicht over de Atlantische Oceaan. Maar er staat bijzonder veel wind en de regen komt horizontaal voorbij. Het is bitterkoud en ik duik snel het restaurant in voor een heerlijke vismaaltijd. Even opwarmen, regenpak aan en hopelijk straks niet doorweekt in het hotel aankomen.
20:00 uur
Na een doornatte, maar wel prachtige rit richting het hotel krijgen we de laatste kans om de drie machines te testen. Eenmaal bij het hotel bereid ik me voor op de videopresentatie. In dit geval slechts één, die van de GSX-S1000GX, want de V-Strom 800 en GSX-8R heb ik op eerdere persintroducties al gedaan. Na de video-opnames neem ik een zalig warme douche en kleed me om. De voltallige groep motorjournalisten vertrekt naar Lagos voor het laatste avondmaal. Er is zowaar een ober genaamd Jésus aanwezig… Om de avond af te sluiten, drinken we nog een pint in een lokale Irish Pub. En nog eentje om het verlies aan de pooltafel te verwerken.
Vrijdag 9 februari
Op vrijdag rijden we niet meer. Vroeg in de ochtend vertrekken we naar de luchthaven van Faro, om via Lissabon naar Schiphol te vliegen. Maar op Faro loopt het bijna mis. Niet door de vele regen, die langs de muren van de luchthaven naar binnen sijpelt waardoor er overal plassen liggen, maar wel omdat de vlucht vertraging heeft opgelopen waardoor de overstap in Lissabon wel heel kort wordt. Gelukkig loopt het allemaal goed en ben ik omstreeks 18:00 weer in Nederland. Na een snelle hap is het dan nog twee uur rijden naar vriendin en kinderen. Rond 21:30 ben ik weer thuis, een reis van deur tot deur die ondanks het tijdsverschil ongeveer twaalf uur heeft geduurd. Da’s niet om te klagen, maar gewoon zoals het is voor een motorjournalist die de wereld overvliegt van introductie naar introductie. En dat hebben mijn collega’s en ik er graag voor over.
Foto’s: Gijs Gilis, Fedor Lammers