Robin de Wit heeft al meer dan twintig jaar een innige band met zijn Purple Virgin. “Het was een paarse maagd en ikzelf heb haar ingereden. Hoe uniek en ultiem onafscheidelijk van elkaar ben je dan. Heel veel mooie momenten hebben we samen meegemaakt, enorm veel kilometers mogen rijden en ik voel dankbaarheid dat dit in m’n bloed zit.”
De joviale, goedlachse Robin is zeker geen onbekende in de chopperwereld. Zijn aanstekelijke enthousiasme zet de toon en verhalen over zijn chopper en zijn reizen maken duidelijk dat Robin een echte liefhebber is en geen weekend-warrior. We zitten samen met Robin’s dochters en zijn vriendin Valesk in de zon en genieten van deze gezellige middag nabij Santpoort.
ROBIN DE WIT
Bouwjaar | 1989 |
---|---|
Beroep | Metaalbewerker |
Type | Eigenbouw |
Drank | Rum en bier |
Eten | Andijvie met spek, maar lust vanalles |
Liefde | Heerlijk samen met Valesk |
TV | Gold Rush |
Film | Fixing the Shadow |
Muziek | Old school metal |
Boek | Harley werkplaatshandboek |
Sport | Motorrijden is sport genoeg |
Hobby | Metaalbewerking |
Vrouwen | Mijn dochters |
Mannen | Mijn vader |
Motoren | Deze |
Voorbeeld | Mijn vader |
Lijfspreuk | ‘Geniet, want je leeft maar 1 keer!’ |
Project
De Purple Virgin is een project dat al vele jaren gaande is. Op de basis van het project zijn al verschillende versies gebouwd, met als rode draad de vormgeving van de chopper, reizen en Robin’s familie, in het bijzonder zijn dochters Angela en Christa. Beide dametjes zijn motorliefhebbers en rijden vaak achterop mee. Bij het bouwen van deze chopper deed Robin bijna al het werk zelf. Van beroep is hij metaalbewerker en zoals iedereen weet, ‘een handige donder’. Bijna 25 jaar geleden werd de Harley bij een dealer gekocht en in de loop der jaren tot een chopper getransformeerd, waarbij vele onderdelen en voorwerpen er een persoonlijke touch aan geeft. Van de stickers van bezochte evenementen tot de eerste speentjes van zijn dochters sieren deze coole chop die niet voor de show is, maar waar daadwerkelijk tal van verre reizen mee ondernomen wordt.
MaryLou Sporty: Michelangelo vernoemde zijn Chopper naar zijn oma
Stil
Dat er dan wel eens iets misgaat, iets afbreekt of los trilt hoort erbij, weet Robin maar al te goed. Grinnikend vertelt hij; “Met mijn maat Martijn werd er dan driftig tot in de kleine uurtjes gesleuteld om de bike weer klaar te hebben. Een keer zat hij al een kwartier helemaal stil op de vloer met zijn kop in zijn laskap onder het frame te kijken, want de bodemplaat accubak moest gehecht worden. Ik dacht dat hij zwaar zat te trippen onder die kap vanwege een heerlijk gemixte jonko kort daarvoor. Maar wat bleek… In werkelijkheid zat hij al een kwartier roerloos, omdat hij kansloos zocht naar een goede plek voor zijn TIG- lastoorts. Hahaha!”
Smoke en booze
Met overtuiging stelt Robin: “Van kinds af aan was ik al gefascineerd door H-D en de choppercultuur. Ik begon op mijn 27ste met een Kawasaki ZL Eliminator, de Lowtail was mijn eerste Harley en nu heb ik alweer vele jaren deze bike. In al die jaren ben ik geholpen door mijn toenmalige beste vriend Steef (RIP bro) en Martijn (de beste lasser van de wereld) die op de vrijdagavonden en -nachten met heul veul smoke en booze nog zijn lastoorts op mijn frame wist te richten.” Bijna alle onderdelen zijn door Robin zelf gemaakt en in de loop der jaren is er vaak iets gewijzigd, gerepareerd of gemoderniseerd, waardoor het een echt een heel persoonlijke chopper is geworden. “Problemen had ik genoeg”, verklaart Robin, “maar die ben ik gelukkig allemaal vergeten! Ik heb er waanzinnig veel plezier van en heb er de mooiste herinneringen aan. De vele reizen die ik met de chop gemaakt heb, zoals mijn recente trip naar Andorra, waren geweldig. Die Andorratrip was ultiem/hardcore en om nooit te vergeten”, aldus Robin, die inmiddels alweer plannen heeft om zijn chopper weer een upgrade te geven.
Tekst & fotografie: Onno “Berserk” Wieringa
TECHNISCHE GEGEVENS PURPLE VIRGIN
ALGEMEEN | |
---|---|
Eigenaar en bouwer | Robin de Wit |
Merk | Eigenbouw |
Model | Hardtail |
Bouwtijd | 4.5 jaar, nooit klaar |
MOTORBLOK | |
Type | Evolution |
Bouwjaar | 1989 |
Cilinderinhoud | 1340 cc |
Carburateur | CV |
Luchtfilterhuis | S&S-style Teardrop |
Ontsteking | Elektronisch |
Uitlaatsysteem | Pork en eigenbouw |
Versnellingsbak | H-D 5-speed |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Viking hardtail |
Voorvork | Tolle/L&L |
Voorwiel | 21″ |
Achterwiel | 15″ |
Remmen | Performance Machine |
DIVERSEN | |
Voorspatbord | Wide Glide |
Achterspatbord | L&L |
Spatbordsteunen | Eigenbouw |
Benzinetank | King Sportster, flink aangepast |
Dashboard/Tellers | Boardcomputer van Tom |
Olietank | Eigenbouw |
Stuur | Eigenbouw |
Handvatten | Chopper |
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel | Magura |
Koplamp | Aluminium bij Beast vandaan |
Achterlicht | Maltezer kruis/ led |
Zadel | Eigenbouw |
Sissybar | Zit aan het zadel vast |
Forward controls | Viking L&L |
Voetsteunen | H-D |
Rem- schakelpedaal | GMA pot |
SPUITWERK | |
Kleur | Two-tone paars |
Soort en merk verf | Oldschool hippie & flowerpower van AkzoNobel |
Spuiter | Giesbergen |
Special paint | Tankemblemen 5 mm aluminium |
Idee | Robin |
Design | Purple Virgin |