donderdag 21 november 2024

Purple Virgin: Robin’s fascinatie voor Harley en de choppercultuur

Robin de Wit heeft al meer dan twintig jaar een innige band met zijn Purple Virgin. “Het was een paarse maagd en ikzelf heb haar ingereden. Hoe uniek en ultiem onafscheidelijk van elkaar ben je dan. Heel veel mooie momenten hebben we samen meegemaakt, enorm veel kilometers mogen rijden en ik voel dankbaarheid dat dit in m’n bloed zit.”

De joviale, goedlachse Robin is zeker geen onbekende in de chopperwereld. Zijn aanstekelijke enthousiasme zet de toon en verhalen over zijn chopper en zijn reizen maken duidelijk dat Robin een echte liefhebber is en geen weekend-warrior. We zitten samen met Robin’s dochters en zijn vriendin Valesk in de zon en genieten van deze gezellige middag nabij Santpoort.

ROBIN DE WIT

Bouwjaar 1989
Beroep Metaalbewerker
Type Eigenbouw
Drank Rum en bier
Eten Andijvie met spek, maar lust vanalles
Liefde Heerlijk samen met Valesk
TV Gold Rush
Film Fixing the Shadow
Muziek Old school metal
Boek Harley werkplaatshandboek
Sport Motorrijden is sport genoeg
Hobby Metaalbewerking
Vrouwen Mijn dochters
Mannen Mijn vader
Motoren Deze
Voorbeeld Mijn vader
Lijfspreuk ‘Geniet, want je leeft maar 1 keer!’

Project

De Purple Virgin is een project dat al vele jaren gaande is. Op de basis van het project zijn al verschillende versies gebouwd, met als rode draad de vormgeving van de chopper, reizen en Robin’s familie, in het bijzonder zijn dochters Angela en Christa. Beide dametjes zijn motorliefhebbers en rijden vaak achterop mee. Bij het bouwen van deze chopper deed Robin bijna al het werk zelf. Van beroep is hij metaalbewerker en zoals iedereen weet, ‘een handige donder’. Bijna 25 jaar geleden werd de Harley bij een dealer gekocht en in de loop der jaren tot een chopper getransformeerd, waarbij vele onderdelen en voorwerpen er een persoonlijke touch aan geeft. Van de stickers van bezochte evenementen tot de eerste speentjes van zijn dochters sieren deze coole chop die niet voor de show is, maar waar daadwerkelijk tal van verre reizen mee ondernomen wordt.              

MaryLou Sporty: Michelangelo vernoemde zijn Chopper naar zijn oma

Stil

Dat er dan wel eens iets misgaat, iets afbreekt of los trilt hoort erbij, weet Robin maar al te goed. Grinnikend vertelt hij; “Met mijn maat Martijn werd er dan driftig tot in de kleine uurtjes gesleuteld om de bike weer klaar te hebben. Een keer zat hij al een kwartier helemaal stil op de vloer met zijn kop in zijn laskap onder het frame te kijken, want de bodemplaat accubak moest gehecht worden. Ik dacht dat hij zwaar zat te trippen onder die kap vanwege een heerlijk gemixte jonko kort daarvoor. Maar wat bleek… In werkelijkheid zat hij al een kwartier roerloos, omdat hij kansloos zocht naar een goede plek voor zijn TIG- lastoorts. Hahaha!”

Smoke en booze

Met overtuiging stelt Robin: “Van kinds af aan was ik al gefascineerd door H-D en de choppercultuur. Ik begon op mijn 27ste met een Kawasaki ZL Eliminator, de Lowtail was mijn eerste Harley en nu heb ik alweer vele jaren deze bike. In al die jaren ben ik geholpen door mijn toenmalige beste vriend Steef (RIP bro) en Martijn (de beste lasser van de wereld) die op de vrijdagavonden en -nachten met heul veul smoke en booze nog zijn lastoorts op mijn frame wist te richten.” Bijna alle onderdelen zijn door Robin zelf gemaakt en in de loop der jaren is er vaak iets gewijzigd, gerepareerd of gemoderniseerd, waardoor het een echt een heel persoonlijke chopper is geworden. “Problemen had ik genoeg”, verklaart Robin, “maar die ben ik gelukkig allemaal vergeten! Ik heb er waanzinnig veel plezier van en heb er de mooiste herinneringen aan. De vele reizen die ik met de chop gemaakt heb, zoals mijn recente trip naar Andorra, waren geweldig. Die Andorratrip was ultiem/hardcore en om nooit te vergeten”, aldus Robin, die inmiddels alweer plannen heeft om zijn chopper weer een upgrade te geven.

Tekst & fotografie: Onno “Berserk” Wieringa

TECHNISCHE GEGEVENS PURPLE VIRGIN

ALGEMEEN
Eigenaar en bouwer Robin de Wit
Merk Eigenbouw
Model Hardtail
Bouwtijd 4.5 jaar, nooit klaar
MOTORBLOK
Type Evolution
Bouwjaar 1989
Cilinderinhoud 1340 cc
Carburateur CV
Luchtfilterhuis S&S-style Teardrop
Ontsteking Elektronisch
Uitlaatsysteem Pork en eigenbouw
Versnellingsbak H-D 5-speed
RIJWIELGEDEELTE
Frame Viking hardtail
Voorvork Tolle/L&L
Voorwiel 21″
Achterwiel 15″
Remmen Performance Machine
DIVERSEN
Voorspatbord Wide Glide
Achterspatbord L&L
Spatbordsteunen Eigenbouw
Benzinetank King Sportster, flink aangepast
Dashboard/Tellers Boardcomputer van Tom
Olietank Eigenbouw
Stuur Eigenbouw
Handvatten Chopper
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel Magura
Koplamp Aluminium bij Beast vandaan
Achterlicht Maltezer kruis/ led
Zadel Eigenbouw
Sissybar Zit aan het zadel vast
Forward controls Viking L&L
Voetsteunen H-D
Rem- schakelpedaal GMA pot
SPUITWERK
Kleur Two-tone paars
Soort en merk verf Oldschool hippie & flowerpower van AkzoNobel
Spuiter Giesbergen
Special paint Tankemblemen 5 mm aluminium
Idee Robin
Design Purple Virgin

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen