Bijzondere motoren, Bigtwin is er rijkelijk mee gevuld. Niet alleen de motor en de bouwwijze, maar ook de mens achter de machine spelen een grote rol in de verhalen. Zo ook bij deze schitterende Ducati Panigale 1199 SF.
De ‘F’ in de typeaanduiding ‘1199 SF’ staat voor Frans, de zeventigjarige bouwer, die na 42 jaar werken van zijn welverdiende pensioen geniet. Wij kennen Frans nog van zijn vorige creatie, de Ducati Monster, die bij de vorige Bigtwin Bikeshow tweede werd.
Motoren verbouwen zit bij Frans in het bloed. Zo begon hij 25 jaar geleden met een Suzuki GS 750, daarna een Suzuki GSX-R600 waarop een Honda Fireblade 929 uit 2000 volgde. Frans; “Die Honda stond in diverse motorbladen. Helaas werd deze motor in 2014 gestolen.” Hij vervolgt: “In 2012 kocht ik de overblijfselen van een Ducati Panigale 1199 S uit 2012, zonder frame en kenteken. Deze bouwde ik gedurende ruim twee jaar om tot een ‘special’. Na een moeizame kentekenkeuring door de RDW kreeg ik in 2015 het (Zelfbouw-) kenteken. Met deze Panigale heb ik vele prijzen gewonnen. In 2019 ging ik met de Panigale in de regen op een grote olieplas onderuit en raakte de motor voor de tweede keer total loss. Tussen 2019 en april 2021 heb ik voor de tweede keer deze Panigale opgebouwd, maar nu totaal anders” En over deze 2.0 versie gaat dit artikel!
FRANS VAN DEN HOOGEN
Kenmerk | Omschrijving |
---|---|
Bouwjaar | 1951 |
Beroep | Pensionado |
Drank | Af en toe een wijntje of biertje |
Eten | Liefst Aziatisch |
Liefde | Mijn vrouw Erna, kinderen en kleinkinderen |
TV | Journaal, Discovery en Netflix |
Politiek | Geen echte interesse |
Film | Spannende film met wat actie |
Muziek | Geen hardcore en jazz |
Boek | Over techniek en natuur |
Sport | Tennissen, wandelen en fietsen |
Hobby | Motoren bouwen, knutselen, reizen |
Motoren | Zijn onmisbaar in mijn leven, net als mooie, snelle auto’s |
Lijfspreuk | ‘Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ |
ZELFBOUW
De lijst van zelfgemaakte en gemodificeerde onderdelen is indrukwekkend. En laten we eerlijk zijn, de Panigale is nou niet direct een makkelijke fiets om te customizen! Weinig, dan wel geen, onderdelen zijn er voor te koop, dus werkelijk alles moest zelf gemaakt en vermaakt worden. Frans kreeg dan ook een gezellige hoeveelheid problemen voor zijn kiezen. “Ja,” zucht hij, “Probleem één was voor mij de koeling. De twee originele radiateurs heb ik vervangen door één radiateur met een geïntegreerd expansievat. Hiervoor heb ik zelf twee koelventilatoren met steunen gemaakt. Ook de aluminium koelleidingen zijn zelfbouw. Toen ik de aluminium delen van de zelfbouwradiateur had gemaakt en alles met TIG-gelast had, lekte de radiateur op veel plaatsen. Theo van H&S maakte voor mij een nieuwe, die wel dicht was.” Ondertussen maakte Frans, in zijn garage achter het huis en met zeer beperkte middelen, alle andere onderdelen en voerde hij vele modificaties uit. “Het koplamphuis is zelfbouw en gemaakt van aluminium”, zegt hij. “Het bovendeksel is afneembaar voor demontage van de koplampunit. De aluminium behuizing van het dashboard is eveneens zelfbouw. Het stuur heb ik zelf gemaakt van aluminium, waarbij de draadbomen zijn weggewerkt. De vier kappen rond de veerpoten zijn zelfbouw, ook van aluminium, net als de zijkappen links en rechts onder de benzinetank. Op deze gespoten zijkappen de tekst ‘Panigale’ in RVS-letters, met aan de voorzijde RVS-gaas met gepolijste randen.” Hij vervolgt enthousiast: “Kijk, van het voorspatbord heb ik alleen het bovenste deel gebruikt en zelf vier aluminium steunen gemaakt. Het kontje is helemaal zelfbouw, de steunen en de onderkant zijn geheel van aluminium. De bovenkap van het kontje heb ik gemaakt van een gemodificeerd lexaan voorruitje, model dubbel-bubble, van een onbekend model Ducati. Dit kunststofdeel en de aluminium bodem heb ik versterkt en met epoxy aan elkaar gelijmd.” De accu en relais zaten fabrieksmatig tegen de linkerkant van het motorblok. Die heeft Frans verplaatst naar de onderzijde van het motorblok, vlak voor de uitlaatdempers. Daar omheen heeft hij kundig en mooi in de lijn van de motor, een aluminium behuizing gemaakt, voorzien van een soort koelribben en met een bodemplaat in de kleur.
BIKESHOW PRIJSWINNAAR
Vrijwel alle leidingen, bedrading en kabels zijn onzichtbaar weggewerkt achter diverse kleine aluminium kappen. “De hugger heb ik geklopt en gebogen van aluminium, die is nu grotendeels gespoten met een gepolijste rand.” Ook de kentekenplaathouder en steun heeft Frans zelf gemaakt van aluminium en voorzien van LED-verlichting. “Mijn tweede, grote, probleem kwam tevoorschijn toen ik zo’n beetje alle onderdelen klaar had. Mijn plan was om de Panigale grotendeels uit te voeren in mahoniehout! Hij moest een beetje lijken op zo’n Italiaanse motorboot uit Riva. Toen ik diverse onderdelen van hout had gemaakt, bleek dat de speciaal daarvoor bedoelde lijm plaatselijk losliet van de aluminium basis, ondanks dat ik het aluminium flink had opgeruwd en ontvet.” Een behoorlijke tegenslag dus. “Bijna twee maanden werk voor niks. Na lang twijfelen heb ik het houtplan stopgezet en alle onderdelen van aluminium gemaakt.” Maarten bekleedde het zadel, waarna Stef van Crown Customizing zijn creatieve kwaliteiten mocht uitleven. Hij wist de Ducati Panigale met inktlakken in een schitterende kleurstelling te zetten, die vanuit elke hoek en lichtinval weer een andere kleur tevoorschijn tovert, van goudkleurig tot donkerbruin.
Nius Moto: Ducati SS750 Special uit Zwolle
De Panigale 2.0 is een meesterwerk geworden, met enorm veel eigen ideeën en designs. Bekijk de technische specificaties maar eens aandachtig, zou ik zeggen! Het is een ontwerp wat zo uit Italië afkomstig had kunnen zijn! De Panigale 1199 SF kreeg tijdens de Bigtwin Bikeshow van 2021 de eerste prijs in zijn klasse. Van de jury niets dan lof over de Ducati van Frans!
Tekst & foto’s: Onno “Berserk” Wieringa
Onderdeel | Specificatie |
---|---|
MOTORBLOK | |
Merk | Ducati |
Bouwjaar | 2012 |
Type | Vloeistofgekoelde L-twin |
Cilinderinhoud | 1198 cc |
Vermogen | 195 pk |
Carburatie | Dubbele inspuiting, benzinepomp in tank |
Gasgeven | Ride-by-wire |
Tuning | Rexxer ECU |
Luchtfilter | Papierelement |
Luchtfilterhuis | In boxframe, achter balhoofd |
Ontsteking | Volledig elektronisch |
Uitlaatsysteem | Dubbele dempers |
Versnellingsbak | 6-bak met quickshifter en slipperclutch met self-servo |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Aluminium gegoten monocoque met aangelaste koplampbehuizing (zelfbouw) |
Voorvork | Elektronisch instelbare up-sidedown (50 mm) met zelfbouw aluminium kappen |
Achterbrug | Enkelzijdig met excentrisch achteraslager voor kettingspanning |
Schokdemper achter | Elektronisch instelbare horizontale Öhlins TTX-demper |
Voorwiel | Gesmede Marchesini velg |
Voorband | Bridgestone Battlax 120/70-17 |
Achterwiel | Gesmede Marchesini velg |
Achterband | Bridgestone Battlax 200/55-17 |
Voorrem | Dubbele 330-mm schijfremmen met radiale Brembo monoblock remklauwen. Klein remvloeistofreservoir (idem voor koppeling) |
Achterrem | Brembo remschijf en remklauw (2 zuigers) |