maandag 27 januari 2025

Panigale Magistrale: Ducati Panigale 1199 SF, uitvoering 2.0 van Frans

Bijzondere motoren, Bigtwin is er rijkelijk mee gevuld. Niet alleen de motor en de bouwwijze, maar ook de mens achter de machine spelen een grote rol in de verhalen. Zo ook bij deze schitterende Ducati Panigale 1199 SF.

De ‘F’ in de typeaanduiding ‘1199 SF’ staat voor Frans, de zeventigjarige bouwer, die na 42 jaar werken van zijn welverdiende pensioen geniet. Wij kennen Frans nog van zijn vorige creatie, de Ducati Monster, die bij de vorige Bigtwin Bikeshow tweede werd.

Motoren verbouwen zit bij Frans in het bloed. Zo begon hij 25 jaar geleden met een Suzuki GS 750, daarna een Suzuki GSX-R600 waarop een Honda Fireblade 929 uit 2000 volgde. Frans; “Die Honda stond in diverse motorbladen. Helaas werd deze motor in 2014 gestolen.” Hij vervolgt: “In 2012 kocht ik de overblijfselen van een Ducati Panigale 1199 S uit 2012, zonder frame en kenteken. Deze bouwde ik gedurende ruim twee jaar om tot een ‘special’. Na een moeizame kentekenkeuring door de RDW kreeg ik in 2015 het (Zelfbouw-) kenteken. Met deze Panigale heb ik vele prijzen gewonnen. In 2019 ging ik met de Panigale in de regen op een grote olieplas onderuit en raakte de motor voor de tweede keer total loss. Tussen 2019 en april 2021 heb ik voor de tweede keer deze Panigale opgebouwd, maar nu totaal anders” En over deze 2.0 versie gaat dit artikel!

FRANS VAN DEN HOOGEN

Kenmerk Omschrijving
Bouwjaar1951
BeroepPensionado
DrankAf en toe een wijntje of biertje
EtenLiefst Aziatisch
LiefdeMijn vrouw Erna, kinderen en kleinkinderen
TVJournaal, Discovery en Netflix
PolitiekGeen echte interesse
FilmSpannende film met wat actie
MuziekGeen hardcore en jazz
BoekOver techniek en natuur
SportTennissen, wandelen en fietsen
HobbyMotoren bouwen, knutselen, reizen
MotorenZijn onmisbaar in mijn leven, net als mooie, snelle auto’s
Lijfspreuk‘Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’

ZELFBOUW

De lijst van zelfgemaakte en gemodificeerde onderdelen is indrukwekkend. En laten we eerlijk zijn, de Panigale is nou niet direct een makkelijke fiets om te customizen! Weinig, dan wel geen, onderdelen zijn er voor te koop, dus werkelijk alles moest zelf gemaakt en vermaakt worden. Frans kreeg dan ook een gezellige hoeveelheid problemen voor zijn kiezen. “Ja,” zucht hij, “Probleem één was voor mij de koeling. De twee originele radiateurs heb ik vervangen door één radiateur met een geïntegreerd expansievat. Hiervoor heb ik zelf twee koelventilatoren met steunen gemaakt. Ook de aluminium koelleidingen zijn zelfbouw. Toen ik de aluminium delen van de zelfbouwradiateur had gemaakt en alles met TIG-gelast had, lekte de radiateur op veel plaatsen. Theo van H&S maakte voor mij een nieuwe, die wel dicht was.” Ondertussen maakte Frans, in zijn garage achter het huis en met zeer beperkte middelen, alle andere onderdelen en voerde hij vele modificaties uit. “Het koplamphuis is zelfbouw en gemaakt van aluminium”, zegt hij. “Het bovendeksel is afneembaar voor demontage van de koplampunit. De aluminium behuizing van het dashboard is eveneens zelfbouw. Het stuur heb ik zelf gemaakt van aluminium, waarbij de draadbomen zijn weggewerkt. De vier kappen rond de veerpoten zijn zelfbouw, ook van aluminium, net als de zijkappen links en rechts onder de benzinetank. Op deze gespoten zijkappen de tekst ‘Panigale’ in RVS-letters, met aan de voorzijde RVS-gaas met gepolijste randen.” Hij vervolgt enthousiast: “Kijk, van het voorspatbord heb ik alleen het bovenste deel gebruikt en zelf vier aluminium steunen gemaakt. Het kontje is helemaal zelfbouw, de steunen en de onderkant zijn geheel van aluminium. De bovenkap van het kontje heb ik gemaakt van een gemodificeerd lexaan voorruitje, model dubbel-bubble, van een onbekend model Ducati. Dit kunststofdeel en de aluminium bodem heb ik versterkt en met epoxy aan elkaar gelijmd.” De accu en relais zaten fabrieksmatig tegen de linkerkant van het motorblok. Die heeft Frans verplaatst naar de onderzijde van het motorblok, vlak voor de uitlaatdempers. Daar omheen heeft hij kundig en mooi in de lijn van de motor, een aluminium behuizing gemaakt, voorzien van een soort koelribben en met een bodemplaat in de kleur.

BIKESHOW PRIJSWINNAAR

Vrijwel alle leidingen, bedrading en kabels zijn onzichtbaar weggewerkt achter diverse kleine aluminium kappen. “De hugger heb ik geklopt en gebogen van aluminium, die is nu grotendeels gespoten met een gepolijste rand.” Ook de kentekenplaathouder en steun heeft Frans zelf gemaakt van aluminium en voorzien van LED-verlichting. “Mijn tweede, grote, probleem kwam tevoorschijn toen ik zo’n beetje alle onderdelen klaar had. Mijn plan was om de Panigale grotendeels uit te voeren in mahoniehout! Hij moest een beetje lijken op zo’n Italiaanse motorboot uit Riva. Toen ik diverse onderdelen van hout had gemaakt, bleek dat de speciaal daarvoor bedoelde lijm plaatselijk losliet van de aluminium basis, ondanks dat ik het aluminium flink had opgeruwd en ontvet.” Een behoorlijke tegenslag dus. “Bijna twee maanden werk voor niks. Na lang twijfelen heb ik het houtplan stopgezet en alle onderdelen van aluminium gemaakt.” Maarten bekleedde het zadel, waarna Stef van Crown Customizing zijn creatieve kwaliteiten mocht uitleven. Hij wist de Ducati Panigale met inktlakken in een schitterende kleurstelling te zetten, die vanuit elke hoek en lichtinval weer een andere kleur tevoorschijn tovert, van goudkleurig tot donkerbruin.

Nius Moto: Ducati SS750 Special uit Zwolle

De Panigale 2.0 is een meesterwerk geworden, met enorm veel eigen ideeën en designs. Bekijk de technische specificaties maar eens aandachtig, zou ik zeggen! Het is een ontwerp wat zo uit Italië afkomstig had kunnen zijn! De Panigale 1199 SF kreeg tijdens de Bigtwin Bikeshow van 2021 de eerste prijs in zijn klasse. Van de jury niets dan lof over de Ducati van Frans!  

Tekst & foto’s: Onno “Berserk” Wieringa

Onderdeel Specificatie
MOTORBLOK
MerkDucati
Bouwjaar2012
TypeVloeistofgekoelde L-twin
Cilinderinhoud1198 cc
Vermogen195 pk
CarburatieDubbele inspuiting, benzinepomp in tank
GasgevenRide-by-wire
TuningRexxer ECU
LuchtfilterPapierelement
LuchtfilterhuisIn boxframe, achter balhoofd
OntstekingVolledig elektronisch
UitlaatsysteemDubbele dempers
Versnellingsbak6-bak met quickshifter en slipperclutch met self-servo
RIJWIELGEDEELTE
FrameAluminium gegoten monocoque met aangelaste koplampbehuizing (zelfbouw)
VoorvorkElektronisch instelbare up-sidedown (50 mm) met zelfbouw aluminium kappen
AchterbrugEnkelzijdig met excentrisch achteraslager voor kettingspanning
Schokdemper achterElektronisch instelbare horizontale Öhlins TTX-demper
VoorwielGesmede Marchesini velg
VoorbandBridgestone Battlax 120/70-17
AchterwielGesmede Marchesini velg
AchterbandBridgestone Battlax 200/55-17
VoorremDubbele 330-mm schijfremmen met radiale Brembo monoblock remklauwen. Klein remvloeistofreservoir (idem voor koppeling)
AchterremBrembo remschijf en remklauw (2 zuigers)

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen