Custombouwer Chiel Nipius van Nius Moto in Zwolle onderscheidt zich door zijn liefde voor ambachtelijk werk, terwijl hij een creatieve, frisse kijk op design heeft. Zijn werk combineert het beste van beide werelden. Zijn oogverblindende Ducati SS750 Special is daar een goed voorbeeld van!
De afspraak is dat ik Chiel zie bij zijn werkplaats in Zwolle. Aangekomen op het opgegeven adres, verneem ik een vreemd sissend geluid afkomstig vanonder een wielkast van de auto. Onderwijl neemt m’n wagen onbedoeld de vorm aan van een lowrider. Chiel komt al aangesneld met gereedschap. “Dát is nog eens een binnenkomer!”, verontschuldig ik mezelf. Even later zitten we met zwarte handen bij het bandencentrum te filosoferen over het leven en Chiels ambities om zijn shop Nius Moto tot een fulltime bedrijf te ontwikkelen.
CLASSICS
De Ducati Special die we vandaag op de foto zetten is een voorbeeld van Chiels kwaliteiten. Het is een modern design dat afwijkt van de doorsnee caféracer. Desondanks blijkt Chiel erg gecharmeerd te zijn van klassieke motoren en hij heeft een speciale voorliefde voor de Honda CB modellen. Hij vertelt: “Altijd al heb ik iets gehad met voertuigen. Toen we zestien waren, hadden we allemaal een Honda 50S om aan te sleutelen. Zo heb ik het mechanische gedeelte leren begrijpen. In 2014 werd mijn vader uitgenodigd voor de TT in Assen. Ik ging mee en sindsdien is het vuur áán! Van Sportbikes ging mijn interesse al snel naar Classics. Het logische gevolg was dat ik ze zelf ging bouwen. Aan motoren sleutelen is voor mij een soort therapie, het maakt mijn hoofd leeg en ik kan er mijn creatieve ei in kwijt. Oude motoren zijn authentiek en eenvoudig, dat spreekt me aan.” Het ondernemen is Chiel met de paplepel ingegoten. Zijn vader runt de wijnhandel Nius Latin Wines. “Ik vind wijn heel lekker, maar het is op dit moment geen passie voor mij. Toch wou ik de naam voortzetten in mijn eigen bedrijf: vandaar Nius Moto. Het ‘pi’ symbool heb ik ook van mijn vader overgenomen. Dit maakt samen namelijk Nipius, onze achternaam.”
FULLTIME
Chiel vertelt verder: “Het begon allemaal op mijn achttiende in de schuur bij mijn ouders. Ik had een ongeluk gehad met mijn Honda en de verzekering keerde geld uit waarvan ik een CB550 kocht, met het doel deze te verbouwen. Met een geleende slijptol en het lasapparaat van de buurman ben ik aan de slag gegaan. Het resultaat sloeg eigenlijk nergens op, maar alles werkte en het reed geweldig!” Aangespoord door deze positieve ervaring ging Chiel verder met bouwen. Bij de befaamde motorbouwer Ironwood kon hij aan de slag in de garage, waar hij vooral elektronica deed. “Het was geweldig om daar te werken, maar ik wilde mijn eigen passie volgen en mijn eigen droom verwezenlijken. Bij Bold Staalzaken kon ik aan de slag met fabricage van stalen deuren en kozijnen en deeltijd opende ik daar mijn eigen shop. Ik heb er veel geleerd over laswerk en afwerking. De volgende stap is om fulltime aan de slag te gaan als motorbouwer en ik sta op het punt een nieuwe locatie te betrekken. Ik wil niet alleen complete customs bouwen, maar ook onderdelen zoals zadels, spatborden en subframes. Straks heb ik ruimte voor meer tools en voor persoonlijke verbetering. Er staan al een aantal klussen klaar om straks volle bak mee aan de slag te gaan.”
Katara: Thunderbike bouwt een Chicano voor Qatar
VAKWERK
Chiel is een Honda fanaat, maar op de foto’s die we vandaag nemen staat een Ducati SS750. “Ik wilde eens iets anders proberen”, verklaart hij. “Een maat van me had deze Ducati te koop. Het vakwerkframe met driehoek constructie sprak me aan, dus ik dacht… Doen! In de garage heb ik de Ducati gestript en van het één kwam het ander. De meeste tijd zit in het bedenken van dingen. Zo moest het zelf gemaakte subframe matchen met het originele Ducati vakwerkframe. Het zwevende zadel is het resultaat van uren meten, slijpen en lassen. Jowi Paulissen heeft het zadel bekleed. Tegenwoordig wordt er veel met de computer gewerkt. Hoewel ik zulke technieken zeker interessant vind, ben ik in de kern redelijk old skool. Om die reden heb ik een Engels wiel gekocht om op ambachtelijke wijze zelf spatborden van aluminium te kunnen maken.
PORSCHE KLEUR
Echte blikvanger is de bijzondere uitlaat met een X-pijp. “Ik wilde de dempers onder het subframe plaatsen en heb wel tienduizend opties de revue laten passeren om de pijpen te verbinden. Na vier dagen bezig te zijn geweest met RVS is dit het resultaat. Alle stukjes zijn één voor één afgezaagd, afgebraamd, gepast en gelast. Het is echt ‘killer’ geworden. Qua detaillering en afwerking ben ik heel kritisch geweest. Details zoals de zelf gemaakte housing voor het Highsider lampje onder het zadel zijn de kers op de taart. King Custom Coatingz in Nijverdal heeft het frame gecoat. Ik had een autovelg gezien in deze ‘Steel Bronze’ kleur. Het is een tint die ‘popt’, al is het zeker geen overkill. De tank is in Porsche Shade Grey gespoten. Dit combineert heel goed met het frame.” Chiel besluit: “Het is misschien niet de meest comfortabele motor maar hij trekt wel veel bekijks. Zo was ik naar Bikeshed London geweest, waar de Duuc door het selectieproces kwam. Wat een geweldige bike community leeft daar! Iedereen stond versteld van de Duuc. Volgend jaar ga ik zeker weer!”
Tekst & fotografie: Floris Velthuis
TECHNISCHE SPECIFICATIES DUCATI SS750
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Chiel Nipius (straks te koop) |
Bouwer | Nius Moto |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 2002 |
Merk | Ducati |
Type | Lucht/oliegekoelde 90 graden V-twin |
Cilinderinhoud | 748 cc |
Carburatie | Injectie |
Luchtfilter | Twin Air |
Uitlaat | Custom made |
Versnellingsbak | 6 speed |
Secundaire aandrijving | Ketting |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Origineel, custom subframe |
Schokbrekers | Origineel |
Voorwiel | Origineel |
Voorband | Pirelli Diablo Supercorsa |
Voorrem | Brembo |
Voorvork | Origineel |
Balhoofdplaten | Origineel |
Achterwiel | Origineel |
Achterband | Pirelli Diablo Supercorsa |
Achterrem | Brembo |
DIVERSEN | |
Stuur | Origineel |
Snelheidsmeter | Daytona dashboard |
Hendels/hand controls | Origineel |
Handvatten | Barracuda |
Koplamp | Highsider |
Foot controls | Origineel |
Benzinetank | Origineel |
Zadel | Custom (bekleding Jowi Paulissen) |
Achterspatbord | Custom, aluminium |
Voorspatbord | Custom, aluminium |
Achterlicht | Highsider |
Knipperlichten | Motogadget |
SPUITWERK | |
Kleur | Plaatwerk Porsche Shade Grey, frame Steel Bronze |
Spuiter | Jansen Autoschade Wezep (plaatwerk), King Custom Coatings (frame) |