donderdag 21 november 2024

Nieuw in de Benelux: een kennismaking met QJMotor

Een nieuw merk dat zich op de Europese markt waagt? Dat gebeurt niet om de haverklap. Nou ja, wat heet ‘nieuw’: het Chinese QJMotor timmert al sinds 1985 aan de weg, verkocht sindsdien ruwweg dertig miljoen motoren en produceert anno 2024 een miljoen tweewielers per jaar. In de Benelux was QJMotor vooral in de schaduw aanwezig, als leverancier voor merken als Harley-Davidson, Peugeot, Kymco en Benelli. Maar nu wil QJ met passende producten voor aantrekkelijke prijzen ook onder eigen vlag zieltjes winnen. Wordt dat een zomer lang puzzelen voor motorrijders?

Hoewel QJMotor voor de meesten onder ons een nobele onbekende is, die vooral aan de andere kant van de Zijderoute furore heeft gemaakt, is z’n nieuwbakken importeur voor de Benelux dat allerminst: Motomondo. Het motorimperium onder leiding van Jan Ykema haalt sinds jaar en dag immers ook Royal Enfield, Mash, Moto Morini, Rieju en Hyosung naar de Lage Landen. En nu komt daar dus een Chinese grootmacht bij. Een opvallende zet daarbij is het strategisch partnerschap dat Motomondo heeft opgezet met NIMAG. Om meteen een dealernetwerk voor QJMotor op poten te zetten, zullen beide importeurs (enkele) dealers delen. Zo worden Hoegee Suzuki Center en verschillende Motorport-vestigingen ook QJMotor-dealer. Daar worden de modellen midden juni geleverd, en gaan ze halverwege juli 2024 in de verkoop. Opvallend daaraan is dat QJ in Nederland vol de strijd aan mag gaan tegen Benelli – een merk dat nota bene volledig op QJ-leest is geschoeid… Geen voorzichtige aftastronde dus van de ‘nieuwkomer’, wel all-in met het grove geschut.

Zieltjes winnen

We haalden het indrukwekkende cijfermateriaal al even aan dat QJMotor – voorheen Qianjiang Motorcycle – kan voorleggen, maar er is meer. De Chinezen hebben een erg uitgebreid gamma, dat strekt van 50 tot 1250 cc, zijn momenteel in 130 landen vertegenwoordigd en hebben allest bij elkaar 2.500 dealers gemobiliseerd. Op de Europese markt is het merk inmiddels goed ingeburgerd in onder andere Spanje, Italië, Duitsland en Frankrijk, en het probeert het wereldwijd naamsbekendheid te vergaren door z’n aanwezigheid in de racerij – van de Moto2 en Moto3. En volgend jaar volgt de WorldSBK te rijden.

Maar een goede naam verwerf je niet alleen door je logo op de tank van een Kalex of Triumph te stempelen, uiteraard. Nee, je zet zelf een fors gamma in de markt, en probeert de Europese zieltjes te winnen met componenten die – in tegenstelling tot de naam op de tank – vertrouwd zijn. Dat heeft QJMotor duidelijk heel goed in de smiezen, als we even tussen de motoren door lopen: Marzocchi- of KYB-voorvorken en -schokdempers, Regina-kettingsets, Brembo-remmen, Bosch ABS-units, Pirelli-banden… Ook zou de verhouding tussen de uitgebreide standaarduitrusting en het opvallend lichte prijskaartje per model de gevestigde waarden wel eens pijn kunnen gaan doen. Wij mochten gedurende één dag met zo’n beetje elke telg van de QJ-familie aan de rol, en kunnen al enkele eerste indrukken met jullie delen – voor uitgebreide tests moeten we desbetreffende motoren even wat langer in huis halen.

Husqvarna V-Twin: motorhistorie in Zweden

SRK 550: roadster met gespierde uitlaatnoot

Alles wat van dichtbij of veraf naar sportief geurt, valt in de QJ-catalogus onder de noemer SRK – zowel roadsters als de gekuipte versies. Wij mochten vandaag met de middenklasser SRK 550 aan de slag. De strak gepenseelde, compact gebouwde middenklasser beviel ons meteen door twee factoren: z’n flitsende stuurgedrag en érg vinnige karakter. Daarvoor rekent de middenklasser enerzijds op een prima Marzocchi-ophanging, een laag rijklaargewicht (176 kg) en CST-rubbers (niet op een foutje te betrappen). Anderzijds is de achtkleps tweepitter goed voor maar liefst 61,2 pk @ 8.500 tpm en 55 Nm aan koppel bij 6.500 tpm. Indrukwekkende waarden voor een motor van dit kaliber – al hoeven A2-rijders niet te wanhopen. Er is immers ook een 35 kW-variant beschikbaar. De forse bak vermogen en koppel laat zich goed voelen en (ondanks de kabelbediening) mooi doseren, terwijl de SRK 550 prima in toom wordt gehouden door twee (!) 320mm-remschijven met radiale Brembo’s vooraan. Kersen op de taart: een gespierde uitlaatnoot, een mooi TFT-schermpje en ledverlichting.

Prijs: €6.999/6.199 (NL/B)

SRK 800 RR: knallen voor een lage prijs

We haalden het hierboven al even aan: ook de gekuipte sportievelingen dragen de stempel ‘SRK’. Zo ook de SRK 800 RR: QJ’s inzending die de motormarkt komt binnengerold met looks die vanaf een afstandje niet zouden misstaan in Ducati’s, BMW’s of Honda’s sportievere line-up. Van het strakke lijnenspel, over de verleidelijke lik rode verf, tot de winglets en de kort afgezaagde Akra-kloon: bij een passage van de SRK 800 RR zouden wij het hoofd omdraaien. Over de afwerking valt niet veel te zaniken, al ligt de standaard wel iets lager dan voorgenoemde merken – van de aanbrenging van lak, stickers tot knoppenwinkel en bevestigingen. Ook valt nog af te wachten in welke klasse deze telg zal meeboksen: uit z’n 778cc viercilinder-in-lijn puurt de RR immers ‘slechts’ 95 pk en 78 Nm (bij respectievelijk 10.000 en 8.500 tpm). Daardoor kan QJ ook een A2-versie in de markt zetten, maar valt de nieuwkomer wel naast het podium op vlak van prestaties – zeker ten opzichte van supersports als de nieuwe Kawasaki ZX-6R of Honda CBR600RR. Ondanks z’n lichte prijskaartje krijgt de RR uitstekende Maxxis-rubbers om de wielen, een instelbare Marzocchi USD-vork en Brembo-ankers. We kunnen de SRK 800 RR slechts een paar kilometer rijden, waarbij een goed klinkend en soepel draaiend blok ons is bijgebleven, evenals een prima stuurgedrag en ruim voldoende bijtkracht in de ankers. Maar ook de hoekige gasrespons, die in beide rijmodi flink wat on/off vertoont. Een eigenschap die ‘m – vooral bij lage snelheden – toch enigszins lastig te rijden maakt. Wij zetten ‘m graag in de nabije toekomst even neus aan neus met voorgenoemde concurrenten. Bij voorkeur op een afgesloten omloop.

Prijs: €9.999/9.299 (NL/B)

SRT 700 X Touring: nieuweling of oude bekende?

Avontuurlijk tuffen? Dat gaat bij QJMotor onder de noemer SRT – waarbij we zowel een volledig nieuwe motor leren kennen, als een oude bekende ontmoeten… Die oude bekende luistert naar de naam SRT 700 X Touring, en is in wezen… een Benelli TRK 702 X, maar dan met veel extra’s aan boord. Zo komt de SRT standaard met handvat- en zadelverwarming, een volledige alu-kofferset (top- en zijkoffers), verlichte knoppen, een TFT-scherm, radiale Brembo’s en Metzeler Tourances om de spaakwielen. Een motor die met z’n 240 kg rijklaargewicht nog steeds behoorlijk zwaar aanvoelt (en is) voor een middenklasse hoogpoter, last heeft van een wat nukkige injectie en een veel vibraties in stuur en voetsteunen, maar wel veel waar voor je geld biedt. En vooral: al het bovengenoemde biedt voor éxact dezelfde prijs als die van z’n buitenechtelijke Benelli-broertje. Dat wordt voor één van beide partijen een lastige strijd, gokken wij.

Prijs: €9.599/8.299 (NL/B)

SRT 800 SX Touring: comfortabel voorbij de horizon

Maar als we mogen kiezen, dan gaan we voor de SRT 800 SX Touring – die niet alleen qua prijs de overtreffende trap is. Ook deze versie is uitgerust met zadel- en handvatverwarming, een volledige alu-kofferset, en een vergelijkbare set-up qua banden, wielen, ophanging. Ook het gewicht kan je met 263 rijklaarkilo’s allerminst als licht opvatten. Daar tegenover staat een motorblok dat duidelijk een generatie recenter en soepeler is dan de krachtbron uit de 700 – met 92,5 pk en 77 Nm heb je ook een surplus van bijna 20 pk en 10 Nm ten opzichte van de kleine broer om die 23 surpluskilo’s door het landschap te stuwen. Het blok voelt een stuk voller aan, vanaf lage toeren tot bovenin. Er valt ook op deze telg wat on/off te noteren, en de eerste kilometers is het wat zoeken naar feedback aan de voorzijde. Maar eenmaal je doorhebt hoe eenvoudig deze motor zich laat sturen, is het genieten geblazen. Snelheidsdrempels, oneffen wegdek of een straffe tegenwind? Geen probleem voor de SRT 800 SX, die overtuigt met een comfortabele zit(houding), een zachtaardige ophanging en gedegen windbescherming.

Prijs: €11.699/10.199 (NL/B)

SRV 600 V: Amerikaanse stijl met V4

Het beste hebben we evenwel voor het laatst bewaard: de SRV 600 V is een geweldig fijne cruiser, die eigenlijk geen concurrentie heeft op de motormarkt. Voor je komt aandraven met een Kawasaki Vulcan S of Honda CMX500 Rebel: we bedoelen vooral op de motorconfiguratie. Onder het – heel duidelijk bij Harley-Davidson afgekeken – hendels, knoppen, koplamp, ballonbanden, uitlaatdempers… – uiterlijk, ligt immers een vloeistofgekoelde, 561 cc grote V4! Een pareltje van een blok, dat een geweldige soundtrack ten berde brengt, maar van de hele QJ-line-up duidelijk het zuiverste samenspel tussen gashendel en gasklephuizen presteert. Dankzij z’n 68 pk/54 Nm (bij respectievelijk 10.500 en 8.000 tpm) vinnig is van onderin tot bij de (gemeten) top van ruwweg 190 km/u. Het ronde TFT-dashboard is het meest verfijnde van de line-up (en het best af te lezen), de zithouding is comfortabel onderuit met forward controls (zonder al te snel schrapende voetsteunen op technische stuurstukken), en het rijwielgedeelte valt moeilijk uit balans te brengen. Nee, de enorme radiator is niet bepaald mooi, maar dat vergeef je ‘m snel gezien z’n andere troeven. Tractiecontrole is standaard en er is ook een versie voor A2-rijders. Wat mij betreft de absolute verrassing van de dag. En dat voor een prikkie.

Prijs: €8.699/7.599 (NL/B)

Beschikbaarheid

Alle hierboven genoemde modellen van QJMotor – ook de scooters LTR 125 en ATR 125, de kleine roadster SRK 125 S en custom SRV 125 – worden vanaf midden juni bij de dealers afgeleverd, midden juli 2024 gaan ze in de verkoop. Meer info? Check hier.

Foto’s: Pien Meppelink en Andrew Walkinshaw

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen