In de zomer van 2018 klopte bij Simon Boden van het Britse Boverton Precision Engineering een klant aan met een doos vol interessante onderdelen. Daarbij ook een mooi Shovelhead-blok en bijbehorende custombouw-ambities van diezelfde klant. Het loopt uiteindelijk allemaal totaal anders dan verwacht, maar het resultaat is er niet minder om!
Die klant bracht ons eigenlijk alles wat we nodig hadden om een coole dragrace bike te bouwen, zo begint Simon zijn verhaal. Plannen genoeg en de eigenaar wilde samen met ons aan de slag, maar gaandeweg verdween zijn animo en een klein jaar verder bood hij me aan om het project te kopen. Dat wilde ik wel en mijn zoon probeerde me vervolgens keer op keer over te halen om er daadwerkelijk mee te gaan dragracen, maar ik slaagde erin die verleiding te weerstaan.
The curse of the Black Bike: FXR brengt Ashley kleur in het leven
Springer
Ik wilde er een heel andere kant mee op en begon met het verzamelen van onderdelen. De voorkant van de springer, de hardtail, de wielen, het stuur, enz. Dat liep allemaal prima, maar ongeveer twaalf maanden later had ik geld nodig. Daarom verkocht ik de motor, samen met alle onderdelen, aan mijn goede vriend Murray. Hij had er zin in om de fiets af te bouwen zoals ik hem graag had gewild. De eerste klus was het veranderen van de voorkant en het monteren van een springer voorvork met een 21 inch wiel, in plaats van het 19 inch dat erbij was geleverd. De springer met aangepaste schokdemper was vervaardigd door Nick van Insane Motorcycles. We hebben er een geborsteld rvs mini-ape op gezet, met K-Tech rem- en koppelingshandles, een simpele hi/lo-schakelaar en een claxonknop.
Frisco
Murray kocht een hele mooie Frisco-tank die heel goed bij het stuur en het zitje paste. Daarmee zag de lijn er meteen goed uit. Daarna richtten we ons op de achterkant en installeerden we de TC Bros weld-on hardtail, die ik als vervanging van het achterframe had aangeschaft. Daarmee begon het project al echt vorm te krijgen. We hebben ook een BDL-backplate kit aangeschaft, zodat we een startmotor konden monteren.
De achterremschijf die we hadden was enorm. Het ding zag er vreselijk uit en bedekte bijna de hele binnenkant van het wiel. Murray draaide hem af van 13 naar 9 ½ inch en dat zag er veel beter uit. We gebruikten een Suzuki remklauw op een bevestiging die Murray zelf heeft gemaakt.
Modificaties
De wielen werden gestript en de naven werden gepoedercoat. We bouwden nieuwe wielen op met een nieuwe 21” voorvelg, een 16” achtervelg en roestvrijstalen spaken. Een set nieuwe Avon Speedmaster-banden garandeert de juiste looks en goeie grip. Murray heeft zelf een rvs as voor het achterwiel gemaakt, zodat we precies kregen wat we wilden. Er werd een olietank gekocht en aangepast. Daarna ging de motor ‘droog’ naar Murray voor het maken van beugels voor de koplamp, schokdemper en remklauwen.
Toen dat allemaal klaar was, werd de motor uit elkaar gehaald voor het spuitwerk en het chroom. Het chroomwerk ging naar S&T in Yate, het spuitwerk naar LA Bespoke Paintwork in Bishops Cleeve. Intussen werd het motorblok aangepakt. Het blok werd opgefrist met nieuwe cilinderbussen en zuigers. De verf van de cilinderkoppen werd verwijderd en ook de koppen werden gereviseerd. De versnellingsbak werd gestript, gereinigd en opnieuw opgebouwd met de nodige modificaties in de eindaandrijving om deze goed oliedicht te krijgen.
Koperen leidingen
Nadat spuitwerk en het chroom klaar waren, bouwden we de fiets op als een rollend chassis. Het blok werd gemonteerd zonder de koppen, omdat we er nog steeds mee bezig waren. Het was ook gemakkelijker om het blok in het frame te hangen en de koppen pas later te monteren. Het is ook o zo makkelijk om je pas gespoten frame meteen weer te beschadigen als een blok er niet makkelijk in wil. We kochten een Motone led-achterlicht, een Bates-stijl koplamp, gewone stuurschakelaars, een eenvoudige ontstekingseenheid en maakten een zo simpel mogelijke kabelboom. Tevens werden de gebruikelijke rubberen olieleidingen vervangen door koperen leidingen. Ziet er veel mooier uit, maar het bleek best lastig om ze netjes gebogen te krijgen. We hebben ook meteen een extern oliefilter toegevoegd, weggestopt onder het zadel. Beter voor de gemoedsrust en het maakt olieverversen ook een stuk makkelijker. Ik heb een 2-in-1 uitlaat van rvs gemaakt, zodat er voldoende ruimte kwam voor een passagiersvoetsteun, omwikkeld met titanium uitlaatfolie. We hebben ook een single fire Dynatek elektronische ontsteking gemonteerd. De bobines hadden we al, dus we gaven ze dezelfde kleur als de motor en plaatsten ze, samen met de contactschakelaar en de choke op de houder die Murray gemaakt had. Het laatste onderdeel dat moest worden gemonteerd was de tank. De spreekwoordelijke ‘kers op de taart’.
ROB CHOP: ROB EN PAWEL TRANSFORMEREN 883 SPORTSTER
Steeds uitzinniger
Aanvankelijk zou het een heel eenvoudige chopper worden; vooral makkelijk rijdbaar, waarschijnlijk grotendeels zwart. Maar naar mate het project vorderde, werd hij steeds uitzinniger met veel leuke details. Uiteindelijk vinden we dat Mr. Blue Sky er simpelweg geweldig uitziet!
Tekst: Simon Boden
Fotografie: Del Hickey
TECHNISCHE SPECIFICATIES MR. BLUE SKY | |
---|---|
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Murray English |
Bouwers | Murray English en Simon Boden bij Boverton Precision Engineering |
Basis | H-D Shovelhead uit 1982 |
MOTORBLOK | |
Type | Late Shovelhead |
Cilinderinhoud | 1340 cc |
Cilinderkoppen | standaard, gereviseerd, kaal aluminium |
Cilinderbussen | nieuw |
Carburatie | 42 mm Mikuni flatslide carburateur |
Luchtfilter | Bug Eye |
Koppeling | BDL droge koppeling |
Primair | 3 inch BDL open belt |
Versnellingsbak | 4-speed Ratchet Top |
Secundair | 530 ketting |
Ontsteking | Dynatek Single Spark elektronische ontsteking |
Uitlaat | custom 2 in 1 |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | standaard, aangepast met weld-on hardtail |
Voorwiel | 21 inch velg, spaken, gepoedercoate naaf |
Voorband | Avon Speedmaster |
Voorrem | 11” rvs schijf en Billet 4-zuiger klauw, rvs omvlochten remleiding |
Remcilinder | K-Tech |
Voorvork | custom met custom schokdemper |
Kroonplaten | DNA |
Achterwiel | 16 inch met nieuwe velg en spaken |
Achterband | Avon Speedmaster |
Achterrem | 91/2“ rvs schijf, 2-zuiger Suzuki klauw, K-Tech remcilinder |
DIVERSEN | |
Brandstoftank | Frisco style |
Zadel | solo seat, geveerd |
Achterspatbord | Lowbrow Voodoo |
Olietank | custom |
Accubox | custom |
Elektra | custom |
Koplamp | Bates style |
Achterlicht | Motone |
SPUITWERK | |
Kleur | vooral blauw (vandaar de naam Mr. Blue Sky) |
Spuiter | LA Bespoke Paintwork in Bishops Cleeve |
Poedercoating | MB Finishings in Toddington |
Polijst- en plaatwerk | S&T Plating Yate |