Motormaker Arjan van den Boom mag zich met recht een influencer op social media noemen. Het lijkt soms of iedereen wel een mening over hem heeft, niet in het minst zijn 253.000 Instagram-volgers. ‘Voor een deel van mijn publiek is de online bekendheid van mijn merk bepalend voor hun aankoop’, vertelt Arjan. ‘Soms baal ik daar wel eens van.’ We schuiven offline aan tafel bij een motormaker die het online spel uitgekiend speelt maar tegelijkertijd zijn brood verdient met iets ontzettend analoogs: het bouwen van motoren. Vaak op basis van ronduit klassieke BMW’s. ‘Soms maak ik liever iets op basis van een moderne RNineT omdat sommige klanten niet snappen dat ook een perfecte oerboxer na een jaar stilstaan niet zomaar start.’
Motormaker
Deze rubriek gaat niet over motoren, hij gaat over de mens. De mens die zelf motoren bouwt. We ademen de sfeer in van een werkplaats met asbakken vol shag of juist die van een brandschone werkplek. We ruiken de olie, proeven de koffie en inhaleren een goed gesprek. Altijd gaat die conversatie over de mens en wat hem beweegt bij het bouwen van motoren. Welkom bij de Motormaker. In deze aflevering een motormaker met internationale bekendheid die diverse Amerikaanse filmacteurs en NBA-basketballers als klant heeft. ‘Ben Affleck rijdt er eentje en laatst informeerde Bryan Adams naar een motor.’
‘Mijn klanten zijn geen sleutelaars. Soms niet eens rijders. Ze kopen de motor bij wijzen van spreken als een schilderij. Omdat ze online zo’n motor zagen, en hem willen voor het hebben en het ernaar kijken’, vertelt Arjan van den Boom. ‘Voor een deel van mijn publiek is de online bekendheid van mijn merk bepalend voor hun aankoop. Soms baal ik daar wel eens van omdat het dan niet meer sec om mijn werk gaat.
Van de andere kant: het blauwe vinkje dat mijn 253.000 instagram-volgers verifieert, zorgt er wel voor mensen als acteur Ben Affleck juist bij mij aankloppen voor een custommotor. Het heeft positieve en negatieve kanten’, vertelt Arjan terwijl hij zijn smartphone over de tafel van zich afschuift. ‘Ik sta vrijwel altijd aan, dat moet wel als je het online zo wilt managen als nu. Er zijn altijd dingen om te posten, dingen om op te reageren. Zo heeft het online allemaal zover kunnen groeien, met in de eerste plaats de goede motoren en presentatie. Soms moet ik mezelf echt even tot rust manen, naar de pauzestand. Zodat ik me kan focussen op mijn zoon van drie. Die zul je trouwens niet snel online zien, net als mijn vriendin. Het zijn gescheiden werelden.’
Tumor
‘Toch is het juist mijn privéleven dat me hier heeft gebracht’, gaat Arjan verder. ‘Zoals velen sleutelde ik altijd al aan motoren en ontstond er een hobby, en daarna een hobbybedrijf. Mijn vader was er ook enthousiast over toen ik in 2012 mijn allereerste motor op basis van een Honda CB 550 verbouwde. Ondertussen werkte ik al jarenlang bij een automotive-leverancier waar ik logistieke verantwoordelijkheid droeg. Altijd stress, zorgen dat die bepaalde turbo’s precies op die tijd bij die autofabrikant zijn, or else… Op een bepaald moment stond ik op werkvoer motoronderdelen te bestellen, het ging gewoon niet meer samen. Toen viel de bom: plots werd mijn vader ziek. Een hersentumor bracht hem ten val: letterlijk en figuurlijk. Het ging snel, nog veel sneller dan we aan het begin vreesden. Niet jaren maar maanden, niet maanden maar weken. We wilden nog een intercontinentale reis maken, we kozen voor eentje binnen Europa. Het werd Drenthe. Zonder motor. Toen was het voorbij. Het was een keerpunt: time is limited. Ik ben gestopt en begonnen: vol erin en erop met Ironwood Motorcycles.’
De ‘cool factor’ van een oude boxer
We lopen langs de motoren waarbij Arjans signature Death Star, zijn typische vaak in zwart uitgevoerde caféracer-interpretatie van een BMW boxer uit de jaren 70/80, natuurlijk al snel onderwerp van gesprek wordt. ‘Gek he, maar dit is een soort individueel gebouwde seriemotor aan het worden. Wyld Garage in Scottsdale Arizona (VS) bouwt ze nu voor ons, als partner. Het blijkt dat een groot deel van mijn (Amerikaanse) klanten toch iets wil dat ze al hebben gezien, iets waar ze naar hunkeren. Eigenlijk wil maar een klein deel van de mensen die bij me over de vloer komen iets totaal individueels.’
‘Maar ik wil ook andere dingen’, gaat Arjan van den Boom verder. ‘Om creatief te blijven, maar ook voor mijn klanten. Zo’n oude BMW is natuurlijk super, maar eigenlijk alleen in de juiste handen. Een NBA-basketbalspeler die zo’n ding koopt – en dat zijn er wel een paar – en hem dan wegzet tussen zijn Lambo’s en Ferrari’s om er een keer per jaar mee te spelen… dat gaat fout. Dan kun je ze nog zo perfect bouwen en afleveren, op zijn minst zit de vlotter vast. Mede daarom hebben we nu de RnineT gekocht, die je hier ziet staan. We gebruiken hem als prototype voor nieuwe concepten in mijn nieuwe bedrijf CNCPT MOTO. Dat doe ik samen met mijn maatje Timothy. Maar ook al is zo’n nieuwe luchtgekoelde op zowat alle fronten beter, veel mensen die hier komen, kijken er geïnteresseerd naar… en willen dan toch eentje op basis van een oude haha. En dan liefst met retro-banden eronder die in de praktijk verre van lekker rijden. Het is de niet te vatten ‘cool factor’ van een oude boxer.’
‘De eerste rit maak ik zelf’
‘Ook al is het 100 procent verklaarbaar, toch vind ik het vervelend als iemand met zijn ‘nieuwe’ motor blijft staan’, gaat Arjan verder. ‘Mijn extreme perfectionisme is daarbij het probleem: alles moet goed zijn en goed gaan. Daarom start ik de eerste keer na een build altijd zelf en maak ik ook de eerste rit. Ik wil voor een motor altijd de optimale oplossing, ook als dat betekent dat ik naar een ander moet gaan. Er is veel kritiek geweest, omdat ik veel uitbesteed. Maar het is een solide werkwijze. Waarom zou ik werk niet laten doen door mensen die op hun gebied een acht of negen neerzetten? Terwijl ik al die disciplines dan wel zelf kan op bijvoorbeeld het niveau van een zevenhalf en het ook nog eens veel minder efficiënt is. Daar komt ook de ervaring van de projectleider bij, die ik vroeger was.’
Tijd voor iets nieuws (en een oude Porsche 944)
‘Het is sowieso weer tijd voor iets nieuws. Niet om voor de technisch minder handigen te cateren, maar omdat deze markt steeds verandert. In 2012 begon het zo’n beetje met caféracers, daarna scramblers en flattackers. Nu zie je de trend weer meer richting naked verschuiven. Je moet constant in beweging blijven. Kijk maar eens naar deze op basis van een GS.’ Arjan van den Boom wijst naar een concept dat zo uit StarWars lijkt te zijn weggerold. ‘En met onze RnineT experimenteren we er flink op los. Een voorbeeld van deze nieuwe generatie is ook de Husqvarna Vitpilen 701 Chain Smoker. Hij moest op wens van de klant trouwens nadrukkelijk herkenbaar blijven als Vitpilen, maar van de andere kant duidelijk aangepast worden. We zijn zo tot onze keuzes gekomen: de tank en dergelijke herken je meteen als Husky, maar met name achteraan varen we onze eigen koers: de motor is echt superkort geworden. Het is er echt eentje die juist schittert door wat je weglaat. Online imagebuilding moet de rest doen: ik experimenteer er graag mee. Laatst kocht ik een oude Porsche 944. Gewoon omdat ik dat een leuke auto vind. Binnen no time had ik er op Insta een kleine community omheen gebouwd van mensen die hem cool vinden. Met name door net de goede beelden te plaatsen, spul dat triggert.’
Status
Is er bij Ironwood Motorcycles nog ruimte voor een modaal verdienende jongen uit Almere die een speciale motor wil? Arjan van den Boom: ‘Nou… waarschijnlijk niet. We doen alleen full builds en dan begin je bij zo’n 20.000 tot 25.000 euro, afhankelijk van wat je wilt. In het geval zoals jij beschrijft, verwijs ik graag naar andere bouwers en zij hopelijk ook naar mij. Die motoren zijn niet per se minder, integendeel. Mensen die echt een fiets van mij willen en bijvoorbeeld niet een net zo mooie van Daan (Daan Borsje van MotoAdonis, lees het verhaal uit Classic & Retro 22 hier) doen het ook voor de status die inmiddels bij mijn merk hoort. Daar kan ik alleen maar eerlijk in zijn, dat is het segment dat we bedienen.’
Bij het einde van ons gesprek pakt Arjan voor het eerst in ongeveer twee uur zijn smartphone, die tot dan met het scherm naar beneden lag. Bijna ongebruikelijk met een gemiddelde schermtijd van zes uur per dag. Stond hij online toch even uit…
Ironwood Motorcycles
Wie het industrieterrein midden in het polderland oprijdt, zou niet meteen vermoeden dat hier motoren worden gebouwd. En al helemaal niet dat deze Flevolandse tweewielers in hun niche inmiddels wereldfaam hebben. Dat beeld verandert niet meteen als mijn navi bevestigt dat de bestemming bereikt is. Toch lijk ik verkeerd te zitten, behalve een verzamelgebouw met een paar autobedrijfjes van bescheiden pluimage, is er alleen een grijze Flevolandse lucht. Telefoon uit de tanktas en bellen. ‘Je zit goed hoor, de poort naast het autobedrijf is waar je moet zijn.’ Dan volgt er nog een korte routebeschrijving voor de gangen in het gebouw… maar dan kan ik mijn triple dan toch parkeren bij de BMW’s, Yamaha’s en Honda’s die onder handen worden genomen in Arjans werkplaats. Het interieur ademt heel wat meer homogeniteit uit dan de buitenkant en ziet er strak en geordend uit. Voor de liefhebbers is er genoeg te zien. Arjan van den Boom: ‘Dit is dus de plek waar ik mijn bedrijf een paar jaar geleden professioneel heb opgepakt en deze locatie past me wel. Het is redelijk afgeschermd en je kunt hier zonder veel gedoe even een testrit maken. Al zou het voor de exposure goed zijn, bijvoorbeeld in het centrum van Amsterdam te zitten. Maar ik moet er niet aan denken. Dan kun je geen kant uit. Met name buitenlandse klanten staan wel even te kijken als ze hier aankomen: dat hadden ze niet verwacht. Maar als ze eenmaal binnen rondkijken, vinden ze het meestal wel cool haha. Het lijkt verder in elk geval geen rol te spelen bij de beslissing om wel of niet met me in zee te gaan.’
Manieren om Arjan online te bereiken:
website: ironwoodmoto.com
Instagram: instagram.com/arjanvandenboom
The best and the worst…
Grootste sleutelblunder?
‘Dat we alles perfect denken te doen, en dan een keer een blok laten lopen zonder olie erin. Dan baal ik. We zijn professioneel, werken met een checklist en toch gebeurt zoiets een keer. Als perfectionist kan ik daar niet goed tegen.’
Beste sleutelmuziek
‘Spotify staat hier de hele dag aan. Ik kom als eerste aan en beslis dus ook. Voor zolang het duurt… Er is competitie tussen mij en mijn collega’s, maar het komt er eigenlijk altijd op neer dat er hiphop gedraaid wordt.’
Top 3-projecten (volgens Arjan van den Boom)
1. 2019 BMW R1250 GS, ‘The Dominator’ voor BMW Motorrad en TW Steel Watches. Ironwood team effort, radicaal en geen creatieve en financiële beperkingen. Bedenken en uitvoeren zonder restricties wat wij tof vinden. Geen crowdpleaser, maar gewoon een unieke one-off-a-kind creëren waar iedereen in ieder geval een mening over moet hebben. Een statement piece waar je niet om heen kan.
2. 1985 BMW R80 ‘The Mutant’, dit was drieënhalf jaar geleden een benchmark fiets voor de hele customwereld en dé online katapult om mijn socials online organisch aan te slingeren.
3. 2018 Husqvarna 701 Vitpilen, een van de eerste Vitpilens met modificaties destijds. Super cool tankdesign samen gemaakt met Lisa van DutchOnWheels . aggressive look met een hate it or love it attitude.
De Ironwood-rijder
Je zou kunnen zeggen dat Ironwood-rijder Jonne de Leeuw een reis van verstand naar emotie heeft gemaakt. Nadat de investeerder in technologiebedrijven zijn motorrijbewijs haalde, wilde hij een motorscooter kopen om mee naar Amsterdam te forenzen. Maar een echte motor, dat was toch aantrekkelijker. En als je dan nog een zwak voor custom gebouwde motoren hebt… Een vriend bracht hem op het spoor van Ironwood. Jonne: ‘Eerst heb ik half jaar lang Arjans insta-berichten gevolgd. Toen een ontmoeting. We waren er eigenlijk snel uit, ik had al een aardig idee van wat ik wilde. Ondanks het nog stoerdere voorkomen van de mono, moest het een duoseater worden, ik neem graag iemand mee. Een project in aanbouw voor een klant in Singapore liep vertraging op en met Arjan van den Boom en die klant kwam ik overeen dat die motor de basis voor die van mij zou worden. De maanden daarna had ik geregeld contact met Arjan. Alles werd gebouwd volgens mijn wensen, met name de tank en de afwerking daarvan kreeg veel aandacht. Toen kon ik hem ophalen. Arjan doet wat aan expectation management wat betreft de banden, maar dit is een tussenvorm van Heidenau die er cool uitziet en die ook prima rijdt. Dat is belangrijk, want ik gebruik deze motor ook om daadwerkelijk mee te rijden. Zowel voor een ritje naar het stand als naar mijn werk. Afgelopen zomer zo’n 2.000 kilometer. Het is ongelooflijk hoeveel aandacht hij trekt, soms hangen mensen uit hun autoraam om hem te filmen of komt een hele groep motorrijders op je af om hem te bekijken. Dat had ik echt nooit verwacht. De meest memorabele rit is die naar het stadhuis geweest. Met mijn –nu– vrouw achterop naar onze huwelijksvoltrekking!’