‘Ik heb altijd willen motorrijden, van kinds af aan al. Toen ik een jaar of vijf was, wist ik de IFA RT125 van mijn vader al snel te vinden wanneer hij samen met mijn moeder van huis was. Dan kon ik mooi door het bos rond ons huis in Groningen crossen met het ding. Ik zorgde er wel voor dat de motor weer met een koud motorblok in de schuur stond voor ze terugkwamen, hoor!
Het duurde echter nog even voor ik mijn eigen motor zou bezitten. Ik ging werken om te sparen, maar ontmoette mijn huidige vrouw en ging toen ik 21 was in dienst. Daar heb ik al mijn rijbewijzen gehaald. Helaas was het destijds zo dat je het motorrijbewijs opnieuw moest halen wanneer je uit dienst ging. Dat heb ik toen ook meteen gedaan, op mijn 23e. Tot op heden laat ik ze overigens allemaal nog steeds verlengen, maar eigenlijk maak ik nog slechts van het auto- en motorrijbewijs echt gebruik.
Motorrijden was destijds stukken toegankelijker dan een auto. Het kostte simpelweg minder. Zo had vader ook nog een Harley-Davidson Liberator. Maar toen het ding kapot ging en repareren te duur bleek, ging hij simpelweg het zogenaamde dumpgat in, samen met al het huishoudelijke afval. Zo ging dat vroeger gewoon. Ik heb de motorfiets jaren later nog opgegraven. Aanvankelijk zou hij met de oudijzerboer meegaan, maar uiteindelijk is hij toch nog gerestaureerd door een handige kerel die ’m bijna voor niets had overgenomen.
Paspoort
Naam
Henk Louwes
Leeftijd
79
Woonplaats
Beetsterzwaag
Rijbewijs sinds
1964
Motorfiets
BMW R 100R Mystic
Kilometerstand
106.000 km
In bezit sinds
1995
Aantal gekochte motoren
7
Aantal verkochte motoren
6
Mijn eerste eigen motorfiets was een NSU Max. Daar deed ik alles mee. Mijn kinderen naar school brengen bijvoorbeeld. Overigens deden mijn beide zoons tot hun zestiende aan motorcross. Dat zal wel in de genen zitten. Inmiddels ben ik op leeftijd en heb ik met mijn twee zonen heel Europa gezien vanaf de motor. De een heeft iets meer geduld met mijn tempo dan de ander, maar we doen het toch nog vaak genoeg met plezier samen. Ik ben trots dat we nog ritten van meer dan 300 kilometer per dag maken. Zo lang mijn gezondheid het toelaat, hoop ik dat dit nog een poosje door mag gaan.’
Motoren in mijn leven
- DKW RT125 IFA
- NSU MAX 251 (eerste eigen motor)
- Jawa 350 twin
- BMW R75
- BMW R100RS
- BMW GS80
- BMW R1100R
- BMW R100R Mystic (huidige motor)